Wariacja no. XV, czyli 15-te urodziny Teatru Dada von BzdulowW programie urodzinowego weekendu będziemy mogli zobaczyć cztery spektakle Dada: „Eden”, „Bonsai”, „Karnacja” i „Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń” oraz spektakl "Visitores" zaproszonych przez zespół gości – Filipa Szatarskiego i Julii Mach, tancerzy współpracujących z Dada.
Program7 grudnia – g. 19.00„Eden”
Projekcja spektaklu „Drop Dead Gorgeous”, produkcja Vincent Dance Theatre z udziałem tancerzy Dada von Bzdülüw (Sala Suwnicowa)
8 grudnia – g. 19.00„Bonsai”, „Karnacja”, „Visitores”
W przerwach między spektaklami, projekcje video spektakli Dada (Kawiarnia)
9 grudnia – g. 19.00„Kilka błyskotliwych spostrzeżeń a lá Gombrowicz”
Ceny biletów:20,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżka na kartę klubową, dla posiadaczy biletu okresowego SKM;
Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK.
Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb od g.16.00, w nd od g.16.00
(kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117)
Nie ma możliwości rezerwacji biletów oraz karnetów w cenie przedsprzedaży.
Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem i koncertem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane. Klub ŻAK, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197.
O spektaklach„Eden”Reżyseria: Leszek Bzdyl
Choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Julia Mach, Anna Steller, Urszula Wróbel, Leszek Bzdyl, Filip Szatarski
Muzyka: Rafał Dętkoś & Grzegorz Welizarowicz (live)
Kostiumy: Magda Bem
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Produkcja: Klub Żak
Co-produkcja: Dworek Artura
Czas trwania: 90 minut
„Eden”, to widowisko, w którym tancerze starają się wspólnie z widownią odnaleźć raj i przywrócić to pojęcie, które ponowoczesność wyrzuciła ze swoich słowników, a codzienność zamknęła w komórce amnezji. Pełen spokoju i harmonii spektakl Dada to powrót do miejsca, w którym wszystko jest możliwe.
„Leszek Bzdyl, poszukując raju, stworzył doskonałe widowisko. "Eden", (…) spektakl jego grupy Dada von Bzdülöw, to nowa jakość na trójmiejskiej scenie teatru tańca.” (Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza – Trójmiasto, 16.03.2006)
„Bonsai”Choreografia: Katarzyna Chmielewska
Taniec: Leszek Bzdyl
Światło: Michał Kołodziej
Czas trwania: 25 min.
Bonsai to opowieść o tym, na ile formujemy się wbrew własnej woli, a na ile w zgodzie z samym sobą.
Na ile określa nas forma, kształt, układ i ile możliwych kontekstów stworzy się z wariacji na temat spodni typu „denim” i ciała? Solo opowiada o poszukiwaniu nowego kształtu, o formowaniu i deformowaniu go, o procesie kompozycji.
„Finezja koncepcji i popis tanecznych możliwości tłumaczą, dlaczego spektakle tego artysty uznaje się za dzieła mistrzowskie.” (Marta Mielcarek, Dziennik nr 64, 04.08.2006)
„Karnacja”Pomysł i wykonanie: Katarzyna Chmielewska
Choreografia: Katarzyna Chmielewska i Chiharu Mamiya
Muzyka: Wojtek Mazolewski
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Czas trwania: ok. 40 min.
Spektakl „Karnacja” jest solowym projektem Katarzyny Chmielewskiej, który powstał przy współpracy z mieszkającą we Francji japońską choreograf Chiharu Mamiya i jest 33 premierą Teatru Dada von Bzdülöw. W założeniu „Karnacja” ma poruszać kwestię wpływu innych kultur na człowieka, jego zachowanie i percepcję otaczającego go świata. „Spotkanie z Chiharu było, jak sądzę, ważnym i intrygującym wyzwaniem artystycznym dla nas obu. Mamy odmienne doświadczenia sceniczne i używamy odmiennych kodów komunikacji. W trakcie kolejnych tygodni pracy w studio, niejako przeglądając się w lustrze innych kultur, tworzyłyśmy Karnację; spektakl, w którym ciało wykonawcy jest miejscem licznych zdarzeń: odczuwania radości, cierpienia, myślenia, narodzin, umierania, seksu, śmiechu, kichania, drżenia, płaczu czy zapominania. Karnacja to również kolor egzystencji, obszar styku wewnętrznego i zewnętrznego ja, na którego powierzchni ciało ożywa, rozpoczynając swoisty taniec sensu czy nonsensu.” (Katarzyna Chmielewska)
„Visitores”Taniec i choreografia: Julia Mach i Filip Szatarski
Muzyka: Rafał Dętkoś
Wizualizacje i video: Kamila Chomicz
Kostiumy: Magda Bem
Konsultacja świateł: Michał Kołodziej
Czas trwania: ok. 30 min.
