stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Grand Prix Sopot Gdynia od początku istnienia imprezy cieszyło się sporą popularnością wśród kierowców, startujących w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Możliwość zaprezentowania swoich aut i umiejętności w środku sezonu wakacyjnego, w najbardziej obleganej przez turystów miejscowości w Polsce, rekompensuje trudy dotarcia na Wybrzeże ( większość kierowców startujących w GSMP pochodzi z południa kraju). Licząca 3050 m trasa jest trudna technicznie i wymaga od kierowców maksymalnej koncentracji.

sty 11

sobota, g. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
cze'25 20-22

piątek - niedziela

Gdańsk, Brzeźno
bilety 316 - 1200 zł
Do Automobilklubu Orski napłynęły zgłoszenia całej krajowej czołówki kierowców; to
w Sopocie zaczną się rozstrzygać główne klasyfikacje sezonu GSMP.

Jubileuszowe zawody odbędą się w dniach 12 - 14 sierpnia, piątek poświęcony będzie odbiorowi administracyjnemu oraz dostępnemu dla kibiców technicznemu Badaniu Kontrolnemu. Wszystko odbędzie się na parkingu pod Ergo Areną, skąd o godz. 19.30 kawalkada samochodów wyścigowych i zabytkowych, w jubileuszowej kolumnie wyruszy ulicami dolnego Sopotu w kierunku Parku Serwisowego, tradycyjnie zlokalizowanego na ul. Jacka Malczewskiego.

Harmonogram zawodów
12.08 piątek

15:00 - 20:00 Badanie Kontrolne Ergo Arena parking
19:30 Uroczysta parada samochodów wyścigowych i zabytkowych ( start pod Ergo Arena)

13.08 sobota
10:00 1 podjazd treningowy
30 min po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy 15 min. po zakończeniu 2 podjazdu treningowego ( ok. 12:30): Uroczyste Otwarcie Zawodów (Rondo ul. Kolberga/Malczewskiego Sopot)
14:00 1 podjazd wyścigowy 30 min po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy

14.08 niedziela
08:30 1 podjazd treningowy 30 min po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy
11:30 1 podjazdy wyścigowy 30 min po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy 30 min po zakończeniu 2 podjazdu wyścigowego.
Ceremonia Wręczenia Nagród ( Rondo ul. Kolberga/ Malczewskiego Sopot)

17:30 Uroczystość zakończenia Jubileuszowego 25. Grand Prix Sopot Gdynia 2022 wraz z wręczeniem nagród za pierwsze trzy miejsca w Klasyfikacji Generalnej Kat. 1 i Kat. Narodowej, Muszla Koncertowa przy Molo w Sopocie.


W dzisiejszych czasach trudno uwierzyć, że w pierwszych rozgrywanych w Sopocie zawodach uczestniczyły nie tylko auta z nadwoziem zamkniętym, ale także bolidy. Właśnie kierowcy pojazdów z nadwoziem otwartym tryumfowali w pierwszych edycjach: na najwyższym stopniu podium stawali kierowcy tzw. formuł: Rafał Podolski ( który wygrał pierwsze GP Sopot Gdynia w 1998) czy Mirosław Krachulec. Zawody są pomysłem słynącego z brawurowej jazdy kierowcy rajdowego Lecha Orskiego, kojarzonego przez pokolenia fanów motorsportu z VW Golfem.



