W poniedziałek, 13 maja o godzinie 18.00 Teatr Wybrzeże zaprasza na piątą Receptę w Starej Aptece poświęconą operze współczesnej. Czy tworzenie oper w dzisiejszych czasach nie jest anachronizmem? Czy to gatunek konserwatywny? Wstęp wolny.
Gościem Recepty będzie
Wojtek Blecharz - kompozytor muzyki autonomicznej i teatralnej, twórca oper wykraczających poza formę spektaklu muzycznego ze śpiewem i akcją. Z naszym gościem porozmawiamy o tym, co znaczy dla niego gatunek operowy, z całą swoją bogatą historią, jak dziś zmienia się traktowanie śpiewu, gry instrumentalnej, czym jest przestrzeń w jego operach (realizowanych w parku albo za kulisami teatru, wymagających od odbiorcy przemieszczania się i podejmowania decyzji), relacja z publicznością (często angażowaną w wykonanie utworu), dotyk i fizyczność dźwięku, instrumentu, wykonawcy i odbiorcy, a także jakie jest miejsce opowieści w jego muzycznych spektaklach.
Rozmowę poprowadzi
Adam Suprynowicz oraz
Michał Kurkowski.
Czas trwania: około 90 minut.
O Recepcie w Starej ApteceOd grudnia do czerwca, w każdy drugi poniedziałek miesiąca zapraszamy Państwa na spotkania w Starej Aptece, nowo otwartej scenie Teatru Wybrzeże. W programie m.in. czytania sztuk polskich i obcych dramatopisarzy, aktorskie lektury książek polskich pisarzy oraz spotkania z autorami czy wspólne oglądanie przedstawień głośnych europejskich reżyserów teatralnych. Zachęcamy Państwa do aktywnego uczestnictwa w rozmowie, prowadzonej przez dramaturgów Teatru Wybrzeże oraz ich gości.
-----
Wojtek Blecharz (ur. 1981) - kompozytor. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: TRANSCRYPTUM (2013), zamówioną przez Teatr Wielki - Operę Narodową w Warszawie, PARK-OPERĘ (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz BODY-OPERĘ (2014-16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza FIASKO, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadcie, we wrześniu 2018 odbyła się premiera RECHNITZ.OPERA, oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez TR Warszawa oraz festiwal Warszawska Jesień. Jest laureatem licznych stypendiów i konkursów (m.in. konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii, Stypendium Fundacji Siemensa), w 2012 roku został nominowany do Paszportów Polityki a w 2013 jego opera TRANSCRYPTUM była nominowana do nagrody Gazety Wyborczej Wdechy w kategorii Wydarzenie i Miejsce Roku. Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry Zakazanego Miasta w Pekinie, International Contemporary Ensemble ICE z Nowego Jorku, Musiques Nouvelles z Brukseli, KNM Ensemble z Berlina, dla zespołów Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Quartet, Flute O'Clock, LutosAir i innych. W 2016 Blecharz skomponował i wyreżyserował spektakl SOUNDWORK dla ośmiu aktorów, zamówiony przez TR Warszawa, a w 2017 stworzył instalację koncertową DOM DŹWIĘKU, zamówioną przez Teatr im. Słowackiego w Krakowie, oraz instalację AXIS na generatory rytmu, syntezatory analogowe i wiolonczelę, zamówioną przez Instytut Goethego w Warszawie i Instytut Polski w Berlinie. W 2009 roku skomponował muzykę do ZMIERZCHU BOGÓW w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże.
Adam Suprynowicz (ur. 1974) - dziennikarz, krytyk, publicysta muzyczny, redaktor serii płytowych, popularyzator muzyki. Publikuje m.in. w Ruchu Muzycznym, Vogue, Glissandzie i na portalu dwutygodnik.com. Związany z Programem 2 Polskiego Radia i Tygodnikiem kulturalnym TVP Kultura.