stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

12 - 17 listopada 2024, g. 18:00

Wstęp wolny
lis 23

sobota, g. 19:00

bilety 85-115 zł
przedsprzedaż 85-95 zł
Kup bilet
Gdy w 1997 roku Gdynia była gospodarzem V Festiwalu Sztuki Związku Miast Bałtyckich, niezwykłe zainteresowanie publiczności sprawiło, że zrodził się pomysł zorganizowania festiwalu muzycznego, który wszedłby na stałe do kalendarza wydarzeń kulturalnych miasta. Tak w roku 1998, z inicjatywy Urzędu Miasta Gdyni i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, powstał Festiwal Muzyki Sakralnej. Od pierwszej jego edycji wszystkie koncerty odbywają się w gościnnym dla sztuki Kościele oo. Franciszkanów pod wezwaniem św. Antoniego.

Pojęcie „muzyka sakralna” zawarte w nazwie festiwalu rozumiane jest bardzo szeroko. Obejmuje muzykę związaną z czterema najważniejszymi religiami Europy a także muzykę o rodowodzie amerykańskim. Obejmuje utwory stricte religijne lub inspirowane tematyką religijną, utwory odmienne w klimacie, stylu i wyrazowości, choć przecież myśl ich twórców biegła w tym samym kierunku - do Boga, niezależnie od tego, jak jest w danej religii pojmowany czy czczony.

W ciągu siedmiu dotychczasowych festiwali odbyło się 27 koncertów. Przed gdyńską publicznością wystąpiły czołowe polskie a także zagraniczne zespoły mające w swym repertuarze dzieła zgodne z tematyką festiwalu. W porządku chronologicznym były to: Zespół Instrumentów Dawnych „Ars Nova” z Warszawy, „Capilla Flamenca” z Belgii, „Ad Te, Domine” z Gdyni, Chór „Lik” z Kaliningradu, Zespół Instrumentów Barokowych „Il Tempo” z Warszawy, Niekonwencjonalna Orkiestra Kameralna z Gdańska, Chór Synagogi „Pod białym bocianem” z Wrocławia, Chór Kameralny „Sine nomine”, Chór „Non serio” z Gdańska, zespół „Affabre Concinui” z Poznania, „Camerata Cracovia”, Chór Filharmonii Kaliningradzkiej, Orkiestra Kameralna Centrum Muzycznego Miasta Kłajpedy, „Choranima Nova” z Hanoweru, Gdyńska Orkiestra Kameralna, Brandenburski Kwartet Smyczkowy „Viadagio”, Kameralny Chór Muzyki Cerkiewnej „Cappella Musicae Antique Orientalis” z Poznania oraz „Cappella Gedanensis”. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, która występowała w Gdyni pod batutą Z.Rycherta, Cz.Grabowskiego, J.Lipke, G.Müllera-Lorenza i M.Nesterowicza. Wraz z zespołami wystąpili też wybitni soliści - instrumentaliści i śpiewacy.

Mamy nadzieję, że tegoroczni wykonawcy oraz prezentowany przez nich repertuar zapewnią Państwu wiele niezapomnianych chwil z muzyką.

***

Ansbacher Jugendkantorei pod dyr. Rainera Goede (Niemcy)

W programie:

G. Gabrieli - Deus in nomine tuo, Ps 53,3-5
G. A. Homilius - Die mit Tränen säen
L. Spohr - Aus der Tiefen ruf' ich, Ps 130
J. S. Bach - Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225


Camerata Klaipeda i Vilhelmas Čepinskis (Litwa)

W programie:

J. Haydn - Siedem Ostatnich Słów Zbawiciela
na Krzyżu, op.51
O. Golijov - Last round
A. Vivaldi - Cztery Pory Roku, op.8


Ansbacher Jugendkantorei. Chór Młodzieżowy z Ansbach został założony jesienią 1977 roku. Dzisiaj liczy około 20 członków. Poza pełnieniem służby w dwóch głównych kościołach w Ansbach, chór wykonuje dzieła oratoryjno-kantatowe J.S. Bacha i innych barokowych kompozytorów.

Repertuar chóru obejmuje utwory wszystkich epok i wielu twórców – Bacha, Lechnera, Hauptmanna, Mendelssohna, Rheinbergera, Regera, Wolfa, Strawinskiego, Ivesa, Poulenca, Messiaena, Kréneka, Bialasa, Hemberga, Kelterborna, Redela, de la Motty, Pendereckiego i Medeka.

Coroczne podróże koncertowe wiodły chór przez liczne miasta w Niemczech i państwa prawie całej Europy, jak: Grecja, Włochy, Francja, Szwajcaria, Austria, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Dania, Norwegia, Finlandia i Holandia.


Rainer Goede. Od wielu lat kantor Kolegiaty w Ansbach. Studiował w Detmold, w klasach Martina Stephaniego, Rudolfa Kelterborna i Helmuta Tramnitza. Jest człowiekiem niesłychanie twórczym i aktywnym. Wystawia oratoria, ale także corocznie odbywa trasy koncertowe, w kraju i za granicą, do roku 2001 także z chórami dziecięcymi, a obecnie już tylko z chórem młodzieżowym.

