stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
lis 23

sobota, g. 12:00

bilety 15 zł
ulgowy 10 zł
lut 7

piątek, g. 20:00

Gdańsk,
bilety 231 zł
Kup bilet
2 URODZINY GDAŃSKIEJ GALERII MIEJSKIEJ

panel dyskusyjny: godz. 18:00
koncert NIWEA: godz.20:00

Gdańska Galeria Miejska 2, ul.Powroźnicza 13/15 16/17
WSTĘP WOLNY

Gdańska Galeria Miejska, z okazji 2 urodzin, 19 marca o godz. 18:00 organizuje panel dyskusyjny na temat roli 'galerii' w dzisiejszych czasach.

Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, dr hab. Jacek Dominiczak, ad. Krzysztof Wróblewski wraz z Dyrektorem Gdańskiej Galerii Miejskiej - Iwoną Bigos spróbują zastanowić się jakie zmiany w wizerunku galerii powinny zostać wprowadzone w życie, aby to miejsce stało się jeszcze bliższe odbiorcą. Do dyskusji zostaną zaproszeni przedstawiciele władz, nauki, mediów, kultury i sztuki, a także studenci. W czasie debaty eksperci wraz z publicznością spróbują wspólnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego nazwa 'galeria' coraz częściej jest kojarzona z centrum handlowym. Kolejnym tematem jaki zostanie poruszony w czasie prelekcji będzie, historia galerii jako instytucji.

Z okazji 2 urodzin, GGM chciałaby także serdecznie zaprosić na godzinę 20:00 na koncert Niwea, jaki odbędzie się w trzeciej filii (GGM2), na ul.Powroźniczej 13/15 16/17.

Gdańska Galeria Miejska 2 to nowa przestrzeń wystawiennicza, która oficjalnie zacznie pełnić swoją rolę latem 2011 roku. Aczkolwiek, już teraz, 19 marca chcielibyśmy serdecznie zaprosić do zwiedzenia tej wspaniałej przestrzeni, która umożliwi ekspozycję obszernych wystaw monograficznych jak i zbiorowych wystaw problemowych artystów polskich i zagranicznych.
Ponad to, Gdańska Galeria Miejska, z okazji swoich 2 urodzin, ogłasza konkurs na prezentację multimedialną! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie galerii: www.ggm.gda.pl w zakładce 'aktualności'.

NIWEA
Niwea oczywiście kojarzy się ze starą dobrą marką kosmetyku odpowiedniego na każdą okazję. Nawilżone buzie i odżywione, wcześniej spierzchnięte usta, smak tłustego kremu. Ten pielęgnacyjny niezbędnik ma na pierwszy rzut oka niewiele wspólnego z muzyką (chyba że okrągłe pudełko skojarzymy z płytą). Jednak skoro przynosi wspomnienia z dzieciństwa, może otworzyć cały magazyn znaczeń. To strategia bliska Wojtkowi Bąkowskiemu, albo może nawet skłonność jego umysłu i artystycznego języka, by w banalnej rzeczywistości odnajdywać te elementy, które wyobraźnię odbiorcy (widza i słuchacza) przeniosą daleko z miejsca, w którym stoi. Smak kremu może zatem posiadać właściwości proustowskiej magdalenki. Dokąd nas przenosi Niwea?

Duża część muzycznych produkcji Bąkowskiego nosi ślady lat 80. - on sam przyznaje się do sentymentu za kulturą własnego dzieciństwa chętnie i często. To fascynacje zarówno artystyczne, jak muzyczne. Jednocześnie źródłem jego twórczości w sferze dźwięku, elementarzem, "szkołą podstawową" były doświadczenia z zespołami rapowymi. Na styl Bąkowskiego składają się po równo rap i zimna fala, czyli lata 80 i 90, dzieciństwo i okres dojrzewania. Efektem tego spojenia jest NIWEA. Dzieje się na tym styku coś niezwykłego, co można było przeczuć wcześniej w kilku utworach grupy KOT. Otóż nawiązania do przeszłych estetyk nie mają smaku nostalgii, brzmią pełnokrwiście i autentycznie, Bąkowski to po prostu egzystencjalny gangster, który pojawia się w odpowiednim dla swej natury otoczeniu dźwiękowym. Dawid Szczęsny pełni tutaj niezwykle ważne zadania. Doświadczenia hip-hopowe i eksperymentalne dały Szczęsnemu narzędzia, którymi posługuje się z wyrafinowaną maestrią.

