Do edycji 2017 organizatorzy zaprosili artystów stosujących zróżnicowane formuły stylistyczne: dokumentalistów, którym nie jest obcy język abstrakcji, jak również autorów ze świata kreacji, tworzących współczesne formy dokumentalne.
W tym roku rezydentami są: Kuba Dąbrowski, Zuza Krajewska, Adam Lach, Rafał Milach, gość specjalny Tadeusz Rolke, Ilona Szwarc. Kluczem wyboru twórców, zaproponowanym przez dyrektora artystycznego festiwalu Tomasza Bergmanna, było ich doświadczenie w szeroko rozumianym procesie dokumentalnym.
Tytułowe ramy to hasło uwolnione od dosłownego znaczenia, a zamysł organizatorów wyraża pojęcie spoza świata ograniczeń. Do przekraczania ram zachęca całkowita wolność twórcza jaką miasto zapewnia rezydentom. Sopot udzieli im swej fizycznej tkanki, ale i odda do dyspozycji wszystko to, co niematerialne.
W intencji organizatorów, cykliczna formuła festiwalu z biegiem kolejnych edycji pozwoli zbudować wielowymiarowy portret miejsca, jak i zmieniającej się rzeczywistości.
Wystawa główna festiwalu będzie prezentacją nowych projektów fotograficznych zaproszonych artystów, które powstały podczas tegorocznych majowych rezydencji w Sopocie, a miasto było ich wielowątkową inspiracją. Dodatkowo w programie znajdzie się szereg edukacyjnych spotkań z autorami, zarówno w formie dyskusji, jak i warsztatów.
Festiwal uświetni monograficzna wystawa Tadeusza Rolke "Miejsca. Rekonstrukcja III" pod opieką kuratorską Marka Grygla, zbiorowa wystawa "Single Shot" / dzięki uprzejmości Instytutu Fotografii FORT/, której kuratorem jest Krzysztof Miękus, wystawa indywidualna Pszemka Dzienisa "Freefall" / dzięki uprzejmości Leica Gallery 6x7, pokonkursowa wystawa DEBUTS edycja 2017, pod patronatem doc! photo magazine, plenerowa wystawa Łukasza Gawrońskiego, projekt studentów ASP, którego kuratorem jest Wojtek Wieteska, oraz prezentacja prac studentów Sopockiej Szkoły Fotografii i Instagramersów.
WYSTAWYWystawa Główna - wystawa zbiorowa prac rezydentów festiwalu "W ramach Sopotu 2017".
Artyści: Tadeusz Rolke, Zuza Krajewska, Ilona Szwarc, Kuba Dąbrowski, Adam Lach, Rafał Milach.
Kurator: Maja Kaszkur.
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 18.30
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 20.09.2017
Miejsca.Rekonstrukcja III -wystawa indywidualna Tadeusza Rolke (dzięki uprzejmości Galerii Le Guern)
Kurator: Marek Grygiel
Miejsce: Galeria Festiwalowa w Sopot Centrum
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 20.30
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 24.09.2017
Single Shot - wystawa zbiorowa (dzięki uprzejmości Instytutu Fotografii Fort w Warszawie)
Artyści: Anita Andrzejewska, Robby Cyron, Kuba Dąbrowski, Pszemek Dzienis, Paweł Fabjański, Mariusz Forecki, Jacek Fota, Dominika Gęsicka, Paweł Jaszczuk, Monika Kmita, Jacek Kołodziejski, Zuza Krajewska, Adam Lach, Diana Lelonek, Michał Łuczak, Maciej Nabrdalik, Chris Niedenthal, Adam Pańczuk, Jacek Piotrowski, Bart Pogoda, Jacek Poremba, Maksymilian Rigamonti, Michał Siarek, Filip Skrońc, Michał Szlaga, Tomasz Tomaszewski, Magda Wunsche, Łukasz Ziętek
kurator: Krzysztof Miękus
miejsce: Galeria Festiwalowa Sopot Centrum
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 20:30
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 24.09.2017
DEBUTS (edition 2017) - wystawa zbiorowa pod patronatem doc! magazine