Lech Orski: Cieszę się, że Sopot i Trójmiasto już po raz 25-ty staną się nie tylko wakacyjną, ale i motoryzacyjno-sportową stolicą Polski gdzie rozegrają się kolejne rundy Mistrzostw Polski w Wyścigach Górskich. Jubileusz zmusza do krótkiej refleksji. Przez ponad 25 lat sam startowałem w rajdach samochodowych i podczas jednej z eliminacji rajdowych Mistrzostw Europy, niemiecki rajdowiec przekonał mnie, że warto brać udział w wyścigach górskich bo one uczą pełnej koncentracji i "ataku" od samego początku odcinka wyścigowego. I tak w roku 1987 zdobyłem tytuł Mistrza Polski w rajdach samochodowych za M. Bublewiczem, ale przy okazji również tytuły Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych i Mistrza Polski w Wyścigach Górskich i tak właśnie od roku 1998 r., po weryfikacji sopocko-gdyńskiej trasy z zawodnika przerodziłem się w działacza-organizatora, co na szczęście trwa do obecnego jubileuszu i organizacji po raz 25-ty Mistrzostw Polski w Sopocie. Jest to specyficzna jak dla nadmorskiego kurortu dyscyplina sportu. Inne wyścigi górskie odbywają się na południu Polski z dala od dużych aglomeracji. Tutaj jest Trójmiasto i SOPOT, Monte Carlo skrojone na warunki polskie, a nasze zawody już po raz 25 przyciągną najlepszych polskich kierowców. Wierzymy, że jak zawsze kibice tłumnie ich będą dopingować. Liczymy na frekwencję zarówno motomaniaków, wczasowiczów, jak i mieszkańców Trójmiasta, którzy chcą spędzić weekend w ciekawy sposób. Na pewno najmocniejsze i najszybsze samochody przyciągną wielu mężczyzn, ale liczę również na panie, które coraz częściej interesują się motoryzacją. Pragnę podziękować za wsparcie zawodów przez miasto Sopot, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, miasto Gdynia, firmę Lellek prowadzącą Centrum Porsche Sopot, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

W galerii sław nadmorskich wyścigów znalazło się 20 kierowców, którzy stawali w Sopocie na najwyższym stopniu podium. Absolutnym rekordzistą jest Mariusz Stec, który od 2003 wygrywał tu aż 13 razy, 5 razy zwyciężał Rafał Grzesiński a 4 razy Tadeusz Myszkier, zawodnik Automobilklubu Orski, wielokrotny Mistrz Polski w wyścigach torowych.

3 x wygrywali: Michał Ratajczyk i Paweł Dytko
2x wygrywali: Tomasz Myszkier, Robert Kus, Waldemar Kluza, Rafał Podolski, Andrzej Szepieniec,
1 x wygrywali: Andrzej Dziurka, Mirosław Krachulec, Mariusz Małyszczycki, Aleksander Michałowski, Mariusz Małyszczycki, Tomasz Nagórski, Igor Drotar (SVK), Andrzej Stawiarski.

Pamiętać trzeba jeszcze o jednej osobie, kojarzonej z sopockimi wyścigami: Krzysztofie "Szaya" Szaykowskim, legendarnym komentatorze sportu samochodowego, który ze swojego stanowiska na rondzie w Brodwinie ( trasa wyścigu okrąża osiedlowe rondo!) wzbudzał wśród kibiców i mieszkańców okolicznych bloków ogromne emocje.

Dla kibiców przygotowano nie lada gratkę: możliwość przejechania trasy wyścigu na fotelu pilota auta rajdowego w ramach RACE TAXI; zebrane środki wspomogą rehabilitację Michała "Hołka" Grudzińskiego - zawodnika poszkodowanego w wypadku podczas rajdu.
Kto wygra jubileuszowy wyścig, będący 11 i 12 rundami GSMP?
Po 10 rundach na czele klasyfikacji generalnej cyklu w Kat. 1 ( auta z nadwoziem zamkniętym) znajduje się, z dorobkiem 142 pkt Karol Krupa ( Skoda Fabia), wyprzedzając Dubaia ( Mitsubishi Lancer Berg Monster, 129 pkt) i Sebastiana Steca ( Ford Fiesta, 113 pkt). W Klasyfikacji Narodowej ( samochody z utraconą homologacją międzynarodową) pewnym mistrzowskiego tytułu jest już Janusz Jania(Honda Integra, 216 pkt), za Jego plecami o kolejność na podium walczą najmłodszy w stawce, 16 - letni Leon Zardzewiały ( Honda Civic, 104 pkt) i Dominik Ziobro(Renault Clio, 98 pkt).