Ale dziś, kiedy zmienia się krajobraz kina europejskiego, a wraz z nim widownia, festiwal w Gdyni powinien też pełnić funkcję edukacyjną: uczyć nas kina, przypominać klasykę, prezentować nasze filmy w kontekście dokonań innych twórców w tej części Europy. Spotkanie w Gdyni powinno być okazją nie tylko do wspólnego seansu, ale i wspólnej rozmowy.
Każdy, kto interesuje się kinem - nie tylko polskim, ale w ogóle kinem Europy Wschodniej - powinien tu być.
W związku z pracami remontowymi w teatrze, trwającymi do końca sierpnia 2013, Komitet Organizacyjny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, do którego należą przedstawiciele Miasta Gdyni, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Telewizji Polskiej S.A. i Canal + Cyfrowy Spółka. z o.o. przychylił się do propozycji prezydenta Gdyni - pana Wojciecha Szczurka - aby tegoroczny Gdynia Film Festival odbył się we wrześniu.
KONKURS GŁÓWNY
W Konkursie Głównym zaprezentowanych zostanie 14 tytułów.
1. Bejbi Blues, reż. Katarzyna Rosłaniec, 105 min
2. Bilet na Księżyc, reż. Jacek Bromski, 120 min
3. Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca, 107 min
4. Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski, 117 min
5. Dziewczyna z szafy, reż. Bodo Kox, 89 min
6. Ida, reż. Paweł Pawlikowski, 80 min
7. Imagine, reż. Andrzej Jakimowski, 105 min
8. Miłość, reż. Sławomir Fabicki, 110 min
9. Nieulotne, reż. Jacek Borcuch, 93 min
10. Ostatnie piętro, reż. Tadeusz Król, 83 min
11. Papusza, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 134 min
12. Płynące wieżowce, reż. Tomasz Wasilewski, 93 min
13. Układ zamknięty, reż. Ryszard Bugajski, 120 min
14. W imię..., reż. Małgośka Szumowska, 101 min
W
Panoramie 38. Gdynia - Festiwal Filmowy zaprezentowanych zostanie 11 tytułów, które z pozostałymi sekcjami konkursowymi stanowią spektrum najciekawszych projektów filmowych ostatnich kilkunastu miesięcy. Zdecydowaną większość, aż 8 tytułów, stanowią debiuty fabularne. Po raz pierwszy w historii Festiwalu, filmy z "Panoramy", obok filmów z konkursu głównego, konkurują o nagrodę finansową dla reżysera najlepszego filmu, który wyłoniony zostanie w plebiscycie publiczności.
PANORAMA
1. Baczyński, reż. Kordian Piwowarski, 69 min
2. Ixjana, reż. Józef Skolimowski, Michał Skolimowski, 98 min
3. Jaskółka, reż. Bartosz Warwas, 75 min
4. Kamczatka, reż. Jerzy Kowynia, 77 min
5. Oszukane, reż. Marcin Solarz, 91 min
6. Silent Lake, reż. Mariusz Kuczewski, 86 min
7. Stacja Warszawa, reż. Maciej Cuske, Kacper Lisowski, Nenad Miković, Mateusz Rakowicz, Tymon Wyciszkiewicz, 90 min
8. Tajemnica Westerplatte, reż. Paweł Chochlew, 118 min
9. Wszystkie kobiety Mateusza, reż. Artur Więcek "Baron", 95 min
10. Yuma, reż. Piotr Mularuk, 113 min
11. Żywie Biełaruś!, reż. Krzysztof Łukaszewicz, 98 min
- Panorama Polskiego Kina od dwóch lat, po wprowadzeniu ostrej selekcji festiwalowej, cieszy się coraz większą popularnością wśród publiczności. Nie trafiają do niej filmy przypadkowe, niemające nic do powiedzenia, nieskłaniające do dyskusji - mówi Dyrektor Artystyczny Festiwalu
Michał Chaciński. Co więcej filmy te, po raz pierwszy w historii Festiwalu, również będą w tym roku miały szansę na nagrodę. Festiwal ustanowił nagrodę finansową dla reżysera najlepszego filmu w Panoramie, przyznawaną na podstawie głosów publiczności Festiwalu.
Do jednej ważnej zmiany doszło także w Konkursie Głównym Festiwalu. O Złote Lwy powalczy 14 filmów, a nie jak wcześniej planowano 15. W związku z przedłużającą się postprodukcją obrazu film Lecha Majewskiego "Psie Pole" wycofany został przez Producenta z Festiwalu.
- Bardzo żałuję, ale wiemy przecież, że takie sytuacje zdarzają się na festiwalach regularnie. Tegoroczna edycja Festiwalu to nadal 25 najlepszych polskich filmów w Konkursie Głównym i Panoramie Polskiego Kina. Przed nami jeden z najciekawszych festiwali ostatnich kilkunastu lat. - komentuje Michał Chaciński.
KONKURS MŁODEGO KINAJak co roku, w programie 38. Gdynia - Festiwal Filmowy znalazło się miejsce dla młodych filmowców. 41 fabularnych etiud i dyplomowych prac studentów szkół filmowych będzie rywalizować o Nagrodę im. Lucjana Bokińca w Konkursie Młodego Kina.
Konkurs Młodego Kina dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury - Kultura - Interwencje.