To zazwyczaj dobra recepta na świetną muzykę - bezkompromisowy poszukujący artysta, skupiony na abstrakcyjnych problemach, daje sobie odpocząć i tworzy z rozmachem bezpretensjonalną muzykę, bawiąc się przy tym doskonale. Łatwo wtedy rozpoznać wyrobione w eksperymentalnej pracy poczucie proporcji, znajomość odpowiednich środków i chwytów używanych bezbłędnie. Mamy zatem w muzyce NIWEI fuzję tego, co najlepsze w muzyce ostatnich 30 lat w porywającym wyborze dwóch znakomitych artystów.

Pierwszoplanowa jest w utworach NIWEI poezja Bąkowskiego - piosenki tętniące podskórnym rytmem, surowe niebanalne melodie - moje największe zaskoczenie i radość, że Wojtkowi przydarza się śpiewać. Teksty, podobnie jak nazwa grupy, podejmują banał życia i rozwijają go w poetyckie figury. Bąkowski pozostaje wrażliwym obserwatorem, łączy odległe poziomy rzeczywistości, domyśla się kilku warstw pod zdarzeniami, którym zwykle nie poświęcamy uwagi. A wszystko to - przepraszam że powtórzę raz jeszcze - piosenki! Kulawe, pijane, raz niepozorne innym razem wzniosłe, przenikliwe i piękne. Przynoszą przy tym smak czegoś bardzo ważnego i uniwersalnego.

Grupę Niwea tworzą: Wojciech Bąkowski- autor tekstów i muzyki oraz Dawid Szczęsny - autor muzyki, producent.

"Co to jest za muzyka w ogóle"
Niwea to elektroniczne podkłady Dawida Szczęsnego, czerpiące pełnymi garściami z dorobku największych tuzów nowej fali, które idealnie korespondują z introwertycznymi, tekstami Wojtka Bąkowskiego. Obaj artyści osiągnęli idealne porozumienie. Teksty i forma artykulacji- cos pomiędzy rapem a melorecytacją (do określenia której ukuto termin "post-rap") uwiarygodniają muzykę, która przekrojowo traktuje dokonania pogrobowców nowej fali i nie stroni przy tym od rozwiązań typowych dla hip-hopu. Melorecytacja i śpiew pojawiają się tu na tle elektronicznych i elektrycznych brzmień znanych z lat 80-tych (syntezatory analogowe, gitara basowa z flangerem.)
Autoanalityczne teksty (wiem dobrze, gdzie mam problem), język i topika właściwa zagubionemu, wyobcowanemu dziecku (będącemu bez wątpienia duchem przepędzonym naszej epoki), które przez pryzmat otaczającego, obcego mu świata, opowiada o rzeczywistości, przepuszczonej przez pryzmat własnych wyobrażeń, odczuć i zasłyszanych opinii (słowa, które nijak nie pasują do dziecięcego świata, pojawiają się od razu z nadanym im ładunkiem emocjonalnym, nie ma miejsca na doświadczenie i własną ocenę)

"Przestrzenie nie ten.... dopasowane..."
O tym, że pewne rodzaje sztuki mogły powstać tylko w określonych miejscach, z ich specyficznym klimatem, atmosferą i kulturowymi modelami wszyscy wiedzą. Teksty Wojtka Bąkowskiego nie mogły powstać nigdzie indziej, niż w bloku - przesiąknięte są rytuałami dnia codziennego związanymi z życiem w przestrzeni blokowiska, kurtuazjami wind, topografią schodowych klatek i korytarzy, sąsiedzką wścibskością, przerażeniem, jakie rodzi się w tej klaustrofobicznej, posegregowanej przestrzeni.
Moc tekstów z gatunkowym ciężarem muzyki stanowią o sile oddziaływania Niwei, która zamiast chronić jak warstwa kremu, wdziera się do środka i parzy.