Nowy spektakl Filipa Szatarskiego i Julii Mach to historia dwóch postaci, które pojawiają się w miejscu, które nie należy do nich, które jest im obce. Próbują zrozumieć rzeczy na zrozumienie, których nie ma miejsca. Eksperymentują, kopiują, ponawiają próby wierząc, że w ten sposób doświadczą szczęścia. Być może nie mają jeszcze gotowego przepisu, ale ludzkie zachowania są wystarczającym polem do badań. Popełnianie błędów w badaniach przynosi interesujące sugestie na temat natury przyjemności.
Później wracają z podroży do obcego świata z jednym okiem łzawym, drugim pełnym śmiechu. Taką wizytę składa się tylko raz.
„Kilka błyskotliwych spostrzeżeń a lá Gombrowicz”Reżyseria: Leszek Bzdyl
Choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Rafał Dziemidok, Leszek Bzdyl
Muzyka: Mikołaj Trzaska
Scenografia: Maciej Chojnacki
Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Klub Żak - Gdańsk, Stowarzyszenie FREE.C.
Koprodukcja: Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni, CK Zamek - Poznań, City of Helsinki Cultural Office
Przedstawienie zrealizowane w ramach - Trans Danse Europe (koordynacja projektu – Les Hivernales, Awinion, Francja)
Czas trwania: 65 min.
„Kilka błyskotliwych spostrzeżeń”, którym Dada podbiło serca amerykańskiej publiczności w La. Mama i który przyniósł Leszkowi Bzdylowi prestiżową nagrodę Maiden International Theatre Award 2007, po raz kolejny gości na scenie Klubu Żak. Jest to choreografia na trzech tancerzy, którym towarzyszy niewidzialny mistrz Gombrowicz. Rytm choreograficznych dywagacji o naturze człowieka wciąga i odurza. Pełen humoru i prostoty, przyprawiony szczyptą absurdu i auto-ironii, spektakl Dada to istne ucieleśnienie gombrowiczowskiej filozofii.
„Spektakl (…) eksploduje energią, emocjami, którymi hojnie szafuje cała trójka. I przede wszystkim, tyle w tym lekkości (słowiańskiej?), humoru „dadaistycznego” inspirowanego Gombrowiczem, wspaniałym polskim pisarzem, broniącym zaciekle „niedojrzałości”, czyli można by rzec wiecznej młodości. (D.C, poniedziałek, La Provence / Avignon, Francja, 21.02.2007)
Teatr Dada von Bzdülöw - założony został w 1993 roku w Gdańsku przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę - Katarzynę Chmielewską, absolwentkę gdańskiej szkoły baletowej i szkoły tańca współczesnego w Brukseli. Jest to niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów realizujących poszczególne spektakle w kooperacji z instytucjami kultury i stowarzyszeniami (m.in.: Klub Żak w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, wolna strefa w Warszawie, FREE.C, Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni). Teatr Dada von Bzdülöw działa na przecięciu tańca i teatru, łącząc elementy aktorstwa i tanecznej ekspresji.
Dotychczasowy dorobek teatru obejmuje ponad trzydzieści przedstawień. Teatr brał udział w najważniejszych przeglądach teatru tańca w Polsce, a także wielokrotnie występował za granicą, gdzie realizował międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka, 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-SEAS); reżyseria Leszek Bzdyl, 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. Od 2000 roku Teatr Dada związany jest ze Scena Teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Gdańska Korporacja Tańca. Tourne 2006-2007 w takich krajach jak: Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Islandia, Słowenia, Szwajcaria, USA, Indie, przyniosło Leszkowi Bzdylowi i Teatrowi Dada von Bzdülöw duży rozgłos.
W 2007 roku Leszek Bzdyl odebrał prestiżowe nagrody Maiden International Theatre Award 2007, Nagrodę Teatralną Marszałka woj. Pomorskiego za rok 2006 oraz Sztorm Roku 2006.