1. 128.Szczur, reż. Jakub Pączek, 30 min
2. 30 stopni, burze, reż. Kuba Gryżewski, 18 min
3. Arena, reż. Martin Rath, 23 min
4. Byk, reż. Paweł Maj, 11 min
5. Chłopcy, reż. Paweł Orwat, 22 min
6. Człowiek bez właściwości, reż. Przemysław Drążek, 30 min
7. Dom na końcu drogi, reż. Wojciech Kasperski, 25 min
8. Dzień oszusta, reż. Bartosz Warwas, 33 min
9. Echo, reż. Marcin Filipowicz, 19 min
10. Errata, reż. Arek Biedrzycki, 19 min
11. Flora i fauna, reż. Piotr Litwin, 30 min
12. Granice wytrzymałości, Marek Marlikowski, 14 min
13. Gry, Maciej Marczewski, 28 min
14. Jak głęboki jest ocean, reż. Filip Syczyński, 29 min
15. Kawaler, reż. Karol Starnawski, 18 min
16. Kim jest Arvid Pekon?, reż. Patrik Eriksson, 13 min
17. Kojot, reż. Jędrzej Bączyk, 30 min
18. Lekcja, reż. Damian Kocur, 8 min
19. Leszczu, reż. Aleksandra Terpińska, 30 min
20. Magma, reż. Paweł Maślona, 30 min
21. Matka, reż. Łukasz Ostalski, 30 min
22. Mazurek, reż. Julia Kolberger, 31 min
23. Miruna, reż. Piotr Sułkowski, 20 min
24. Obcy, reż. Piotr Domalewski, 24 min
25. Ojcze masz, reż. Kacper Lisowski, 36 min
26. Olena, reż. Elżbieta Benkowska, 15 min
27. One, reż Marta Grabicka, 16 min
28. Opera z mydła, reż. Bodo Kox, 25 min
29. Pierwszy krok w chmurach, reż. Zuzanna Sławińska, 11 min
30. Pocałunek, reż. Filip Gieldon, 21 min
31. Powrót, reż. Ewa Bukowska, 32 min
32. Prawdziwy miód, reż. Sławomir Witek, 18 min
33. Pre mortem, reż. Konrad Łęcki, 30 min
34. Przedtem, potem, reż. Edyta Sewruk, 32 min
35. Psubrat, reż. Maria Zbąska, 30 min
36. Smutne potwory, reż. Justyna Tafel, 31 min
37. Sowa, reż. Marta Karwowska, 30 min
38. Wulkan, reż. Michał Wawrzecki, 17 min
39. Zabicie ciotki, reż. Mateusz Głowacki, 30 min
40. Zasady gry, reż. Wojciech Jagiełło, 33 min
41. Żar, reż. Bartosz Kruhlik, 24 min
PRZEGLĄD POLSKIEGO KINA NIEZALEŻNEGOW tegorocznym Przeglądzie Polskiego Kina Niezależnego, poświęconym twórcom niezależnym, zaprezentowanych zostanie 12 filmów. Zwycięzca tej sekcji zostanie wybrany w plebiscycie publiczności.
1. Anioł, reż. Błażej Kujawa, 9 min
2. Bobry, reż. Hubert Gotkowski, 97 min
3. De facto, reż. Mathias Mezler, 45 min
4. Konstrukcja własna, reż. Tomasz Pędzieszczyk, 36 min
5. Leon i Barbara, reż. Marcin Mikulski, 24 min
6. Mechanizm obronny, reż. Dominik Matwiejczyk, 30 min
7. Potencjalne problemy dozorcy Mariana, reż. Tomasz Pawlak, 9 min
8. Strażnicy, reż. Krzysztof Szot, 16 min
9.. The Big Leap, reż. Kristoffer Rus, 13 min
10. Tomasz i Maria, reż. Kamil Biliński, 23 min
11. Vocuus, reż. Patryk Jurek, 18 min
12. W ciemnym lesie, reż. Maciej Gajewski, 23 min
WYDARZENIA SPECJALNE:GALA WRĘCZENIA NAGRÓD POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJNagrody PISF są szczególnym wyróżnieniem w branży filmowej, doceniającym pracę osób i instytucji niezwiązanych z produkcją filmów. To jedyne polskie nagrody, wręczane w kilkunastu kategoriach, za znaczące osiągnięcia w upowszechnianiu i promocji polskiego kina oraz ułatwienie dostępu do polskiej twórczości filmowej. Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej są przyznawane od 2008 roku. Kandydatów mogą zgłaszać instytucje kultury, szkoły filmowe, władze samorządowe, instytucje pozarządowe związane z kulturą i inne podmioty działające w sektorze kultury.
Na Galę obowiązują osobne zaproszenia.
POKAZ FILMU LAUREATA PLATYNOWYCH LWÓW - "NOCE I DNIE" JERZEGO ANTCZAKAPokaz specjalny odnowionego cyfrowo filmu "Noce i dnie" Jerzego Antczaka, będącego adaptacją powieści Marii Dąbrowskiej. Obraz zebrał liczne nagrody z Wielką Nagrodą Złotych Lwów i nominacją oscarową na czele oraz osiągnął status jednego z najchętniej oglądanych polskich filmów. Jerzy Antczak - aktor, reżyser, scenarzysta, producent, pedagog. Profesor zwyczajny (1985-2010) w Szkole Filmowej UCLA w Los Angeles, której jest współzałożycielem. Za wszystkie filmy i liczne spektakle Teatru Telewizji nagradzany na krajowych i zagranicznych festiwalach. Laureat plebiscytów publiczności.
Nagroda "Platynowe Lwy" dla twórcy za całokształt twórczości przyznawana jest przez Komitet Organizacyjny Festiwalu.
Projekcji towarzyszyć będzie spotkanie z reżyserem.
HBO Z AGNIESZKĄ HOLLANDLaureatka Wielkiej Nagrody Złotych Lwów podczas 37. edycji Festiwalu za film "W ciemności", w tym roku zaprezentuje wyniki swojej współpracy ze stacją HBO. Na festiwalu zobaczymy trzyczęściowy "Gorejący Krzew" obrazujący następstwa, jakie wywołało samospalenie czeskiego studenta, Jana Palacha, a także pilot serialu "Treme", trzy epizody cyklu "The Wire" oraz film "Strzał w serce".
Projekcje rozpoczną się od spotkania z Agnieszką Holland.
1. Gorejący krzew, Czechy 2013, 3 odcinki, 84 min, 72 min, 78 min
2. Prawo ulicy, USA, 2002-2008
3. Strzał w serce, USA, 2001, 98 min
4. Treme, USA, 76 min
POKAZY SPECJALNEPodczas 38. Gdynia - Festiwal Filmowy odbędą się cztery pokazy specjalne wyjątkowych twórców. W dniu 92 urodzin Stanisława Lema zapraszamy na ekranizację "Kongresu futurologicznego" w reżyserii Ariego Folmana, naszego jurora konkursu głównego sprzed 2 lat. Po wielkim sukcesie "Walca z Bashirem" Folman powraca połączeniem filmu aktorskiego z animacją. "Kongres" to w równej mierze futurologiczny dramat i filozoficzne rozważanie o przyszłości kina. Drugim pokazem specjalnym będzie ostatni film Romana Polańskiego, który obchodził niecały miesiąc temu 80. urodziny.
Artystycznie pozostaje od lat w najwyższej formie, co potwierdza także film "Wenus w futrze", znakomicie przyjęty na festiwalu w Cannes. Kolejnym reżyserem pokazów specjalnych jest Janusz Zaorski, wielokrotny laureat nagród naszego festiwalu, który powraca po siedmiu latach w jednym z najtrudniejszych realizacyjnie projektów swojej kariery.