W roku 1998, z okazji obchodów 1250-lecia Ansbach, Rainer Goede przygotował wystawy i nagrania CD z Ansbacher Jugendkantorei, przedstawiające bogatą historię lokalnej muzyki od XVI do XIX wieku.

Wielomiesięczny pobyt w 1997 roku w Holandii, podczas którego studiował budowę starych organów i zaznajamiał się z literaturą i dokumentacją na ten temat, uczynił z niego eksperta i zainspirował go do nowoczesnej interpretacji dawnej muzyki.

Odważnie próbuje wcielać w życie swoje ambitne zamierzenia, między innymi poprzez powtórne wydanie “Sztuki Fugi” – niedokończonego dzieła J. S. Bacha, które przez wielu muzykologów uważane jest za jedno z najwybitniejszych dzieł, jakie udało się kiedykolwiek stworzyć.

Rainer Goede jest autorem licznych nagrań CD dokumentujących jego dorobek twórczy.

Vilhelmas Čepinskis. Skrzypek, urodzony w 1977 roku, fascynację muzyką wyniósł z rodzinnego domu – jego matka była śpiewaczką operową, a ojciec skrzypkiem i dyrygentem. Gdy Vilhelmas miał 4 lata, ojciec zaczął go uczyć gry na skrzypcach. W wieku 6 lat chłopiec rozpoczął naukę w Szkole Muzycznej im. Naujalisa w Kownie. Już rok później debiutował w Filharmonii Kowieńskiej, a gdy miał 10 lat, wystąpił w Litewskiej Narodowej Orkiestrze Symfonicznej. Zdobył wiele nagród na międzynarodowych konkursach młodych wykonawców, m. in. na Litwie (1989), w dawnym Związku Radzieckim (1989) i w Czechosłowacji (1988).

Występował indywidualnie i jako solista z orkiestrą w całej Europie, na Dominikanie i w USA. W 1996 roku wystąpił w nowojorskim Tilles Center, a rok później w Carnegie Hall. W tym właśnie 1997 roku ukończył słynną Juilliard School of Music, w klasie legendarnej Dorothy DeLay. W roku 1999 uczestniczył w klasie mistrzowskiej Itzhaka Perlmana. W 1999 roku ukończył Litewską Akademię Muzyczną w klasie swego ojca – Stanislovasa Čepinskisa, a także wystąpił w amsterdamskiej Concertgebouw, zaś rok później w Wielkiej Sali Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie.

Vilhelmas Čepinskis występował podczas oficjalnych wizyt Szwedzkiej i Norweskiej Pary Królewskiej na Litwie, a także w Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 1991, którym to występem uświetnił przyjęcie Litwy do ONZ. Na osobiste zaproszenie Yehudiego Menuhina występował wspólnie z London Symphony Orchestra. Tradycją stało się też, że muzyk otwiera i zamyka sezon koncertowy Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej - wydarzenie kulturalne na Litwie transmitowane przez telewizję ogólnokrajową.

Występował z tak znanymi muzykami, jak Vladimir Spivakov, Youri Bashmet and Gidon Kremer. Wielka klasa muzyczna Vilhelmasa Čepinskisa została doceniona rozlicznymi nagrodami. W 1991 otrzymał z rąk JKM Królowej Hiszpanii medal fundacji Mariapia Fanfani “Razem dla Pokoju”. W 2003 roku, za zasługi dla Ojczyzny, Vilhelmas Čepinskis został odznaczony przez prezydenta Litwy Valdasa Adamkusa „Orderem Krzyża Rycerskiego”.


Camerata Klaipeda. W październiku 2004 roku litewski wirtuoz skrzypiec Vilhelmas Čepinskis zorganizował wyjątkową orkiestrę smyczkową Camerata Klaipeda. Wyjątkową, gdyż składa się ona, w odróżnieniu od innych litewskich orkiestr, z 14 młodych osób, najbardziej obiecujących studentów Akademii Muzycznej, którzy występowali już w wielu międzynarodowych orkiestrach, jak np. EU Youth Symphony Orchestra of London i G. Mahler’s Orchestra of Vienna oraz muzyków, którzy ukończyli już studia muzyczne.

Do Cameraty Klaipeda trafiają także artyści występujący w słynnej “Kremerata Baltica”, skupiającej utalentowaną młodzież z krajów nadbałtyckich. Dzięki współpracy mają szansę podzielić się ze swoimi młodymi kolegami z Litwy doświadczeniami zdobytymi w trakcie występów z najsławniejszymi solistami świata.

Vilhelmas Čepinskis, najsłynniejszy litewski skrzypek, poszerzył repertuar zespołu, przygotowując aranżację na skrzypce i orkiestrę smyczkową.

Organizatorzy: Miasto Gdynia, Centrum Kultury w Gdyni
Patroni medialni: Radio Gdańsk, portal www.trojmiasto.pl

Zobacz program pozostałych dni festiwalu:

10 Września

17 Września