Wojtek jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów pokolenia, tak w Polsce, jak za granicą (pisał o nim New York Times, The Times, zaproszono go na prestiżową międzynarodową wystawę "Younger Than Jesus" " w New Museum w Nowym Yorku, prezentującą artystów poniżej trzydziestego trzeciego roku życia). 22.10.2009 Wojtek Bąkowski otrzymał główną nagrodę za całokształt twórczości w 4 edycji najważniejszego w Polsce wydarzenia w świecie młodej sztuki "Spojrzenia Views" organizowanego przez Zachętę Narodowa Galerie Sztuki i Fundacje Deutsche Banku. W kręgu jego działań artystycznych jest film animowany, audio performance, rysunek, grafika, post-rap. Jest współtwórcą grupy artystycznej PENERSTWO. Znany jest również z Czykity i Grupy KOT, która w sierpniu podbiła serca publiczności mysłowickiego Off Festiwalu. Od początku Wojtek forsował swą specyficzną, rozpoznawalną poetykę, stworzył swoisty metajęzyk, bezlitośnie wykorzystujący mowę potoczną i kalki językowe do opisywania otaczającej go rzeczywistości.

Dawid to artysta dźwięku który od 2005 roku wydaje w Polsce i zagranicą. W tym roku nakładem avant - jazzowej wytworni Porter Records (USA) ukazał sie jego najnowszy solowy album "The Luxated Symmetry". Poprzednie albumy wydawał m.in. w: Supralinear by Mille Plateaux, Niemcy. (1.8)sec.records, Kanada. NVO, Austria. Porter Records, USA, See You Soon, Qulturap, Monotype Rec. Polska. Współpracował współtworząc płyty i grając koncerty z takimi muzykami jak Ignaz Schick, Mapstation, Sofie Loizou, Łukasz Gorzycki, Wolfram, Paul Wirkus, NonGenetic z zespołu Shadowhuntaz (projekt Earpeace)

Wojciech Bąkowski
Jego twórczość można było zobaczyć min w :
Galeria Leto. Warszawa, Galeria Arsenał. Poznań, Galeria Entropia. Wrocław, Galeria Program, Warszawa, Teatr Kana, Szczecin, Arsenał BWA, Poznań, GS. Rozwój, Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski. Warszawa, Teatr Rozmaitości Warszawa, Zachęta Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Warszawa, Galeria Słodownia, Stary Browar Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Centre Culturel de Recontre Abbaye de Neumunster. Luksemburg, Les Musees de Strasbourg. Francja, Gare Saint-Sauveur. Lille Sainsbury Centre for Visual Arts. Norwich.
Teksty o twórczości Wojtka Bąkowskiego, jak i jego publikacje pojawiają się obecnie w prasie m.in. Zwierciadle, Gazecie Wyborczej, Ha!Arcie, Czasie Kultury. 22.10.2009 Wojtek Bąkowski otrzymał główną nagrodę za całokształt twórczości w 4 edycji Konkursu młodej sztuki "Spojrzenia Views" organizowanego przez Zachętę Narodowa Galerie Sztuki i Fundacje Deutsche Banku.

Dawid Szczesny
W 2003 r. jedyny przedstawiciel Polski w edycji Red Bull Music Academy
Regularnie koncertuje solo w Polsce i Europie. Muzyka Dawida Szczęsnego to nowoczesna forma samplingu, która służy artyście jako narzędzie reaktywujące brzmienia eksperymentalnej muzyki elektronicznej z lat 60, czy freejazzu. Obecnie artysta eksperymentuje coraz bardziej z syntezatorami analogowymi i instrumentami. Niedawno powołał do życia Luxated Trio- zespól, w którym oprócz kontrabasu i perkusji to obsługiwaną przez niego elektronika stanowi podstawę dziania się kompozycji.

Przeczytaj także