"Syberiada polska" to opowieść o losach Polaków wywiezionych na Syberię, zrealizowana przez ekipę w autentycznych syberyjskich plenerach. Ostatni pokaz specjalny autorstwa Katarzyny Klimkiewicz to "Zaślepiona" - brytyjski film wyprodukowany dla telewizji BBC, uznany w tym roku na festiwalu w Koszalinie za najlepszy debiut. Warto podkreślić, że to debiut podwójny: reżyserki Katarzyny Klimkiewicz i operatora Andrzeja Wojciechowskiego. Branżowe media na całym świecie (m.in. "Variety", "Screen International" i "Empire") podkreślały, że film znakomicie łączy cechy politycznego dramatu, międzykulturowej love story i thrillera.
1. Kongres, reż. Ari Folman, 122 min - spotkanie z reżyserem i operatorem filmu.
2. Wenus w futrze, reż. Roman Polański, 90 min
3. Syberiada Polska, reż. Janusz Zaorski, 126 min - spotkanie z twórcami filmu.
4. Zaślepiona, reż. Katarzyna Klimkiewicz, 88 min - spotkanie z twórcami filmu.
ZAGUBIONE W PRZESTRZENI - POLSKIE ZAPOMNIANE FILMY SCIENCE-FICTIONPolskie kino science-fiction kojarzy się dziś przede wszystkim z pełnometrażowymi filmami Piotra Szulkina, Andrzeja Żuławskiego czy Juliusza Machulskiego. Filmy, które dzięki umiejscowieniu w światach fantastycznych, mogły omijając cenzurę komentować codzienność PRL-u. Jaka jednak była geneza gatunku science-fiction w Polsce?
W latach 60. i 70. twórcy zobowiązani byli przed debiutem pełnometrażowym nakręcić krótszą formę telewizyjną. Powstały wtedy prawdziwe perły: od kina grozy przez filmy kostiumowe, filmy małego realizmu, aż po nieliczną, ale bardzo ciekawą grupę filmów science-fiction. Paradoksalnie wielką siłą tych dzieł były ich małe budżety: twórcy zmuszeni do pracy z ograniczoną długością taśmy, z bardzo małą ekipą i przy niskim budżecie musieli przy tworzeniu efektów specjalnych i rozwiązań scenograficznych wznieść się na wyżyny wyobraźni.
Polskie krótko- i średniometrażowe kino science-fiction to przede wszystkim genialne koncepty i niestarzejące się poczucie humoru. Zapraszamy na przegląd filmów w dużej mierze niesłusznie zapomnianych, a mogących być świetną szkołą formy dla dzisiejszych absolwentów szkół filmowych i rozrywką dla wszystkich miłośników kina gatunków.
Sekcja realizowana dzięki współpracy z TVP Kultura.
1. Docent H., reż. Janusz Majewski, 1964, 22 min
2. Pierwszy pawilon, reż. Janusz Majewski, 1965, 24 min
3. Awatar, czyli zamiana dusz, reż. Janusz Majewski, 1964, 60 min
4. Przekładaniec, reż. Andrzej Wajda, 1968, 35 min
5. Profesor Zazul, reż. Marek Nowicki, Jerzy Stawicki, 1965, 22 min
6. Przyjaciel, Marek Nowicki, Jerzy Stawicki, 1965
7. Gdzie jesteś, Luizo, Janusz Kubik, 1964, 30 min
8. Gubernator, reż. Stanisław Kokesz, 1965, 25 min
9. Poprzez piąty wymiar, reż. Marek T. Nowakowski, 1973, 25 min
10. Stacja bezsenność, reż. Piotr Wojciechowski, 1973, 38 min
11. Biohazard, reż. Janusz Kubik, 1977, 50 min
CZYSTA KLASYKA"Czysta klasyka", stała sekcja programowa gdyńskiego festiwalu, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Corocznie Cyfrowe Repozytorium Filmowe, partner sekcji, w ramach projektu KinoRP, rekonstruuje cyfrowo kilkadziesiąt starych filmów, dzięki czemu znaczące pozycje mają szansę na nowe kinowe życie, nową jakość obrazu i nową publiczność. "Czysta klasyka" zapoczątkowana pięć lat temu filmem "Pociąg" Jerzego Kawalerowicza, w tym roku poświęcona będzie sześciu wybitnym obrazom. Widzowie festiwalu będą mogli obejrzeć "Człowieka z marmuru" (1976) Andrzeja Wajdy, jedno z najwybitniejszych i najbardziej przełomowych dzieł polskiej kinematografii, ze znakomitymi kreacjami Krystyny Jandy i Jerzego Radziwiłowicza, "Dreszcze" (1981), fabularny debiut Wojciecha Marczewskiego pokazujący ideologiczną inicjację nastolatka u schyłku epoki stalinowskiej, "Jak być kochaną" (1962) Wojciecha Hassa. Kolejne pozycje to "Milczenie" Kazimierza Kutza, przejmujące studium samotności dwóch outsiderów - osieroconego chłopca i starego proboszcza, połączonych splotem tragicznych okoliczności, "Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego, legendarny "półkownik" stanu wojennego i najbardziej prześladowany film schyłkowego PRL-u. Cykl zamknie najgłośniejszy film końca lat 90., obsypany nagrodami "Dług" Krzysztofa Krauzego z rewelacyjnym Andrzejem Chyrą jako współczesnym wcieleniem zła.
Projekcjom filmów będą towarzyszyły spotkania z twórcami.
Partnerem sekcji jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe.
NA HORYZONCIEW tym roku w Gdyni zaprezentowane zostaną cztery mocne tytuły ostatniego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Obok zwycięzców festiwalowych konkursów film, w którym rozkochali się widzowie: Shirley - wizje rzeczywistości. Filmy mądre i poruszające. Ekstrakt nowohoryzontowości.
1. Chore ptaki umierają łatwo, reż. Nicholas Fackler, USA, 2013, 92 min
2. Niebiańskie żony łąkowych Maryjczyków, reż. Alexey Fedorochenko, Rosja, 2012, 106 min
3. Nieznajomy nad jeziorem, reż. Alain Guiraudie, Francja, 2013, 92 min - Spotkanie z twórcami filmu.
4. Shirley - wizje rzeczywistości, reż. Gustav Deutsch, Austria, 2013, 93 min - Spotkanie z twórcami filmu.
Sekcja "Na Horyzoncie" powstała dzięki współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty.
FILMY Z GDYNIGdynia dzięki takim inicjatywom miejskim jak Gdyński Fundusz Filmowy czy też stworzenie Gdyńskiej Szkoły Filmowej stała się miejscem posiadającym silną tożsamość filmową i jeszcze bardziej przyjaznym filmowcom.
