stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

25-lecie Teatru Snów Opinie (3)

gru 31

wtorek, g. 19:45 - 03:00

bilety 600 zł
lut 15

sobota, g. 19:00

Gdańsk, Sopot,
bilety 319 zł
Kup bilet
Klub ŻAK zaprasza na 25-lecie Teatru Snów.


Jeden z ważniejszych polskich teatrów alternatywnych obchodzi okrągły jubileusz swojego istnienia. W programie przewidziano wiele teatralnych i muzycznych niespodzianek. Teatr Snów wypracował rozpoznawalną w kraju i za granicą niepowtarzalną estetykę teatralną, dzięki której w kreatywny sposób kontynuuje zapoczątkowaną w latach 60-tych tradycję teatru poszukującego. Wierni swoim ideałom, oddani sztuce teatru i sztuce życia artyści Teatru Snów po raz kolejny zabiorą widzów w podróż do świata, w którym padają najistotniejsze pytania. Prezentem dla gości Teatru Snów będzie niewątpliwie premiera ich najnowszego spektaklu "Imitacje" w reżyserii Zdzisława Górskiego. Podczas urodzinowej fety nie zabraknie gości, którzy od wielu lat związani są z Teatrem Snów i z niezależną sceną teatralną i muzyczną. W ramach urodzinowego programu zostanie zaprezentowany spektakl "Synczyzna" Teatru Wiejskiego Węgajty, zaś Karpaty Magiczne zagrają specjalny koncert. Całości zdarzenia towarzyszyć będzie wystawa dokumentująca historię Teatru Snów. Wernisaż odbędzie się 28 listopada w galerii Klubu Żak.


Program i ceny biletów:

27.11 - g.19.00 "Imitacje" - pokaz przedpremierowy, wstęp tylko na zaproszenia

28.11 - g.17.00 Wernisaż wystawy "25 teatralnych snów" podsumowującej działalność Teatru Snów;

28.11 - g.19.00 "Synczyzna" spektakl Teatru Wiejskiego Węgajty

29.11 - g.19.00 "Imitacje" - premiera Teatru Snów

30.11 - g.19.00 Koncert zespołu Karpaty Magiczne w składzie - Anna Nacher, Marek Styczyński, Tomasz Radziuk, gościnnie: Ramunas Jaras (Litwa).


Ceny biletów:

Bilety na pojedynczy spektakl:

20,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżkowy

Bilety na koncert:

Bilety w przedsprzedaży do 28.11:

20,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżkowy

Bilety w od 29.11:

30,- normalny; 25,- ulgowy; 20,- zniżkowy


Bilety ulgowe - za okazaniem aktualnej legitymacji studenckiej, zniżkowe - dla posiadaczy karty klubowej lub aktualnego biletu okresowego SKM (uwaga: 30-dniowe lub miesięczne bilety metropolitalne wyłącznie z paragonem fiskalnym potwierdzającym zakup biletu obejmującego SKM).


Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK.

Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb i nd od g.16.00 (kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117). Nie ma możliwości rezerwacji biletów oraz karnetów w cenie przedsprzedaży. Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem i koncertem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.


O spektaklach:


Teatr Wiejski Węgajty

Synczyzna (wg "Ślubu" i "Trans-Atlantyku" Witolda Gombrowicza)

Reżyseria: Wacław Sobaszek

Wykonanie: Monika Blige, Daniel Brzeziński, Sławomir Gostański, Nelya Maria Lubyantseva, Piotr Rogaliński, Erdmute Sobaszek, Wacław Sobaszek, Justyna Wielgus


"(...) Co to znaczy "Synczyzna"? To ironiczne przeciwieństwo "Ojczyzny", hipotetyczna domena synów, młodości i... niedojrzałości. O uznanie "Synczyzny" w miejsce "Ojczyzny" wołał Gombrowicz z emigracji w Argentynie, gdy już dłużej nie dawał rady znosić śmieszności naszych narodowych zadęć i patetycznych póz. Kpiarstwem chciał przekłuć ten balon. Czy wierzył, że to można odmienić? To już inna kwestia. Artystom z Węgajt od pierwszych scen udaje się przenieść widza w sam środek rzeczy: w czarny i mętny sen Henryka, głównego bohatera "Ślubu", śniącego w czasie wojny, gdzieś na obczyźnie, sen o opuszczonej Polsce i o swym domu rodzinnym zamienionym w opuszczoną spelunę. Sugestywny obraz niewyraźnego majaku sennego wyłania się w tym teatrze z cieni rzucanych przez płomień świecy. Wykrzywiają się proporcje rzeczy. (...) I toczy się groteskowy spór: kim właściwie jest ojciec, czy to godność uświęcona, czy może funkcja taka "jak każda inna", którą można odwołać, unieważnić... Spór o "rolę ojca" to zarazem symboliczna dysputa o tradycji i o jej degradacji, o porządku natury i o porządku stanowionym przez człowieka, o moralności, historii i o tylu jeszcze podobnych sprawach. Wreszcie "ojciec" to również ojczyzna: czy można przed nią uciec, jak daleko sięga cień przez nią rzucany?"

