Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza do wspólnego świętowania kolejnych, 454. Urodzin Williama Szekspira, tradycyjnie obchodzonych 23 kwietnia. Tym razem na jego deskach zagości spektakl "Poskromienie złośnicy" w wykonaniu Teatru PAPAHEMA, zdobywcy Nagrody Publiczności oraz Nagrody Gazety "Shakespeare Daily" w Konkursie SzekspirOFF podczas 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Nie spodziewajcie się klasycznego odczytania sztuki Szekspira, choć nie zabraknie w tej inscenizacji elementów rodem z teatru elżbietańskiego. Za prawdopodobnie najbardziej szowinistyczną sztukę Szekspira zabrało się bowiem dziewięcioro młodych aktorów - absolwentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku, by zmierzyć się z legendą autora ze Stratfordu nad Avonem. Gorzka komedia o wyrabianiu w kobiecie nawyku uległości wobec swojego pana i małżonka, to w ich wykonaniu mieszanka konwencji teatru elżbietańskiego z teatrem współczesnym, aktorstwa dramatycznego z wykorzystaniem dowcipu i formy zabawy z widzem, dowcipu z refleksją na temat przypisywanych nam na co dzień ról i prób wymykania się im.
Pod klasycznym kostiumem trzymającym ciało w ryzach kryje się współczesna wrażliwość młodych twórców. Wyczulenie na zagadnienia partnerstwa, relacji i płci daje o sobie znać, demaskując sztywną konwencję. W interpretacji Teatru PAPAHEMA sztuka Szekspira nabiera nowych znaczeń, staje się migotliwa, stawia pytania zamiast udzielać odpowiedzi w patriarchalnym tonie, daje widzowi możliwość wyboru.
Przekład: Stanisław Barańczak
Opieka artystyczna: Sylwia Janowicz-Dobrowolska
Scenografia: Sylwia Maciejewska
Muzyka: Natasza Topor
Choreografia: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Czas trwania: 100 minut
OBSADA:Paulina Moś
Małgorzata Patryn-Gurłacz
Katarzyna Pietruska
Helena Radzikowska
Przemysław Bollin
Filip Gurłacz / Patryk Ołdziejewski
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel
Piotr Wiktorko
Spektakl zrealizowany w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar.
Dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.
-----
Teatr PAPAHEMA został założony przez absolwentów kierunku aktorskiego na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku. PAPAHEMA regularnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatrem Montownia, Teatrem Polonia w Warszawie prowadzonym przez Fundację Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, Operą i Filharmonią Podlaską, a także Teatrem Miejskim w Gliwicach.
Do swoich największych sukcesów twórcy mogą zaliczyć zdobycie III nagrody na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl "Macbett" oraz Nagrody Publiczności i Nagrody Gazety Festiwalowej "Shakespeare Daily" na 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl "Poskromienie złośnicy". Aktorów wyróżniono również Świadectwem Otwartego Umysłu przyznawanym przez Redakcję Gazety Wyborczej w ramach Akcji "Przystanek Młodzi". PAPAHEMA to także laureaci konkursu teatralnego dla młodych twórców MONTOWNIA BIS organizowanego przez Teatr Montownia (w ramach konkursu powstał spektakl pt. "Molière. Z urojenia" na podstawie dramatu Michaiła Bułhakowa).
Twórcy marzą o możliwości realizacji swoich pomysłów, łączących środki teatru formy z teatrem aktorskim, dobrą literaturę ze współczesną wrażliwością i poczucie humoru z refleksją na temat kondycji świata. W skład zespołu wchodzą: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. W repertuarze Teatru znaleźć można propozycje zarówno dla widzów dorosłych, jak i dla tych młodszych - obecnie są to: "Moral insanity. Tragedia ludzi głupich" na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej "Ich czworo", "Macbett" Eugène Ionesco, "Calineczka dla dorosłych" na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena (stworzona we współpracy z Teatrem Montownia), "Alicja po drugiej stronie lustra" według prozy Lewisa Carrolla w reżyserii Przemysława Jaszczaka, "Poskromienie złośnicy" Williama Szekspira, "Niezwykły lot pilota Pirxa" na podstawie prozy Stanisława Lema w reżyserii Jerzego Machowskiego, performans "Wojna. Trzęsienie rodziny" w reżyserii Przemysława Jaszczaka, a także "Skłodowska. Radium Girl" w reżyserii Agaty Biziuk.