W sekcji "Filmy z Gdyni" zostaną zaprezentowane dwie produkcje dofinansowane przez Gdyński Fundusz Filmowy: "Optimista" w reż. Kryspina Pluty oraz "Kawaler" w reż. Karola Starnawskiego, a także wyprodukowany przez Gdyńską Szkołę Filmową: powstały w ramach 11. Pomorskich Warsztatów Filmowych film "Trafienie" oraz wyprodukowany przez Miasto Gdynia film dokumentalny "Gdynia" Marcina Borchardta oraz Jerzego Radosa - twórców związanych z Gdyńską Szkołą Filmową.
1. Optimista, reż. Kryspin Puta, 44 min
2. Kawaler, reż. Karol Starnawski, 18 min
3. Gdynia, reż. Marcin Borchardt, Jerzy Rados, 19 min
4. Trafienie, reż. Alicja Araszkiewicz, Milada Canowiecka, Agnieszka Krzyżanowska, Joanna Laskowska, Marcin Mossakowski, Mateusz Piskozub, Jakub Rados, Robert Rawłuszewicz, Malwina Smętek, Piotr Ziębakowski, 17 min
PLENER FILMOWY - FILM OD MORZA Film od Morza to cykl wieczornych, plenerowych pokazów filmowych, towarzyszący Festiwalowi w Gdyni. Impreza jest wyrazem otwarcia się Festiwalu na bezpośredni kontakt z miłośnikami X muzy. Pokazy będą miały charakter otwarty i niebiletowany, a widzowie podobnie jak w poprzednich latach będą mogli "zatopić się" w plażowe leżaki, oglądając wybrane obrazy z Panoramy, filmy: "Yuma", "Żywie Biełaruś!" i "Silent Lake".
GDYNIA DZIECIOM Sekcja Gdynia Dzieciom, skierowana do najmłodszych odbiorców sztuki filmowej. W tym roku po raz dziesiąty w ramach Gdynia - Festiwalu Filmowego zorganizowana zostanie specjalna sekcja Gdynia Dzieciom, skierowana do najmłodszych odbiorców sztuki filmowej. W 2013 roku wraz z dziesiątą jubileuszową Gdynią Dzieciom świętujemy też 65 lat polskiej animacji dla najmłodszych. Fakt ten znalazł oczywiście odbicie w tegorocznym programie, którego obszerną część stanowi retrospektywa polskich animacji filmowych. Od tych najstarszych z początku lat 50. XX wieku, jak "Myszka i kotek", po najnowsze produkcje, jak będący następcą Misia Uszatka serial "Zajączek Parauszek", z zachwytem przyjmowany na międzynarodowych festiwalach od Europy przez Australię po Amerykę Południową, czy ubiegłoroczny film Piotra Łańcuckiego "Świnki".
Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
KULTURA BEZ BARIER - POKAZY FILMOWE Z AUDIODESKRYPCJĄ ORAZ W JĘZYKU MIGOWYM Na tegorocznym Festiwalu Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni wraz z Fundacją Ucho organizuje pokazy filmowe dla osób niepełnosprawnych - zwłaszcza niewidomych i głuchoniemych, pod hasłem Kultura bez barier.
To projekt kulturalno-edukacyjny, którego głównym celem jest popularyzacja dorobku filmowego polskich twórców wśród tej szczególnej grupy odbiorców oraz podniesienie wiedzy społeczeństwa na temat barier i ograniczonych możliwości w dostępie do kultury osób niepełnosprawnych. Dzięki temu przedsięwzięciu liczna grupa osób z dysfunkcjami wzroku oraz słuchu będzie miała okazję zapoznać się z polskimi filmami, dostosowanymi formą przekazu do ich potrzeb i możliwości. Produkcje filmowe z audiodeskrypcją oraz w języku migowym zostały wybrane spośród filmów konkursowych, a tematyką nawiązują do problemów i trudności, z jakimi w dzisiejszym świecie zmagają się osoby niepełnosprawne.
Dla osób niewidomych i niedowidzących przygotowano pokaz z wykorzystaniem audiodeskrypcji, czyli narracji pozwalającej za pomocą dodatkowych opisów werbalnych na odbiór treści wizualnych, które w zwykłych warunkach są dla nich niedostępne. Dzięki tak wzbogaconemu przekazowi osoby z dysfunkcją wzroku mogą pełniej odbierać sztukę filmową.
Projekt "Kultura bez barier" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Miasta Gdyni.
POKAZ Z AUDIODESKRYPCJĄ "IMAGINE", reż. Andrzej Jakimowski
POKAZ W JĘZYKU MIGOWYM "CHCE SIĘ ŻYĆ", reż. Maciej Pieprzyca
KINOTEATRPokazy specjalne wyprodukowanych w tym roku spektakli telewizyjnych. "Bezdech" wyreżyserowany przez Andrzeja Barta to opowieść o Jerzym, światowej sławy polskim reżyserze, który wraca z Hollywood do ojczyzny, w której napotyka go wiele perypetii i nieoczekiwanych historii. "Moralność Pani Dulskiej" to adaptacja pesymistycznego i karykaturalnego dramatu Gabrieli Zapolskiej, będącego protestem przeciwko obłudzie w społeczeństwie mieszczańskim. Projekcje uświetnią spotkania z twórcami obu spektakli.
Bezdech, reż. Andrzej Bart, 75 min
Moralność Pani Dulskiej, reż. Marcin Wrona, 87 min
PORTRETYPodczas Festiwalu zaprezentowane zostaną trzy filmowe portrety twórców blisko związanych z festiwalem. Janusz Majewski to mistrz kina i wielokrotny laureat festiwalu. W tym roku w programie znalazły się jego mniej znane telewizyjne produkcje nawiązujące do gatunku fantastyki. W świeżo ukończonym dokumencie Stefana Szlachtycza Janusz Majewski przedstawi nam swoje filmowe credo. Zygmunt Samosiuk to legenda polskiej sztuki operatorskiej. Współpracował ze wszystkimi najważniejszymi twórcami polskiego kina lat 70. i 80., od Andrzeja Wajdy, przez Jerzego Kawalerowicza, Janusza Morgensterna, Janusza Majewskiego, Andrzeja Żuławskiego, po Piotra Szulkina. Dokument Adama Lewandowskiego przypomina jego sylwetkę i przybliża jego pracę widzom.
Zmarły niedawno Yoram Golan był wieloletnim przyjacielem festiwalu i polskiej kinematografii. Przez dużą część życia zawodowego zarządzał Izrael Film Center, rozwijając przyjacielskie relacje z wieloma polskimi filmowcami. W filmie "Tam był kiedyś nasz dom" zaprasza nas na opowieść o swoich zamojskich korzeniach.