miejsce: Galeria Festiwalowa Sopot Centrum
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 20:30
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 10.09.2017
Freefall - wystawa indywidualna Przemka Dzienisa (dzięki uprzejmości Leica Gallery w Warszawie)
Kurator: Rafał Łochowski
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 18:30
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 24.09.2017
Łukasz Gawroński - wystawa indywidualna
kurator: Paweł Klein
miejsce: Plac Przyjaciół
Wernisaż: 8.09.2017 godz. 20:00
Wystawa potrwa: 8.09.2017 - 24.09.2017
Wystawa studentów ASP w Gdańsku "Sopot/Czytelnia nr 9" - projekt pod kierunkiem dr. Wojtka Wieteski
kurator: Wojtek Wieteska
miejsce: Sfinks700
Wernisaż: 08.09.2017 godz. 22:00
Wystawa potrwa: 08.09.2017 - 24.09.2017
Wystawa Sopockiej Szkoły Fotografiikurator: Paweł Klein
miejsce: Dwie Zmiany
Wernisaż: 09.09.2017 godz. 20.00
Wystawa potrwa: 09.09.2017 - 24.09.2017
Insta Sopot - Wystawa zbiorowa Instagramersów. Fotografie użytkowników Instagram, wybrane przez jury Festiwalu Fotografii
miejsce: Hotel Molo
Wernisaż: 7.09.2017 godz. 18.30
Wystawa potrwa: 07.09.2017 - 24.09.2017
PROGRAM:
Czwartek, 7 września
18.30 Insta Sopot. Wystawa Instagramersów. Fotografie użytkowników Instagrama, wybrane przez jury Festiwalu Fotografii - foyer Hotelu Molo
Piątek, 8 września 2017
18.30 Otwarcie Festiwalu "W ramach Sopotu" - Państwowa Galeria Sztuki
- wernisaż wystawy głównej
- spotkanie z rezydentami - prowadzenie Adam Mazur
- Pszemek Dzienis "Freefall" - wystawa indywidualna, dzięki uprzejmości Leica 6×7 Gallery
20.00 Wernisaż wystawy Łukasza Gawrońskiego "MIMOCHODEM" - Plac Przyjaciół Sopotu
20.30 Wernisaże w Sopot Centrum +1
- Tadeusza Rolke "Miejsca. Rekonstrukcja III" - wystawa indywidualna, dzięki uprzejmości Galerii Le Guern
- "Single Shot" - wystawa zbiorowa, dzięki uprzejmości Instytutu Fotografii Fort w Warszawie
- "DEBUTS" edycja 2017 - wystawa "doc! photo magazine"
22.00 Sfinks700
- "Sopot/Czytelnia nr 9" - wernisaż prac studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
- Koncert Tomka Makowieckiego, któremu towarzyszyć będzie slideshow Łukasza Gawrońskiego "Nie patrz na mnie"
Sobota, 9 września 2017
11.00 Zuza Krajewska - Narzędzia Fotografa Mody - warsztaty (obowiązują zapisy) - Sopocka Szkoła Fotografii
13.30 Zuza Krajewska - Twórczość artystyczna i komercyjna - gdzie jest granica? - Spotkanie autorskie - Państwowa Galeria Sztuki
17.00 Tadeusz Rolke - Życie i twórczość - spotkanie autorskie - Sopot Centrum Poziom +1
20.00 Krzysztof Majewski, Michał Miziarski "STRUKTUAŁY" - wernisaż wystawy absolwentów Sopockiej Szkoły Fotografii - Dwie Zmiany
Niedziela, 10 września 2017
11.00 Kuba Dąbrowski - Travelling without Moving - warsztaty (obowiązują zapisy) - Sopocka Szkoła Fotografii
15.00 Adam Lach - Przegląd Portfolio i konsultacje warsztatowe rozpoczętych i planowanych projektów fotograficznych - warsztaty (obowiązują zapisy) - Sopocka Szkoła Fotografii
18.30 Rafał Milach - Fotografia w czasach propagandy - spotkanie autorskie - Dwie Zmiany
REZYDENCI W RAMACH SOPOTU 2017
GOŚĆ SPECJALNY FESTIWALU
TADEUSZ ROLKETadeusz Rolke (ur.1929) - jeden z prekursorów powojennego reportażu w Polsce, autor słynnych portretów ludzi kultury, jeden z pierwszych polskich fotografów modowych. Człowiek legenda, niezwykle wyrazisty charakter o życiu pełnym artystycznych zwrotów.
