stat
PATRONAT

47 MFMOCHiK - Koncert Specjalny

47. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2024
15.08.2024 (czwartek), godz. 20:30
Wystąpią:
Joanna Sobowiec-Jamioł sopran
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski dyrygent
Bogusław Grabowski (Gdańsk) organy

JOANNA SOBOWIEC-JAMIOŁ / JOE wokalistka, sopran koloraturowy, lip trumpeter & fan of the whistle, dyrygentka chóralna, laureatka nagrody specjalnej podczas Bucharest International Jazz Competition (2021), mama czwórki dzieci. Kształciła się w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy i Gdańsku. Od 2011 r. współtworzy zespół muzyki klasycznej Les Femmes (www.lesfemmes.pl), z którym wykonała ponad 500 koncertów i spektakli. Od 2022 r. prowadzi chór Chorus Nepomucensis na Kociewiu. Wraz z mężem skrzypkiem Piotrem Jamiołem koncertuje i tworzy muzyczny dom, w którym przez lata prowadziła cykl spotkań Koncerty na Kochanowskiego w Pruszczu Gdańskim. Jest także pomysłodawczynią ożywienia skarbów Pomorza średniowiecznych rzeźb z poliptyku antwerpskiego (1505). Z tej inicjatywy powstało oratorium Trzy Marie Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Współpracowała i koncertowała m.in. z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, lutnistką Wandą Kozyrą (Francja), Michałem Jacaszkiem, organistą Bogusławem Grabowskim, pianistami: Ignacym Wiśniewskim, Rafałem Tworkiem, Arkadiuszem Farkowskim, Justyną Korpak, Sebastianem Godzińskim, flecistką Mają Miro-Wiśniewską, Chórem 441 Hz, Goldberg Vocal Ensemble, Cyprianem Wieczorkowskim/Lud Hauza Music Producers. Jej ostatnie nagrania to: płyta z pieśniami polskich kompozytorów Pejzaż polski, W małym kinie Les Femmes & Ignacy Wiśniewski Jazz Band, Chrystyna z Nazaretu oraz 4 Pieśni Gustava Holsta na głos, skrzypce i ścieżkę midi we współpracy z Cyprianem Wieczorkowskim i Lud Hauza. W 2024 r. pojawiła się gościnnie na płycie The Ebb & flow Wojciecha Dagiela i Jarka Grzesicy.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


POLSKI CHÓR KAMERALNY SCHOLA CANTORUM GEDANENSIS jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem. Sława Chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis powstał w 1978 r. z inicjatywy Ireneusza Łukaszewskiego, który był jego pierwszym dyrektorem artystycznym. W roku 1983 kierownictwo artystyczne nad zespołem przejął brat założyciela Jan Łukaszewski. Zespół wykonuje utwory o zróżnicowanej formie i stylistyce: od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne, od muzyki renesansowej, barokowej i klasycznej, po utwory romantyczne i współczesne. Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśród których były dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni. Twórcy, którzy powierzyli zespołowi swoje utwory, zgodnie potwierdzają jego najwyższy kunszt wokalny: wyrównane głosy, perfekcję intonacyjną, zdolność do precyzyjnego artykułowania tekstu słownego oraz tekstu muzycznego, a także umiejętność odczytywania najgłębszych intencji kompozytorskich. Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego Chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton. Panowanie chóru nad nawet najbardziej skomplikowaną materią dźwiękową sprawia, że Zespół jest zapraszany na tak prestiżowe festiwale muzyczne, jak m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Poznańska Wiosna Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bydgoski Festiwal Muzyczny czy Warszawskie Spotkania Muzyczne. Zespół koncertował na trzech kontynentach: od Japonii, przez Niemcy, Austrię, Włochy, Szwajcarię, Holandię, Belgię, Francję oraz Hiszpanię, po Stany Zjednoczone Ameryki Północnej i Kanadę.

