14. Dni Muzyki Nowej w 2024 roku to 8 koncertów, zaplanowanych po 2 w każdą drugą sobotę w miesiącach: styczeń / luty / marzec / kwiecień. 14. Dni Muzyki Nowej / odsłona pierwsza już 13.01.2024 / g.20.00 / DEAE, Passepartout Duo.
DEAE / Lithium / premiera // Zofia Ilnicka - flety, elektronika, Ola Rzepka - perkusja, instrumenty perkusyjne i klawiszowe
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Passepartout Duo / Circo Pobre / Włochy / pierwszy raz w Polsce // Nicoletta Favari - chromaplane, Christopher Salvito - chromaplane
"Ludzie po prostu ignorują moją muzykę"; "zapytałem kolegę z pracy, co sądzi o współczesnych kompozytorach - odpowiedział, że nie miał pojęcia o istnieniu takich"; "w każdej współczesnej dziedzinie tego, co zwykło się nazywać sztukami pięknymi osoby zajmujące się jedną z nich interesują się też inną - eksperymentalni filmowcy mają ulubionych poetów albo fotografów, artyści wizualni interesują się malarstwem i tak dalej - ale jeżeli kogokolwiek z nich zapytać o ulubionych kompozytorów, prędzej wymienią Aphex Twin albo Kendricka Lamara, niż Ligetiego albo Lachenmanna".
Powyższe wpisy pochodzą z Contemporary Classical Music - grupy internetowej zrzeszającej blisko osiemdziesiąt tysięcy osób z całego globu, pasjonatów nowej muzyki, a także kompozytorów i kompozytorki. W tych gorzkich słowach nie sposób nie wyczuć rozczarowania, a Dni Muzyki Nowej to z założenia przeciwwaga i możliwość bezpośredniego kontaktu z twórczością współczesnych artystów i artystek, której po wysłuchaniu nie da się dłużej ignorować.
Na 2024 rok przygotowaliśmy między innymi polską premierę jednego z utworów młodego holenderskiego kompozytora, Joeya Roukensa; utwory Żanety Rydzewskiej czy Brigitty Muntendorf; duet na fortepian i trąbkę utrzymany w niejazzowej, tylko klasycznej konwencji; a nawet wykorzystanie instrumentów własnego pomysłu i wykonania. Będą też tria, które w niecodzienny sposób potraktują dronowe struktury rytmiczne czy otwarte formy improwizacji, a jeden polskich duetów zaprezentuje nową muzykę na perkusję, flety i elektronikę. Jednocześnie zmieniamy formułę festiwalu, który zamiast czterech dni z rzędu, będzie się odbywał cyklicznie, w każdą drugą sobotę miesiąca pomiędzy styczniem a kwietniem.
Na pierwsze koncerty zapraszamy 13 stycznia 2024.
Wystąpią:
Włoski duet Passepartout Duo z najnowszym instrumentem własnego projektu i wykonania - chromaplanem. Wśród ich wynalazków znajdują się także między innymi cymbałki wykonane ze znalezionego na śmietniku zabawkowego pianina, syntezator analogowy połączony ze sztuką tekstylną czy syntezator z filcu wełnianego. Do obsługi najnowszego wynalazku Nicoletty Favari i Christophera Salvito wykorzystywane są z kolei cewki przekaźników, które po dotknięciu płaskiej powierzchni instrumentu wytwarzają pole elektromagnetyczne za pomocą dziesięciu umieszczonych w nim oscylatorów. Eksperymenty z tym niecodziennym brzmień zostały uchwycone na albumie "Circo Pobre", a 13 stycznia po raz pierwszy w Polsce będzie można posłuchać ich na żywo.
Duet DEAE z programem "Lithium". Projekt tworzą Zofia Ilnicka (flecistka, kompozytorka, improwizatorka) i Ola Rzepka (perkusistka, pianistka, kompozytorka, performerka). W 2023 roku artystki zagrały swoje pierwsze koncerty jako DEAE. Idea przyświecająca temu przedsięwzięciu głównie koncentruje się na średniowiecznych utworach Hildegardy z Bingen, jakie Ilnicka i Rzepka przepuściły przez swoją wrażliwość, wyobraźnię i improwizatorski warsztat. To będzie ich premierowy koncert przed trójmiejską publicznością.