Studia historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim przerwało mu aresztowanie i oskarżenie o działalność antypaństwową - po amnestii rozpoczyna pracę w zakładach optycznych - jedynym dostępnym mu ówcześnie miejscu związanym z fotografią, którą interesował się już jako harcerz Szarych Szeregów. Tu rozpoczyna się barwna historia: pierwsze publikacje w pismach Świat Młodych i Stolica, następnie Polska, Świat, Ty i Ja, Przekrój, stypendium w Niemczech, a potem 10 lat niemieckiej emigracji, owocujące współpracą z magazynami Der Spiegel, Stern, Die Zeit, zaskakujący powrót do kraju w czasie stanu wojennego, równie owocna kontynuacja pracy ponownie w Polsce.
Archiwum Tadeusza Rolke udostępnione zostało przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz dzięki zasobom Wydawnictwa Agora to ponad 140 tysięcy zdjęć, dających przekrojowy ogląd dla długiej epoki, wskazujący na nieograniczone zainteresowania autora. Tytuły katalogów archiwum pozwalają wyrobić sobie pogląd na zainteresowania artysty: sesja dla Elle 1965, życie Romów w Polsce, zespół Maanam, ośrodek terapii uzależnień w Velgen, działania Galerii Foksal, Artur Rubinstein w Filharmonii Narodowej, zdjęcia modowe dla Przekroju, bazar Różyckiego, Tadeusz Kantor, Hamburg lata 70-te, Moskwa 1961, Kalina Jędrusik, manifestacja i starcia uliczne w stanie wojennym 1982.
Przemyślany plan realizacyjny na dany cykl, emocjonalne podejście, dogłębne znawstwo życia, wiedza z dziedziny sztuk plastycznych, wreszcie, specyficzny układ szczęście-przypadek-talent, taka wszechstronność gwarantowała efekty najwyższej klasy. Sam o sobie autor mówi, że jest jednym z ostatnich użytkowników metody "decydującego momentu" Henri Cartier Bressona.
Szczególny intuicyjny charakter cechuje zdjęcia modowe i portrety znanych artystów realizowane od lat 60-tych. To serie zdjęć o zawsze nieodmiennie współczesnym charakterze, realizowane z wyjątkowo zgodnym z aktualnymi trendami instynktem.
Tadeusz Rolke to także współzałożyciel wydawnictwa "edition.fotoTAPETA"
Jest odznaczonym Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Wiedzę przekazuje młodym adeptom fotografii współpracując z Uniwersytetem Warszawskim i Warszawską Szkołą Fotografii Mariana Szmidta.
ZUZA KRAJEWSKAZuza Krajewska (ur. 1975) - fotografka, autorka małych form filmowych, niezwykle skutecznie funkcjonująca na styku dwóch rzeczywistości - świata luksusowych magazynów o modzie i stylu życia oraz świata głęboko przejmującej sztuki. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, mieszka w Warszawie.
Artystka osiągnęła zawodowy status gwiazdy dzięki konsekwentnemu przełamywaniu konwencji - jej realizacje reklamowe emanują artystyczną świeżością, wybuchową żywiołowością, mają nieograniczony schematami totalny charakter. Portrety realizowane od kilkunastu lat celebrytom przy niepodważalnej urodzie plastycznej, dodatkowo wabią emocjonalną zagadką, intrygującym sztafażem, świadomą grą konwencjami.
Artystka konsekwentnie od lat bierze udział w prestiżowych przedsięwzięciach artystycznych.