Polski Chór Kameralny z powodzeniem nagrywa płyty oraz audycje muzyczne dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych, m.in. dla TVP (w tym komplet 68 ofertoriów Giovanniego P. da Palestriny), dla Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których statystycznie co trzecia była nominowana, a sześć zostało nagrodzonych Fryderykiem nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej. Nagrania Chóru potwierdzają nie tylko jego perfekcję wykonawczą, ale także urzekającą, natychmiast rozpoznawalną barwę, którą porównywano do barw najszlachetniejszych instrumentów lutniczych czy najpiękniejszych głosów ptaków. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego jako pierwszy zespół na świecie nagrał komplet utworów na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego, za które to nagrania w latach 2010 i 2014 zespół otrzymał nagrody Orphée Dor przyznawane przez Academie du Disque Lyrique. Zespół wielokrotnie interpretował utwory Maestro Pendereckiego w obecności kompozytora, a nawet pod Jego dyrekcją. Polski Chór Kameralny dostąpił zaszczytu światowego prawykonania Jego drugiej autorskiej wersji Missa Brevis. W roku 2013 Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (15741627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 r. w wydawnictwie Naxos. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Do dzisiaj, w 24-osobowym zespole śpiewało łącznie ponad 140 osób. Zespół należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO, jest organizatorem wielu cenionych projektów artystycznych, takich jak: Dni Bachowskie czy Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku. Od roku 2006 Zespół jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego jest unikatowym w skali światowej zjawiskiem kulturalnym. Zespół nieustannie stawia sobie ambitne wyzwania artystyczne, które znacząco wzbogacają uniwersalną kulturę chóralną i wyznaczają estetyczne wzory dla kolejnych pokoleń dyrygentów i śpiewaków chóralnych.

JAN ŁUKASZEWSKI jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 30 razy nominowane, a sześciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée Dor nagrodą Académie du disque lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem i jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova. Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii Parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej Archikatedrze Oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy. Jan Łukaszewski i Wiesława Łukaszewska, śpiewaczka, a prywatnie żona dyrygenta, przez 50 lat prowadzili Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses, z którym z sukcesami występowali na kilku kontynentach. Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. To właśnie ze współpracy z takimi gigantami muzyki zrodziły się wspaniałe płyty i koncerty na najwyższym światowym poziomie.

Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów Andrzeja Hakenbergera. Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Jego znakami rozpoznawalnymi są bezbłędna intonacja, idealna proporcja głosów i precyzja w prowadzeniu zamysłu kompozytorskiego połączone z twórczą odwagą interpretacyjną. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (201, nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, za wybitne osiągnięcia artystyczne Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem, natomiast w 2023 otrzymał Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie od czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego.

BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 r. w Sopocie. Organista, kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz), na której wykłada m.in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej aMuz. Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej aMuz, instrument Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku. Od 1985 r. Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, a wcześniej członek komitetu budowy organów w tej świątyni. (Podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu). Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku). Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Anglii, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, USA, we Włoszech, również na Białorusi, Łotwie, Ukrainie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m.in. z muzyką organową (Polska, Niemcy, USA), a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.

Zapraszamy wszystkich miłośników muzyki do zapoznania się ze szczegółowym programem dostępnym na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl
oraz do śledzenia oficjalnego fanpagea pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Organizatorzy: Gdańskie Centrum Organowe, Fundacja ART4U, Bazylika Mariacka w Gdańsku, Fundacja Pro Basilica Gedanensis, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Patroni honorowi: Abp Tadeusz Wojda Metropolita Gdański, Wojewoda Pomorski Beata Rutkiewicz
Patroni medialni: Gość Niedzielny, TVP Kultura, TVP Gdańsk, Radio Gdańsk, trojmiasto.pl

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    50 zł
  • Bilet ulgowy
    35 zł
Bilety w cenie 50/35 PLN do nabycia online https://festiwalorganowy.interticket.pl oraz w Bazylice na godzinę przed koncertem.
lip 5

piątek, g. 20:15

bilety 50 zł
ulgowy 35 zł
lip 16

wtorek, g. 20:00

Gdańsk,
bilety 32 zł
ulgowy 22 zł
Kup bilet