"Sen jest życiem. Portret Janusza Majewskiego reżysera i... nie tylko", reż. Stefan Szlachtycz. "Niezależna republika Samosiuk", reż. Adama Lewandowskiego - film o Zygmuncie Samosiuku.
"Tam był kiedyś nasz dom...", reż. Ewa Szprynger - film o Yoramie Golanie.
LEGALNA KULTURAKultura to przestrzeń, w której żyjemy. To wspólnota, w której twórcy i odbiorcy nie istnieją bez siebie nawzajem. Legalna Kultura działa po to, aby uświadomić wszystkim, że sposób, w jaki korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ. Promuje korzystanie z legalnych źródeł kultury i buduje świadomość społeczną w niezwykle ważnych kwestiach, takich jak:
* wspólnota twórców i odbiorców kultury
* promocja istniejących i wspieranie powstawania nowych, legalnych źródeł kultury
* ochrona własności intelektualnej
* budowanie świadomości odbiorców kultury w nowej, cyfrowej rzeczywistości
* kreowanie mody na świadome uczestnictwo w kulturze
Dzięki takim działaniom Legalna Kultura kształtuje poczucie odpowiedzialności za kulturę w cyfrowej rzeczywistości, a także tworzy i wzmacnia dobry obyczaj korzystania z legalnych źródeł w sieci i poza nią.
PREZENTACJA KRÓTKICH FILMÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W KONKURSIE "MASZ WPŁYW NA KULTURĘ" ODBĘDZIE SIĘ W TRAKCIE PROJEKCJI KONKURSU MŁODEGO KINA.
ETIUDY MŁODYCH ZNANYCH ABSOLWENTÓW PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY FILMOWEJ TELEWIZYJNEJ I TEATRALNEJSzkoła Filmowa w Łodzi obchodzi w tym roku 65. jubileusz. To olbrzymi kapitał wybitnych absolwentów, filmów i emocji. Na 38. FPFF w Gdyni wrócimy do Szkoły, w której pierwsze filmowe kroki stawiali m.in. Małgorzata Szumowska, Leszek Dawid czy Łukasz Barczyk. Zaprezentujemy etiudy kiedyś - studentów Wydziału Reżyserii łódzkiej Szkoły Filmowej, dziś - uznanych i cenionych twórców, których kolejne filmy wyczekiwane są przez publiczność kinową. Przypomnimy nominowaną do Oscara "Męską sprawę" Sławomira Fabickiego, nagrodzoną na MFF Cannes etiudę Jana Komasy "Fajnie, że jesteś" czy powstałe pod opieką pedagogiczną Krzysztofa Kieślowskiego "Przed zmierzchem", wyreżyserowane przez Grega Zglińskiego. W programie pojawią się także pierwsze szkolne produkcje Bodo Koksa, reżysera "Dziewczyny z szafy", Xawerego Żuławskiego, twórcy "Wojno polsko-ruskiej" i Borysa Lankosza, którego "Rewers" był triumfatorem FPFF w Gdyni w 2009 roku. Twórcy prezentowanych etiud spotkają się z festiwalową publicznością, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z ICH Szkołą oraz o wkraczaniu w świat dorosłego kina.
KONKURS GŁÓWNY
W Konkursie Głównym zaprezentowanych zostanie 14 tytułów.
1. Bejbi Blues, reż. Katarzyna Rosłaniec, 105 min
2. Bilet na Księżyc, reż. Jacek Bromski, 120 min
3. Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca, 107 min
4. Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski, 117 min
5. Dziewczyna z szafy, reż. Bodo Kox, 89 min
6. Ida, reż. Paweł Pawlikowski, 80 min
7. Imagine, reż. Andrzej Jakimowski, 105 min
8. Miłość, reż. Sławomir Fabicki, 110 min
9. Nieulotne, reż. Jacek Borcuch, 93 min
10. Ostatnie piętro, reż. Tadeusz Król, 83 min
11. Papusza, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 134 min
12. Płynące wieżowce, reż. Tomasz Wasilewski, 93 min
13. Układ zamknięty, reż. Ryszard Bugajski, 120 min
14. W imię..., reż. Małgośka Szumowska, 101 min
0
Projekcjom będą towarzyszyły spotkania z twórcami filmów.
WARSZTATY, SPOTKANIA, PREZENTACJE:WYKŁAD OTWARTY FRANZ RODENKIRCHEN: "Rola widowni w procesie budowy scenariusza" Franz Rodenkirchen jest światowej sławy pisarzem i niezależnym doradcą pisania scenariuszy. Od 2001 roku prowadził dział dramaturgii w berlińskiej agencji Script House. Jest także przewodniczącym selekcji w TorinoLabFilm i wykładowcą na Script & Pitch oraz na Berlinale Talent Campus. Ponadto jest doradcą scenariuszowym na targach koprodukcyjnych przy Sarajevo Film Festival, a także selekcjonuje projekty na Script Station. Konsultował scenariusze takich filmów jak m.in. "Grbavica", "Lourdes", "Kobiety bez mężczyzn", "Lore", "Dobre chęci", "Code Blue", "Leone" i "Salvo". Wiele projektów, w których tworzeniu brał udział, trafiło do konkursów festiwali w Cannes, Toronto, Berlinie i Sundance. Od 2013 roku przebywa na rezydencji w ramach Masters Programme w holenderskiej Akademii Filmowej w Amsterdamie.
Wykład otwarty poświęcony jest dwóm koncepcjom widowni i temu, co się z nimi wiąże, zwłaszcza podczas budowy scenariusza do filmu. Opowiedzieć historię, to znaczy opowiedzieć ją komuś. Czy to pojedynczej osobie czy też całej masie ludzi - ktokolwiek próbuje opowiedzieć jakąś historię, pragnie również, by została ona usłyszana. Film jest medium masowym, więc dla nas jest oczywistym, iż nie będzie tu pojedynczego odbiorcy, lecz zwrócimy się do wielu osób: często wspominanej widowni. Warto przyjrzeć się bliżej, temu jak stosuje się ten termin. W końcu całkiem sporo nieporozumień przy pisaniu scenariuszy oraz ocenie projektów filmowych powstało przez niejasne użycie słowa "widownia".
Współorganizatorem warsztatów i wykładu jest Media Desk Polska.