Prezentowane cykle choć treściowo są oczywiście zdecydowanie odległe od jej zawodowej codzienności, w warstwie narracyjnej i plastycznej jednak z tej rzeczywistości czerpią.
Łatwo zauważyć, że naturę artystycznej kariery Zuzy Krajewskiej określa kondensacja pewnego charakterystycznego wątku - nowoczesność ujęcia tematu zasadza się na stosowaniu nienachalnej, a twórczo rozwijanej estetyki właściwej przedstawieniom modowym, reklamowym.
Znamiennym przykładem może być cykl "Urazy", w którym przedstawiła "środowiskowe" portrety osób z wyeksponowanymi urazami, bliznami, oparzeniami, siniakami, w sposób właściwy dla ilustrowania współczesnych magazynów o stylu życia.
Artystka zajmuje się właściwościami stereotypu w odbiorze wybranych zagadnień społecznych. "Boyeurism" był cyklem o pułapkach schematycznie przyjmowanej męskości. "Przesilenie", to aktorsko zaaranżowane rekonstrukcje emocjonalnych relacji w środowisku kobiet, nie bez udziału własnych doświadczeń.
Intensywnym przełomem jest najnowsza praca, zrealizowany w zakładzie poprawczym dla chłopców cyklu "Imago". Autorka w trakcie długotrwałego projektu poszerzyła granice pola swoich zainteresowań dokumentując nie tyle niuanse życia w zamknięciu, a wchodząc w coraz głębszą emocjonalną relację z bohaterami zdjęć. Cykl "Imago" znalazł uznanie na targach Photo London w ramach wystawy "Future Visions" przedstawiającej 7 interesujących artystek przełamujących modowe konwencje.
Rezydentka Festiwalu "W Ramach Sopotu" była zapraszana do udziału w istotnych wystawach: "Efekt czerwonych oczu" (2008), w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, "Ars Homo Erotica" (2010), "Od Faraona do Lady Gagi" (2012), w Muzeum Narodowym w Warszawie, "Miłość własna. Czy artyści kochają siebie" (2014), w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.
W roku 2015 otrzymała nagrodę "Elle Style Award" wręczaną osobom ze świata mody. Publikuje w najważniejszych europejskich magazynach o modzie.
ILONA SZWARCIlona Szwarc (ur. 1984) - pochodząca z Warszawy fotografka, pracująca głównie w Stanach Zjednoczonych, zajmująca się kontekstami funkcjonowania współczesnej kobiety.
Studiowała fotografię na Uniwersytecie Yale, oraz w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Jej dwa pierwsze dostrzeżone przez krytykę cykle fotografii, "American Girls" i "Rodeo Girls", to rodzaj współczesnej typologii zrealizowanej w środowisku dziewczynek oraz młodych kobiet. Pozbawione nachalnej narracji zdjęcia wciągają widza w niuansową grę w relacje z uchwyconymi, bądź zaaranżowanymi sytuacjami.
Ilona Szwarc w wywiadzie udzielonym portalowi Culture.pl przedstawia sceptyczną wizję współczesnej odpowiedzialności społecznej artysty, odnajdując istotę sztuki raczej w mnożeniu dróg zbliżających go do poznania wycinka rzeczywistości, niż w udzielaniu jednoznacznych, totalnych odpowiedzi. Skoro więc określanie jednym słowem zjawisk, zachowań, czy osobowości jest z zasady niemożliwe, artystka proponuje złożony ogląd treści.
W najnowszym cyklu "I am a woman and I feast on memory" Ilona Szwarc jest zarówno autorką, jak i materiałem poddanym obróbce. To najpełniejsza forma zaangażowania, wyjątkowa w świecie fotografii, gdzie łatwo ulegamy powabowi technokracji, kryjąc się za aparatem fotograficznym. Poza stylistyką właściwą dokumentowi włącza w wielowątkową wypowiedź technikę performansu. Rekonstruuje i dekonstruuje samą siebie, reprezentantkę kobiecej rzeczywistości, modyfikując ciało zaangażowanej do projektu aktorki-sobowtóra.
