stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
lip'25 2-5

środa - sobota

bilety 519 - 1089 zł
Kup bilet
sie'25 22-25

piątek - poniedziałek

Gdy w 1997 roku Gdynia była gospodarzem V Festiwalu Sztuki Związku Miast Bałtyckich, niezwykłe zainteresowanie publiczności sprawiło, że zrodził się pomysł zorganizowania festiwalu muzycznego, który wszedłby na stałe do kalendarza wydarzeń kulturalnych miasta. Tak w roku 1998, z inicjatywy Urzędu Miasta Gdyni i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, powstał Festiwal Muzyki Sakralnej. Od pierwszej jego edycji wszystkie koncerty odbywają się w gościnnym dla sztuki Kościele oo. Franciszkanów pod wezwaniem św. Antoniego.

Pojęcie „muzyka sakralna” zawarte w nazwie festiwalu rozumiane jest bardzo szeroko. Obejmuje muzykę związaną z czterema najważniejszymi religiami Europy a także muzykę o rodowodzie amerykańskim. Obejmuje utwory stricte religijne lub inspirowane tematyką religijną, utwory odmienne w klimacie, stylu i wyrazowości, choć przecież myśl ich twórców biegła w tym samym kierunku - do Boga, niezależnie od tego, jak jest w danej religii pojmowany czy czczony.

W ciągu siedmiu dotychczasowych festiwali odbyło się 27 koncertów. Przed gdyńską publicznością wystąpiły czołowe polskie a także zagraniczne zespoły mające w swym repertuarze dzieła zgodne z tematyką festiwalu. W porządku chronologicznym były to: Zespół Instrumentów Dawnych „Ars Nova” z Warszawy, „Capilla Flamenca” z Belgii, „Ad Te, Domine” z Gdyni, Chór „Lik” z Kaliningradu, Zespół Instrumentów Barokowych „Il Tempo” z Warszawy, Niekonwencjonalna Orkiestra Kameralna z Gdańska, Chór Synagogi „Pod białym bocianem” z Wrocławia, Chór Kameralny „Sine nomine”, Chór „Non serio” z Gdańska, zespół „Affabre Concinui” z Poznania, „Camerata Cracovia”, Chór Filharmonii Kaliningradzkiej, Orkiestra Kameralna Centrum Muzycznego Miasta Kłajpedy, „Choranima Nova” z Hanoweru, Gdyńska Orkiestra Kameralna, Brandenburski Kwartet Smyczkowy „Viadagio”, Kameralny Chór Muzyki Cerkiewnej „Cappella Musicae Antique Orientalis” z Poznania oraz „Cappella Gedanensis”. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, która występowała w Gdyni pod batutą Z.Rycherta, Cz.Grabowskiego, J.Lipke, G.Müllera-Lorenza i M.Nesterowicza. Wraz z zespołami wystąpili też wybitni soliści - instrumentaliści i śpiewacy.

Mamy nadzieję, że tegoroczni wykonawcy oraz prezentowany przez nich repertuar zapewnią Państwu wiele niezapomnianych chwil z muzyką.

***

Cappella Gedanensis pod dyr. Aliny Kowalskiej-Pińczak i Konstanty Andrzej Kulka

W programie:

Th. A. Volckmar - Sonata skrzypcowa C-dur
J. Gilles - Requiem
J. S. Bach - Koncert na dwoje skrzypiec D-moll
(z Katarzyną Kowacz)


Alina Kowalska - Pińczak - twórczyni i założycielka Cappelli Gedanensis.

Jest pedagogiem wokalistą i dziekanem Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Laureatka licznych nagród: Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska, odznaczona odznaką Zasłużony Działacz Kultury oraz doroczną nagrodą w dziedzinie muzyki Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk, za całokształt twórczości uzyskała Pomorską Nagrodę Artystyczną. W roku 2002 odznaczona medalem Ministra Edukacji Narodowej. Jest zdobywcą Platynowej Płyty.

W dorobku naukowym Aliny Kowalskiej-Pińczak znajdują się liczne publikacje z dziedziny kształcenia słuchu, pedagogiki specjalnej i wokalistyki.

Cappella Gedanensis. Zespół wokalno-instrumentalny, istnieje od ponad 20 lat. Specjalizuje się w interpretacji muzyki dawnej. Początki zespołu sięgają 1981 r., kiedy grupa muzyków z Aliną Kowalską-Pińczak, zainspirowana bogatym zbiorem dzieł kompozytorów gdańskich z XVI - XVIII wieku znajdujących się w Bibliotece PAN, zadecydowała o konieczności przywrócenia świetności tej zapomnianej przez kilka pokoleń muzyce.