WARSZTAT SCENARIUSZOWY: FRANZ RODENKIRCHEN (Lista zamknięta)Podczas warsztatu, sześciu twórców filmowych, wspólnie ze swoimi producentami, będzie pracowało nad rozbudową swoich scenariuszy filmowych pod okiem wykładowcy sztuki pisania scenariuszy Franza Rodenkirchena. Oprócz informacji zwrotnej ze strony wykładowcy, celem oraz metodą warsztatu jest umożliwienie twórcom przyjrzenie się, niczym w lustrze, swoim postępom w pracy nad scenariuszem poprzez obserwację i udział w pracach kolegów. Z tego powodu, warsztat zostanie przeprowadzony w grupach, po trzy projekty każda. Wewnętrzna sesja pitchingowa z udziałem całej grupy posłuży jako dodatkowa informacja zwrotna i narzędzie pracy nad scenariuszem.
- "BURZA PRZED CISZĄ" - Marcin Bortkiewicz / produkcja: STUDIO FILMOWE TOR
- "CÓRKI DANCINGU" - Robert Bolesto, Agnieszka Smoczyńska /produkcja: WFDiF
- "GŁODNA" - Katarzyna Klimkiewicz
- "MAŁY CZARODZIEJ" - Magdalena Łazarkiewicz, Katarzyna Terechowicz / produkcja: MEDIA BRIGADE
- "TANIEC DLA PSA" - Katarzyna Bonda, Marcin Wrona, Marcin Skóra / produkcja: MAGNET MAN FILM
- "TOTEM" - Jakub Charon / produkcja: AKSON STUDIO
Współorganizatorem warsztatów i wykładu jest Media Desk Polska.
WYKŁADY MISTRZOWSKIE - ANATOMIA SCENY"Anatomia sceny" to rzadka okazja, by w ciągu godzinnego spotkania nauczyć się języka kina na przykładzie wybranej sceny ze znanego filmu. Mistrz kina. Klasyczny film. Klasyczna scena. Te trzy stwierdzenia opisują właśnie lekcję filmu pod nazwą "Anatomia sceny". Mistrzowie kina przedstawią wybraną scenę lub kilka scen z własnego filmu i na naszych oczach rozłożą je na czynniki pierwsze, wyjaśniając wszelkie aspekty filmowe i pozafilmowe, które spowodowały, że sceny mają akurat taki kształt.
"DRESZCZE" - Wojciech Marczewski; wtorek, 10 września 2013, godz. 17:00
"MAGNAT" - Filip Bajon; czwartek, 12 września 2013, godz. 17:00
"MILCZENIE" - Kazimierz Kutz; piątek, 13 września 2013, godz. 17:00
Warsztaty Mistrzowskie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury - Kultura - Interwencje.
WARSZTATY - JAK TO SIĘ ROBI? W ramach 38. GFF przeprowadzona zostanie seria spotkań, podczas których zaproszeni reżyserzy oraz operatorzy opowiedzą o tajnikach swojej pracy oraz wyjaśnią jak powstawała produkcja filmowa. Widzowie będą mieli okazję poznać narzędzia oraz techniki, jakimi posłużyli się twórcy przy kreowaniu swojego filmowego świata. "Jak to się robi?" to lekcja kina dla tych, którzy chcą zajrzeć za kulisy najnowszych polskich produkcji:
"WARSZAWA 1935" - prowadzenie: Tomasz Gomoła, Ernest Rogalski
"THE BIG LEAP" - prowadzenie: Kristoffer Rus, Krzysztof Rus, Filip Kaczorek
"SZTUKA ZNIKANIA" - prowadzenie: Bartosz Konopka
SPOTKANIE Z J. ZABŁOCKIM -ORGANIZACJA PRODUKCJI FILMU FABULARNEGO"Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce" Michała J. Zabłockiego to pierwsza od 30 lat na rodzimym rynku wydawniczym książka będąca kompendium wiedzy o produkcji filmu fabularnego w polskich realiach. O książce rozmawiać będziemy z jej autorem - Michałem J. Zabłockim - wieloletnim kierownikiem produkcji, producentem wykonawczym i scenarzystą, a także felietonistą branżowym i wykładowcą. Na stoisku Wydawnictwa Marzec - wydawcy publikacji, będzie można nabyć jego dotychczasowe pozycje.
Organizatorem spotkania i stoiska jest Wydawnictwo Marzec.
MISTRZOWSKI KURS KRYTYKI FILMOWEJ - WARSZTAT Z ANDRZEJEM KOŁODYŃSKIMTroje laureatów konkursu "Kurs za recenzje" podczas 38. Gdynia - Festiwal Filmowy będzie pisać recenzje filmów konkursowych. Mistrzowski Kurs Krytyki Filmowej jest drugim etapem konkursu, który przygotował i poprowadzi Andrzej Kołodyński - redaktor naczelny miesięcznika "Kino" i prorektor Warszawskiej Szkoły Filmowej.
Kurs organizuje Studio Munka - SFP wspólnie z miesięcznikiem "Kino".
STUDIO FESTIWALOWE TELEWIZJI KINO POLSKANa najważniejszym festiwalu polskiego kina nie może zabraknąć Telewizji Kino Polska. W tym roku w Gdyni stacja otwiera swoje studio festiwalowe. Na pierwszym piętrze Centrum Gemini w klimatycznej scenografii przed kamerą Telewizji Kino Polska usiądą najważniejsi polscy filmowcy. Festiwal, który przez lata nadawał ton polskiej kinematografii, to dobra okazja, by zapytać ich nie tylko o premiery i filmy konkursowe, ale też wrócić pamięcią do starszego kina. W rozmowie z dziennikarzami Magdaleną Juszczyk i Łukaszem Czapskim goście studia opowiedzą o swoich doświadczeniach ze Złotymi Lwami, współpracy z innymi artystami kina, a także emocjach towarzyszących debiutowi. A że na festiwalach chodzi także o spotkania, wszystkie wywiady będą się odbywały z udziałem publiczności.
SPOTKANIE "NOWY PRZYSZŁOŚCIOWY MODEL PRODUKCJI FILMÓW FABULARNYCH DLA DEBIUTANTÓW. CZY MOŻNA ZA TAKIE SAME PIENIĄDZE WYPRODUKOWAĆ DWA RAZY WIĘCEJ FILMÓW?"W przemyśle istnieje powiedzenie: zarządzanie ryzykiem kosztuje a jego brak jest jeszcze bardziej kosztowny. Światem wstrząsają kryzysy, produkcją przemysłową rządzi optymalizacja kosztów, cięcia budżetowe wprowadzają rządy państw. Tymczasem w świecie audiowizualnym - produkuje się w niewydajnym systemie, który się nie zmienia. Rewolucja technologiczna nie ma wpływu (albo ma mały) na system produkcji dzieł audiowizualnych, chociaż teoretycznie powinna zwiększyć jego efektywność.
Spotkanie poprowadzi Sławomir Idziak.
Organizatorem spotkania jest Fundacja Film Spring Open, która zajmuje się filmem młodym i debiutującymi twórcami.