Artystka jest laureatką prestiżowych nagród: Arnold Newman Prize (Arnold&Augusta Newman Foundation), nagrody World Press Photo, jej prace zostały docenione w dorocznym konkursie Photo District News.
Współpracuje z pismami The New Yorker, The New York Times Magazine, Time, The UK Sunday Times Magazine, The Telegraph Magazine.
KUBA DĄBROWSKIKuba Dąbrowski (ur. 1980) - fotograf zajmujący się autorskim dokumentem fotograficznym, konsekwentny autor foto-bloga, twórca foto-książek, przez długi czas redaktor erudycyjnej rubryki "Stopklatka" w magazynie Przekrój.
Absolwent socjologii Uniwersytetu Krakowskiego oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opavie. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie.
Kuba Dąbrowski pytany o swoich mistrzów, w wywiadzie dla Wysokich Obcasów przytacza Nan Goldin i Wolfganga Tillmansa. Ich oboje i samego artystę łączy instynktowna konieczność naciśnięcia spustu migawki, swoista chroniczność fotografowania "czegokolwiek" i "w każdej sytuacji", przy której banał może być pretekstem dla pojemnej wypowiedzi. Cytat artysty: "wszystko zasługuje na sfotografowanie" współgra z cytatem Garyego Winogranda, reprezentanta-prekursora nurtu tzw. street-photography: "fotografuję, bo chcę zobaczyć jak to będzie wyglądało na zdjęciu".
Fotografia instynktowna, spełniająca żywiołowe potrzeby autora, prowokuje widzów do współodczuwania. Artysta sugestywnie punktuje to, co uważa za stosowne, nie realizując cyklów, nie zajmując zwartego stanowiska, że tym właśnie jest współcześnie fotografia dokumentalna - podkłada widzowi zanętę zagadki, pozwala sobie burzyć konwencjonalne odczucia, przeciągać go na swoją stronę wizji.
Kuba Dąbrowski docenia nieoczekiwaną istotność elementów przypadkowych w upolowanej aparatem sytuacji. Postawił taką tezę co prawda w odczycie archiwalnych zdjęć ze swojego dzieciństwa, ale autorska wystawa "Film obyczajowy produkcji polskiej", zawierająca realizacje z kilkunastu lat aktywnego fotografowania dobitnie ilustruje wciąż stosowaną przez autora wagę tych pozornie marginalnych elementów.
Zapytany o warunki, które musi spełniać sytuacja, w skrócie je określił: "muszę być u siebie". Kuba Dąbrowski jest dokumentalistą "w pierwszej osobie". Nie wydaje się przy tym przywiązywać wagi do rozróżnienia pomiędzy "komercją" i "sztuką", działalnością zawodową i prywatną; uprawia "fotografię totalną", gdzie każde zdjęcie jest wynikiem jakiejś potrzeby autora i to wystarczy, by było ciekawe.
ADAM LACHAdam Lach (1983) fotograf dokumentalista, autor krótkich form filmowych, fotokastów. Absolwent Akademii Fotografii AFA we Wrocławiu.
Współzałożyciel i wiceprezes agencji dokumentalistów Napo Images, grupującej autorów zajmujących się problemami politycznymi i społecznymi.
W latach 2010-2012 wykładowca Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Artysta koncentruje się na długoterminowych projektach dokumentalnych, realizowanych w środowiskach wykluczonych społecznie. Osoby niepełnosprawne umysłowo, dzieci biednej dzielnicy Wrocławia, Romowie, transseksualizm. Obok tego - portrety miejsc i miast. Nie tylko w Polsce.
Interesujące u Adama Lacha jest przemyślane stosowanie rozmaitych narzędzi, podkreślające osobny wydźwięk każdego cyklu. W projekcie Nibylandia, traktującym o mieszkańcach Wrześni, odkrywającym ich charakter intymny bądź zbiorowy, ale zawsze o znamionach celnej przypowieści, autor zastosował reporterską lampę błyskową. Dosłowność flesza, jego twardy błysk wzmacnia dobitność scen tej pozornie zwyczajnej opowieści, budując wrażenie plakatowej wagi.