Kontynuując tradycję Kapeli Rajców Miejskich założonej w XVI wieku, Cappella Gedanensis nawiązała do spuścizny muzycznej Gdańska, opracowując i wydając drukiem arcydzieła muzyki gdańskiej. Stale gości w programach radiowych i telewizyjnych realizowanych przez stacje polskie i zagraniczne. Bogaty dorobek gdańskiej spuścizny reprezentowany jest przez takich kompozytorów, jak F. de Rivulo, P. Siefert, C. Förster, Ch. Büthner, Ch. Werner, N. Zangius, J.V. Meder, Th.A. Volckmar, M.D. Freislich, J.B.Ch. Freislich. Poza repertuarem gdańskim zespół wykonuje również wielkie dzieła oratoryjno-kantatowe G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. B. Pergolesiego, W.A. Mozarta, F. Schuberta, C. Saint-Saëns'a. Część tego bogatego dorobku została wydana na kasetach, płytach analogowych, kompaktowych (12 CD). Kolędy nagrane przez Cappellę „Nowy Rok u Ojca Świętego” zdobyły Platynową Płytę; Złotą Płytę otrzymało nagranie A. Vivaldiego „Cztery Pory Roku”.

Cappella Gedanensis uczestniczyła w festiwalach i koncertach niemal na całym świecie: w USA, Chinach, Izraelu oraz w większości państw europejskich, m.in. w rozlicznych festiwalach: Radiowy WDR w Herne i Schwabisch Gmund (Spalt, Niemcy), Muzyki Sakralnej w Abu Gosh (Izrael), Wratislavia Cantans, Muzyki Dawnej (Bruksela), Muzyki Barokowej (Niemcy, Litwa, Polska), Royal Music Festival (Sztokholm).

Zespół występował także przed Ojcem Świętym Janem Pawłem II oraz brał udział w znaczących wydarzeniach historycznych z udziałem prezydentów i monarchów Europejskich.

W 1992 roku, po jedenastu latach działalności, Cappella Gedanensis otrzymała status instytucji kultury zatwierdzony przez Radę Miasta Gdańska.

Cappella jako instytucja stworzyła system promocji młodych muzyków, program edukacji młodzieży szkolnej, cykl „wielkie dzieła - sławni wykonawcy”, w którym wystąpiły gwiazdy tej wielkości, co Gail Gilmore, Capilla Flamenca, Mirel Ianovici, Kwartet Filharmoników Berlińskich, trio Sigiswalda Kuijkena, Wanda Wiłkomirska.

Zespół współpracował z Musica Antiqua Köln, pod dyrekcja Reinharda Goebela.

Od pewnego czasu Cappella koncertuje z Konstantym Andrzejem Kulką.

Cappella Gedanensis jest także organizatorem, obok Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Festiwalu Gdańska Wiosna - największej imprezy muzycznej na Wybrzeżu.

Konstanty Andrzej Kulka. Skrzypek, urodził się w marcu 1947 r. w Gdańsku. Zaliczany jest do grona najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia. Naukę gry rozpoczął w wieku 8 lat pod okiem Stanisława Hermana i kontynuował ją, również pod okiem tego pedagoga, w Państwowym Liceum Muzycznym i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w 1971 r.

Już w wieku 17 lat Konstanty Andrzej Kulka otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolo Paganiniego w Genui. W tym samym 1964 r. skrzypek zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym ARD w Monachium. Od tego wydarzenia rozpoczęła się wielka międzynarodowa kariera Konstantego Andrzeja Kulki. Koncertował we wszystkich krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Japonii i Australii. Występował jako gość Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra i Filharmonii Leningradzkiej. Uczestniczył w prestiżowych festiwalach muzycznych, m. in. w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Pradze i Barcelonie.

W roku 1971 odbył z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej podróż po krajach Afryki, Azji i Australii.

Konstanty Andrzej Kulka wiele nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Polskich Nagrań a także dla zagranicznych radiofonii i firm płytowych. Szczególne uznanie zyskały Cztery pory roku Antonio Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, koncerty skrzypcowe Felixa Mendelssohna-Bartholdy i Aleksandra Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Katlewicza, Koncert skrzypcowy D-dur Johannesa Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego oraz Sonaty na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha. Jego nagranie II Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego dla EMI zostało w 1981 nagrodzone Grand Prix du Disque.

Konstanty Andrzej Kulka jest również znakomitym interpretatorem utworów współczesnych kompozytorów.

Organizatorzy: Miasto Gdynia, Centrum Kultury w Gdyni
Patroni medialni: Radio Gdańsk, portal www.trojmiasto.pl

Zobacz program pozostałych dni festiwalu:

3 Września

17 Września