[Tadeusz Szyłłejko, "Cienie i maski", Gazeta Olsztyńska, 7.09.2004 r.]


"Nie obrzydłaż tobie polskość twoja? Nie dość tobie Męki? Nie dość odwiecznego Umęczenia, Udręczenia? A toż dzisiaj znowuż wam skórę łoją! Tak to przy skórze swojej się upierasz? Nie chcesz czym Innym, czym Nowym stać się? Chceszże aby wszyscy Chłopcy wasi tylko za Ojcami wszystko w kółko powtarzali? Oj, wypuścić Chłopaków z ojcowskiej klatki, a niech i po bezdrożach polatają, niechże i do Nieznanego zajrzą! Owóż to Ojciec stary dotąd na źrebaku swoim oklep jechał, a nim powodował wedle myśli swojej... a niechże tera źrebak na kieł weźmie, niech Ojca swego poniesie gdzie oczy poniesą! I już Ojcu mało oko nie zbieleje bo go Syn własny ponosi, ponosi! Hajda, hajda, wypuście wy Chłopaków swoich, niech Lecą, niech Pędzą, niech Ponoszą!" Tak mówił w "Trans-Atlantyku" Gonzalo, na co Gombrowicz odpowiedział: "Milcz, zaprzestań namowy swojej, bo niepodobna rzecz abym ja przeciw Ojcu i Ojczyźnie, a jeszcze w takiej jak obecna chwili!" Gonzalo zaś: "Do diabła z Ojcem i Ojczyzną! Syn, syn, to mi dopiero, to rozumiem! A po co tobie Ojczyzna? Nie lepsza Synczyzna? Synczyzną ty Ojczyznę zastąp, a zobaczysz!".

[Tekst: Wacław Sobaszek]


Teatr Snów

"Imitacje"

Reżyseria i scenografia: Zdzisław Górski

Scenariusz: Zdzisław Górski i Zespół

Wykonanie: Ewelina Damps, Klaudia Koleśnik, Monika Roguszczak, Marcelina Szczuraszek, Marek Kurkiewicz, Karol Talkowski, Zdzisław Górski.


Muzyka: collage

Premiera: 29 listopad 2008, Klub Żak Gdańsk


"Powołujemy się na autorytety, czerpiemy wzory, odbijamy się w oczach innych.

Szukamy siebie i siebie nawzajem, szukamy innych w sobie.

Co jest kopią, a co oryginałem?

W poszukiwaniu zaginionego oryginału napotykamy tylko kopie, mniej lub bardziej udane.

Czy jesteśmy ze sobą, czy się tylko sobie śnimy? Czy ja śnię ciebie, czy Ty śnisz mnie?

Co jest we mnie ze mnie, a co z ciebie?"

[Tekst: Zdzisław Górski]


Koncert - Karpaty Magiczne

Skład - Anna Nacher, Marek Styczyński, Tomasz Radziuk, gościnnie: Ramunas Jaras (Litwa).


Projekt Karpaty Magiczne od 6 lat konsekwentnie proponuje muzykę hybrydyczną, wymykającą się gatunkowym określeniom, zainspirowaną tradycjami muzycznymi łuku Karpat i Azji Centralnej, ale wyrastającą z ducha free jazzowej improwizacji. Oryginalne brzmienia niezwykłych instrumentów, takich jak: słowacka fujarka pasterska, australijskie didjeridu, chińskie organki lu-sheng, indyjskie miniharmonium, czy tabla; znakomicie współgrają z nietypowo potraktowanym głosem i odnajdują nowy wymiar w kontekście współczesnych idiomów muzycznych, które nie stronią od preparowanej gitary elektrycznej, czy analogowej elektroniki domowej produkcji. Oprócz nowych kompozycji zespół zaprezentuje również kompozycje realizowane dla Teatru Snów na potrzeby spektaklu "Księga Utopii".


O artystach:

Teatr Snów - jeden z ważniejszych polskich teatrów ulicznych, który dzięki swojej wieloletniej działalności i aktywności animacyjnej (edukacja teatralna, promocja teatru poprzez realizację imprez) zasługuje na miano wizytówki polskiego teatru alternatywnego. Teatr ten wypracował rozpoznawalną w kraju i za granicą własną estetykę, dzięki której w kreatywny sposób kontynuuje tradycję teatru poszukującego zapoczątkowaną w latach 60-tych. Teatr Snów brał udział w wielu projektach i przedsięwzięciach w kraju i za granicą, zaistniał również jako promotor sztuki teatralnej - zainicjował Festiwal Teatrów Ulicznych i Plenerowych Feta w Gdańsku. Teatr Snów występował na wszystkich ważniejszych festiwalach w Polsce. Grał w Archangielsku, Awinionie, Brnie, Pradze, Delft, Edynburgu, Gandawie, Stockton, Sewilli a także w wielu innych miejscowościach w Belgii, Holandii i we Włoszech. Wielokrotnie prezentował się w Niemczech. Teatr Snów otrzymał nagrodę wznowionych w 1992 roku Łódzkich Spotkań Teatralnych za spektakl "Sanatorium". W tym samym roku spektakl ten zdobył Nagrodę Młodych i Nagrodę redaktora Tadeusz Burzyńskiego podczas Ogólnopolskiego Zderzenia Teatrów Kameralnych w Płocku. Teatr Snów otrzymał też Nagrodę Wojewody Gdańskiego za rok 1993 za twórczą kontynuację tradycji teatru alternatywnego na Wybrzeżu.


Zdzisław Górski - twórca i dyrektor artystyczny Teatru Snów, w 2007 r. obchodzi 25-lecie pracy artystycznej; jako instruktor teatralny otrzymał między innymi tytuł "Instruktora roku 1993" oraz zdobył Nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury za rok 1999, za całokształt pracy twórczej oraz premierę "Księgi utopii"; otrzymał także nagrodę im. Jana Dormana Zarządu Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ podczas Międzynarodowych Targów Inicjatyw Teatralnych w Pile w 1993 roku, Teatr Snów został wyróżniony tam Wielką Nagrodą Jury Młodzieżowego.


Teatr Wiejski Węgajty - powstał w 1986 r. Oprócz tradycyjnych spektakli teatr prezentuje również dokumentacje swoich prac badawczych z zakresu pieśni ludowej i teatru obrzędowego, prowadzonych w Macedonii, Białorusi, Słowacji i Ukrainie. Charakterystyczna dla teatru jest wieloetniczna mozaika stosowanych środków artystycznych. Od połowy lat 90-tych prace teatru prowadzone są w dwóch nurtach: "Scholi" oraz "Projektu Terenowego". "Schola" zajęła się pracą nad rekonstrukcją dramatu liturgicznego. "Projekt Terenowy" szuka inspiracji dla teatru w obszarze żywych form obrzędowych. Zespół stworzył m.in. spektakle inspirowane fińskim eposem "Kalevala" (2000) oraz mickiewiczowskimi "Dziadami" (2002), czy "Ślubem" Witolda Gombrowicza. W ostatnim czasie zespół "Projektu Terenowego" pracuje nad nowym podejściem do świata polskiej tradycji.


Projekt Karpaty Magiczne - jeden z najciekawszych polskich zespołów etnicznych. Projekt "Karpaty Magiczne" powstał w 1998 r. i jest kontynuacją pomysłów muzycznych realizowanych w grupie Teatr Dźwięku Atman. Autorami projektu jest dwójka muzyków związanych z grupą Atman: Anna Nacher i Marek Styczyński (autorzy muzyki i koncepcji) wraz z muzykami towarzyszącymi, których skład jest płynny. Cechą charakterystyczną projektu jest poszukiwanie prawdy dźwięku i brzmienia zakorzenionych w tradycyjnych kulturach Eurazji. Anna Nacher i Marek Styczyński są autorami muzyki do spektaklu "Księga Utopii" Teatru Snów z Gdańska oraz ścieżki dźwiękowej do filmu dokumentalnego "Najsłodsze morze świata", emitowanego przez TVP1 w 2000 roku. Poboczne projekty Anny Nacher i Marka Styczyńskiego eksplorują obszary nietypowo traktowanej muzyki ambient, ze szczególnym wykorzystaniem dźwięków otoczenia (soundscapes). Muzyka Projektu udokumentowana została na 9 płytach wydawanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych oraz na dwóch płytach nagranych przez Annę Nacher i Marka Styczyńskiego w ramach projektu z pogranicza ekologii dźwięku, z wykorzystaniem głosów fok, delfinów, orek i morświnów Morza Północnego i Bałtyckiego (we współpracy ze Stacją Morską w Helu oraz międzynarodową organizacją ASCOBANS/UNEP z siedzibą w Bonn). Inicjatorzy Projektu, Anna Nacher i Marek Styczyński, sami aktywnie podróżujący w poszukiwaniu instrumentów muzycznych, mają za sobą wyprawy do Indii, Nepalu, na Bałkany, do Skandynawii, czy na kontynent amerykański, udokumentowane książką "Ucho Jaka. Podróże muzyczne od Kathmandu do Santa Fe" (Bezdroża 2003). Muzycy zagrali dwie trasy koncertowe w USA w 2001 oraz w 2006 roku; regularnie występują w Europie; obecni na kompilacji wydanej przez brytyjski magazyn muzyczny The Wire. Notowani w katalogu All Music Guide, recenzowani w prasie światowej, obecni w wielu radiostacjach w Stanach Zjednoczonych i w Europie.