Zjawiskowa, na krawędzi fotograficznego błędu, jest narracja w opisie bułgarskiego kurortu (cykl Słoneczna plaża)- kontrast miedzy ulotnym plażowym hedonizmem, a realiami tła, w jednym z najbiedniejszych regionów Europy podkreśla chropowata edycja zdjęć.
Inny jest z kolei charakter narracyjny i plastyczny serii Stigma. Ten cykl artysta zrealizował odwiedzając 40-krotnie obozowisko dużej rodziny Romów. Pracując w środowisku napiętnowanych Adam Lach umiejętnie uniknął pokusy pisania miałkiej gawędy o równouprawnieniu. Skonstruował historię prawdziwą, z pełnią jej wątków, od pociągającej, malarskiej "urody ubóstwa", po konkretną postawę społeczną, ilustrowaną fotografiami o wyrazistej realności.
Książka Stigma była wielokrotnie nagradzana, między innymi nagrodą Award of Excellence prestiżowym konkursie Picture of the Year.
Kilkakrotnie, w różnych kategoriach, został laureatem Konkursu BZWBK Press Photo, otrzymał także nagrodę Grand Press Photo w kategorii sport. W 2017 otrzymał nagrodę główna w konkursie Grand Press Photo- Photo Book of the Year 2016 za publikację ,,Neverland''
Artysta poświęca się publikacjom prasowym. Jego cykle pojawiały się w New York Times, Le Monde, Die Zeit, L espresso, Newsweek, Le Magazine, Svenska Dagbladet.
RAFAŁMILACHRafał Milach (ur. 1978) - fotograf, artysta wizualny, autor książek, pracujący w sferze poetyki szeroko rozumianego dokumentu fotograficznego. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opavie, obecnie wykładowca tej uczelni. Współzałożyciel Kolektywu Sputnik Photos.
Artysta wywodzi się z tradycji klasycznego dokumentu, ale odwzorowanie rzeczywistości uważa za niewystarczające. Dokonuje osobistej interpretacji w dziedzinie uważanej, zgodnie z tradycyjną wykładnią fotografii, za pole wiarygodnej relacji. Przeczy przy tym poglądowi, że dokument fotograficzny mówi przede wszystkim o prawdzie zdarzeń.
Dla widzów festiwalu interesująca będzie zasada tej interpretacji - Rafał Milach kontestuje zakodowany w nas porządek schematów fotograficznych. Stąd twórcze stosowanie wachlarza konwencji narracyjnych i plastycznych.
Dotychczas uznanie krytyki znalazło zastosowanie tych zasad w cyklach poświęconych głównie przemianom społecznym Europy Środkowo-Wschodniej. Długoterminowe projekty pozwalają zbudować subiektywny, autorski, stosowny dla każdego odrębnie, charakter wypowiedzi.
Rezydent Festiwalu "W Ramach Sopotu" jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation, Europejskiej Fundacji Kultury. Jest laureatem, m.in. Pictures of the Year International, Photography Book Now, World Press Photo, Grand Press Photo, Newsweek Poland Photo Award. Jego album "Winners" znalazł się w finale konkursu festiwalu Paris Photo, Aperture Photobook of the Year Award 2014.
Prace artysty znajdują się w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz w innych prestiżowych kolekcjach w świecie.
Festiwal Fotografii W RAMACH SOPOTU powstał z inicjatywy i ze środków finansowych Miasta Sopotu
Dyrektor artystyczny: Tomasz Bergmann
Teksty i Redakcja: Paweł Klein
Partnerzy: Państwowa Galeria Sztuki, Sopocka Szkoła Fotografii, Akademia Sztuk Pięknych
Kurator wystawy głównej: Maja Kaszkur
Identyfikacja Wizualna Festiwalu - Less studio
Produkcja Festiwalu: Miasto Sopot - Patrycja Tuchanowska-Ruszkiewicz
Weronika Krzyżanowska-Balita
www.wramachsopotu.plwramachsopotu@gmail.com
fb: /wramachsopotu
instagram: /wramachsopotu