SEMINARIUM "POKAZ FILMU, KTÓREGO NIE MA"Seminarium dotyczące archiwizacji cyfrowej współczesnej polskiej produkcji filmowej. Jak zabezpieczyć kopie cyfrowe filmu? Czy dyski na półce są bezpieczne? Seminarium Cyfrowego Repozytorium Filmowego, poświęcone temu, co i jak archiwizować cyfrowo, aby współczesne filmy miały szansę stać się klasyką. W Polsce powstaje rocznie około 100 filmów krótko- i długometrażowych. Każdy z nich po zakończeniu okresu dystrybucji trafia prędzej czy później na półkę. Ale czy ktoś zastanowił się nad tym, co znajdzie na tej półce za 5 lat? Światowa kinematografia przeżywa rewolucję technologiczną, w której efekcie to, co kiedyś było światłoczułe, dziś staje się cyfrowe. A co będzie jutro z tym, co dziś jest tylko cyfrowe? Zapraszamy na Seminarium Cyfrowego Repozytorium Filmowego, poświęcone temu, co i jak archiwizować cyfrowo, aby współczesne filmy miały szansę stać się klasyką.
Organizatorem wydarzenia jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe, a partnerami: Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni (producent festiwalu), Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, KPD, Telewizja Kino Polska.
WYDAWNICTWO MYŚLIŃSKIWydawnictwo prezentować będzie podręczniki dla scenarzystów autorstwa Lindy Seger "Doskonalenie Dobrego Scenariusza" oraz "Scenariusz dla zaawansowanych. Jak osiągnąć poziom oskarowy", który w Gdyni będzie miał swoją premierę.
SPOTKANIE PROMOCYJNE Z AUTORKĄ KSIĄŻKI "SERCEM W DWÓCH KRAJACH" - JANINĄ JANUSZEWSKĄ - SKREIBERGKsiążka "Sercem w dwóch krajach. Norwesko-polskie pejzaże Kulturalne" to uzupełniony i zaktualizowany przekład wydanej w Norwegii pracy "Med hjertet i to land. Norsk-polske kulturforbindelser". Przedstawia bogatą panoramę związków kulturowych, jakie istniały i wciąż są nawiązywane między środowiskami twórczymi Polski i Norwegii. Gwarantem rzetelności zawartych informacji jest znakomita autorka, Janina Januszewska-Skreiberg, spod której pióra wyszła już znana polskiemu czytelnikowi pozycja "Od Ibsena do Twardowskiego. Polsko-norweskie pejzaże Kulturalne". Autorka Sercem w dwóch krajach obszernie omawia związki polskiej kinematografii z norweską twórczością filmową. Prezentuje sylwetki najznamienitszych polskich reżyserów, między innymi Romana Polańskiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Kieślowskiego, Agnieszki Holland, Andrzeja Munka, Wojciecha Jerzego Hasa oraz wielkich twórców norweskich m.in. Haakona Sandøya, Pettera Næssa.
PSYCHOLOGIA OSIĄGNIĘĆ DLA ŚWIATA FILMU - PREZENTACJA ORAZ WARSZTATPodstawowym, przewodnim celem projektu jest optymalizacja funkcjonowania ludzi filmu w życiu zawodowym i osobistym - w tym studentów szkół filmowych i teatralnych. Na festiwalu autorzy szerzej zaprezentują swoje działanie podczas specjalnego wykładu oraz poprowadzą warsztaty psychologiczne.
KONTENAIR PWSFTVITZ okazji swojego jubileuszu, łódzka PWSFTviT w Parku Rady Europy postawi KontenAIR, w którym podczas trwania festiwalu będą odbywać się różne wydarzenia - spotkania, prezentacje, projekcje filmów młodych twórców oraz stanie stoisko wydawnicze fotodrom, w którym każdy będzie mógł zrobić sobie zdjęcie.
POLSKA ŚWIATŁOCZUŁA. MALOWANIE ŚWIATŁEMPolska Światłoczuła to projekt Doroty Kędzierzawskiej i Arthura Reinharta, którzy docierają do niewielkich, zapomnianych i niemal niewidocznych miejsc na mapach, gdzie urządzają̨ projekcję filmów, po których można spotkać́ się̨ i porozmawiać́ z jego twórcami. Polska Światłoczuła przyjedzie do Gdyni ze specjalnym zaopatrzeniem - samochodem, w którym każdy będzie mógł spróbować "malowania" światłem (zdjęcie będzie można zabrać do domu). Do przygody dołączają̨ młodzi ambitni zdolni ludzie - operatorzy, reżyserzy - wolontariusze. Uczą̨ się profesjonalnie robić́ film, mają szansę na głębszą̨ rozmowę̨ z twórcą.
Festiwal kina to właściwie festiwal światła. Światła w ciemności. Dopiero w zupełnej ciemności światło rzucone z projektora na ekran daje obraz. Pierwsze urządzenia, które stwarzały iluzję ruchu obrazu, to camera obscura i laterna magica, czyli po prostu ciemny pokój i magiczna latarnia. Pierwszy jest prototypem aparatu fotograficznego. Ciemny, w środku z dziurką, przez którą wpada światło. Gdy wstawić tam kliszę, jej obraz zobaczymy na przeciwległej ściance. Podobnie działała latarnia. Światło ożywia obraz.
PAWSPainted Animation Work Station to stanowisko do animacji malowanej, urządzenie, które rozdziela role malarza od animatora i systematyzuje proces animacji. W Teatrze Muzycznym będzie można z bliska przyjrzeć się jak funkcjonuje.
Organizatorem PAWS jest Break-Thru Films.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE DLA DZIECI POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJStudio Filmoteki SzkolnejStudio Filmoteki Szkolnej Grupa licealistów z trójmiejskich szkół pod kierunkiem profesjonalistów zrealizuje reportaże z Festiwalu. Filmy dostępne będą na stronie www.FilmotekaSzkolna.pl.
Warsztaty reportażuWarsztaty dla młodzieży z trójmiejskich szkół oraz publiczności festiwalowej poprowadzą specjaliści: operator, montażysta oraz animatorzy zajęć dziennikarskich i ćwiczeń z autoprezentacji.
Debaty filmowe "Skrytykuj!"Po projekcjach wybranych filmów zapraszamy do udziału w debatach, które poprowadzą Kaja Klimek i Błażej Hrapkowicz. Uczestnicy spotkań będą mogli podzielić się opiniami na temat omawianych filmów. Debaty stanowią kontynuację akcji "Skrytykuj!" promującej świadomą dyskusję o kinie.
