Maja Miro & Patrycja Betley - "Mejne Hent" - PRZEDPREMIERA
Muzyka utkana z kobiecych dłoni na kilkanaście instrumentów, inspirowana poetkami jidysz.folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście
"Moje dłonie" łamią zakazy, wyciągają się do miłości, kreują i przywracają harmonię światu.
Maja Miro - poprzeczne flety historyczne, flet współczesny, flet prosty basowy, elektronika
Patrycja Betley - bodhrán, cajón, udu, frame drums, doira, daff, handpan, elektronika
kobiety / tradycja / rewolucja
"Majne Hent", czyli "moje dłonie" to koncert, który zainspirowany został twórczością poetek jidysz. A szczególnie jednym wątkiem tej twórczości - motywem kobiecych dłoni. Literackie obrazy dłoni pojawiają się tam często. Co ciekawe, nie tylko w kontekście przywołanej powyżej tradycji. Ich obecność i różne jej konteksty odzwierciedlają procesy rewolucji, dzięki którym żydowskie kobiety uzyskały możliwość działania zgodnie ze swoją wrażliwością, potrzebami, pragnieniami i możliwościami. Obnażone ramiona wychodzą ze strefy wstydu i stają się symbolem kobiecej wolności i samostanowienia. Dłonie są tutaj także innymi znakami, które w sposób uniwersalny opisują kondycję kobiety i kobiecości w kontekście kultury.
Maja Miro-Wiśniewska - multiflecistka, specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka, kompozytorka. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami różnych dziedzin sztuki - tancerzami (Joanna Czajkowska, Agafia Wieliczko, Katarzyna Pastuszak, Tatiana Kamieniecka, Anna Haracz, Magdalena Przybysz), rzeźbiarzami (Joost Bricken-Caarten), filmowcami (Anna Pankiewicz, Fundacja Nowych Ujęć), aktorami (Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. J. Słowackiego), reżyserami (Tomasz Man, Rita Jankowska, Adam Nalepa) i innymi muzykami (Mikołaj Trzaska, Dominik Strycharski, Jacaszek). Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz prezesem Fundacji SILVA RERUM, działającej w Gdańsku, która we współpracy z Miastem Gdańskiem organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście. Nagrała kilkanaście płyt z muzyką barokową, współczesną i folkową. Współpracuje jako wykładowczyni z Akademią Muzyczną w Gdańsku.
Patrycja Betley - mulitiperkusjonistka, flecistka, pedagog, arteterapeutka, nauczycielka gordonowska, kompozytorka. Występuje z KAROLINA CICHA & SPÓŁKA, KAYAH & TRANSORIENTAL ORCHESTRA, współtworzy SAME SUKI oraz trio perkusyjne SHAPOL. Przez blisko dwie dekady współpracowała z wieloma zespołami oraz artystami: G.Turnauem, J.Steczkowską, Z.Hoffmanem, T.Woźniakiem, M.Raduli, S.Soyka, M.Pomianowską, Orkiestrą kameralną Aukso, Orkiestrą filharmonii augsubrgskiej etc. Jest endorserką irlandzkich bębnów bodhrán METLOEF DRUMS, polskich bębnów cajón AW CAJON. Udziela się jako muzyk w warszawskich teatrach. Od wielu lat występuje na festiwalach związanych z tematyką żydowską. Jest dyplomowaną arteterapeutką. Prowadzi autorskie spotkania pt. "INSTRUMENTEM PO MAPIE", warsztaty, lekcje nauki gry na instrumentach perkusyjnych, irlandzkim flecie Whistle, zajęcia umuzykalniające, muzykoterapię. Jako muzyk sesyjny na stałe współpracujące z prestiżowym, wiedeńskim studiem nagraniowym Euro Acoustics oraz wieloma muzykami polskimi i zagranicznymi.
"W judaizmie silnie akcentowana jest rola kobiecych rąk, co ma związek z jego patriarchalnym porządkiem.Talmud, podając przyczyny odsunięcia kobiet od przywileju i obowiązku studiowania Tory, wyjaśnia, że mądrość niewiasty spoczywa w jej rękach, nie głowie. Ma to swoje biblijne zakorzenienie - w kluczowym dla modelu kobiecości żydowskiej fragmencie Przypowieści Salomona opisującego ejszes chail - dzielną niewiastę, na plan pierwszy wysuwa się aktywność jej rąk (tkanie, opieka nad winnicą, pielęgnowanie ubogich i in.)" - prof. Joanna Lisek.