MasterclassySpotkania z Mistrzami Sztuki Filmowej dla publiczności festiwalowej i młodzieży z trójmiejskich szkół poprowadzi krytyk Jacek Dziduszko. Zaproszeni reżyserzy zastanowią się wspólnie z uczestnikami nad zagadnieniami kluczowymi dla ich twórczości.
Organizator: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Partnerzy: Pomorska Fundacja Filmowa, Fundacja Dobrego Odbioru
Mecenasem działań edukacyjnych na 38. Gdynia - Festiwalu Filmowym jest Bank PKO BP.
KONFERENCJE I DEBATY:FORUM STOWARZYSZENIA FILMOWCÓW POLSKICH
Gdyńskie fora Stowarzyszenia Filmowców Polskich od lat są miejscem gorących dyskusji na temat najistotniejszych zagadnień dotyczących środowiska filmowego. Poza przedstawieniem bieżącej działalności i nowych przedsięwzięć Stowarzyszenia, motywem przewodnim tegorocznego forum będą zmiany legislacyjne - w ustawodawstwie polskim i światowym - dotyczące rynku audiowizualnego oraz działań związanych z ochroną własności intelektualnej.
PRODUKCJE LOKALNE HBO POLSKA 2013/2014. PREZENTACJA PLANÓW PROGRAMOWYCH STACJIKonferencja prasowa HBO Polska prezentująca najnowsze lokalne produkcje na 2013 i 2014 rok. O premierowych serialach i filmach dokumentalnych opowiedzą ich twórcy i aktorzy.
DEBATA: "WIDZ FILMOWY=WIDZ KINOWY? KTO, GDZIE I JAK OGLĄDA POLSKIE FILMY?"W dobie technologicznej rewolucji zmieniają się przyzwyczajenia widzów. Kim jest dzisiejszy widz polskiego kina? Gdzie, jak i czy w ogóle ogląda polskie filmy?
Organizatorem debaty jest Narodowe Centrum Kultury, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni, producent Gdynia - Festiwal Filmowy.
POLSKA I UKRAINA, MOŻLIWOŚCI KOPRODUKCJIForum koprodukcyjne, którego organizatorami są Polski Instytut Sztuki Filmowej, Gdynia - Festiwal Filmowy oraz Motion Picture Association of Ukraine, będzie pierwszą platformą wymiany doświadczeń polsko-ukraińskich w sferze produkcji filmowej. Projekty, o których będzie mowa na forum znajdują się na różnych etapach produkcji. Prezentujący je producenci mają nadzieję na profesjonalną informację zwrotną ze strony polskich kolegów.
WYSTAWYMUZEUM KINEMATOGRAFII - WYSTAWA POŚWIĘCONA AGNIESZCE HOLLANDEkspozycja przygotowana przez Muzeum Kinematografii w Łodzi poświęcona jest Agnieszce Holland - jednej z najwybitniejszych postaci kina, słynnej reżyserce filmowej i teatralnej, autorce scenariuszy do własnych filmów oraz m.in. Krzysztofa Zanussiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Kieślowskiego. Wystawa prezentuje dorobek filmowy Agnieszki Holland, która sławę i popularność zawdzięcza m.in. filmom "Aktorzy prowincjonalni", "Gorączka", "Gorzkie żniwa", "Europa Europa", "Olivier, Olivier", "Tajemniczy ogród", "Całkowite zaćmienie", "Plac Waszyngtona", "Trzeci cud", "W ciemności".
Bogata dokumentacja fotograficzna to przede wszystkim pochodzące z archiwum rodzinnego Agnieszki Holland zdjęcia z czasów dzieciństwa, młodości, z planów filmowych, uzupełnione materiałami z archiwów prywatnych m.in. Adrzeja Wajdy, Jacka Petryckiego, Krystyny Krauze oraz Jerzego Kowalskiego i Andrzeja Koszyka - kolegów z okresu studiów w Pradze. Większość jest pokazywana po raz pierwszy.
Materiały fotograficzne i filmowe udostępniły także HBO, SF Zebra, SF Tor, Solopan, Apple Film Productions, Best Film, Agencja Artystyczna Partus oraz wiele instytucji filmowych z zagranicy, m.in. British Film Institute w Londynie, CCC Filmkunst GmbH w Berlinie, Deutsche Film Institut we Frankfurcie, FAMU w Pradze, Deutsche Kinemathek w Berlinie. Na wystawie można obejrzeć także plakaty do filmów Agnieszki Holland wydane na całym świecie: japońskie, koreańskie, amerykańskie, niemieckie, włoskie, czeskie, izraelskie, polskie i francuskie. Wystawie towarzyszy publikacja "Polska. Europa. Świat - twarze Agnieszki Holland", wydana w wersji polsko-angielskiej.
W Polsce wystawa jest prezentowana po raz pierwszy na 38. Gdynia - Festiwalu Filmowym.
Realizacja wystawy: Muzeum Kinematografii w Łodzi
Kuratorzy: Krystyna Zamysłowska, Piotr Kulesza
Konsultacje: Irena Rybczyńska-Holland, Krystyna Krauze
Opracowanie plastyczne wystawy: Sławomir Bit
Partnerzy główni: Stowarzyszenie Filmowe KinoArt w Łodzi, Filmoteka Narodowa w Warszawie
Dofinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Patronat honorowy: Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Współorganizator prezentacji w Polsce: Miasto Gdynia
www.kinomuzeum.pl
WYSTAWA FOTOGRAFII "PORTRETY" HENRYKA PIETKIEWICZAWystawa prezentująca fotograficzne portrety osób związanych z polską kinematografią. Autor zdjęć przedstawia uwiecznione na nich postaci w charakterystycznym stylu wykorzystującym bliskie plany i skupiającym uwagę na emocjach.
UŚMIECHNIJ SIĘ - ZBIÓR "UŚMIECHNIĘTYCH AUTOGRAFÓW" MARKA WYSOCZYŃSKIEGOFestiwal Polskich Filmów Fabularnych, jak co roku uśmiecha się filmowo do dzieci. Marcin Władyka, twórca tegorocznego plakatu, stworzył jego specjalną uśmiechniętą wersję, na której zbierane będą "uśmiechnięte autografy" gości 38. GFF. Uśmiechy zbierać i prezentować przez cały festiwalu będzie twórca Światowego Archiwum Uśmiechów, Marek Wysoczyński. Ponadto, mali pacjenci szpitala miejskiego w Gdyni rysować będą uśmiechy wraz z Prezydentem Miasta Gdyni Wojciechem Szczurkiem i .... o tym, sza, niech dla dzieci będzie niespodzianką, kto ze świata filmu polskiego przybędzie do szpitala.
https://www.fpff.pl