stat
Impreza już się odbyła

Włoski zespół instrumentalistów specjalizujący się w wykonaniach muzyki dawnej, zwłaszcza barokowej założony w roku 1990 przez Fabio Biondiego. Koncertował na całym świecie, m.in. w Teatro alla Scala w Mediolanie, Concertgebouw w Amsterdamie, Royal Albert Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Lincoln Center w Nowym Jorku i Sydney Opera House.

mar 7

piątek, g. 19:00

bilety 149 zł
Kup bilet
cze'25 2-3

poniedziałek - wtorek, g. 09:00, 11:00

bilety 28 zł
Kup bilet
Teatro Real w Madrycie, Gulbenkian Grand Audytorium w Lizbonie, a także w Australii i Azji. Elastyczna struktura Europa Galante umożliwia wykonywanie zarówno dużych form (opery, oratoria), jak i mniejszych (kompozycje kameralne). Orkiestra dokonała kilkudziesięciu współczesnych prawykonań kompozycji pochodzących z XVII- i XVIII-wieku.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Szczególne miejsce w repertuarze Europa Galante zajmuje muzyka włoska Vivaldiego, A. i D. Scarlattich, Caldary, Boccheriniego i in. Po latach współpracy z wytwórnią fonograficzną Opus 111 zespół podpisał kontrakt z Virgin Classics. Zaowocowało to wydaniem kilkunastu płyt, z których każda odbiła się głośnym echem wśród światowej krytyki muzycznej. Ostatnie nagrania utworów Vivaldiego zrealizowane dla Virgin Classics - Pyrotechnics zawierające arie w wykonaniu V. Genaux (z 2009 roku), oraz Ercole sul Termodontem (z 2010 roku) zdobyły ogromne uznanie krytyki. W lutym tego roku ukazał się album La stravaganza z koncertami "Rudego Księdza".

Działalność artystyczną formacji doceniło dwukrotnie (2002 i 2008) włoskie stowarzyszenie krytyków muzycznych Associazione Nazionale dei Critici Musicali, przyznając specjalne wyróżnienia. Zespół dwa razy był nominowany do nagród Grammy - w 2004 za Concerti per mandolini, concerti con molti strumenti oraz w 2006 za Bajazet Vivaldiego. Zdobył także wiele innych nagród takich jak: Premio Cini, Choc dé la Musique (za debiutancką płytę), Golden Diapason (5 razy), Golden Diapason of the Year we Francji, RTL Prize, nominacje do Record of the Year w Hiszpanii, Kanadzie, Szwecji, Francji, Finlandii, Prix du Disque.

Antonio Vivaldi - Arie e concerti II
Sonia Prina
EUROPA GALANTE
Fabio Biondi - koncertmistrz, dyrygent

Sonia Prina, jedna z największych diw włoskiej opery barokowej, wystąpi na koncercie zamykającym tegoroczną edycję Festiwalu Actus Humanus. Artystka zastąpi Carla Vincenza Allemana, który zmuszony był odwołać swój występ w Gdańsku z powodu nagłej choroby. Sonia Prina wraz z Europa Galante wykona m.in. wirtuozowskie kantaty Antonia Vivaldiego - Cessate, omai cessate RV 684 i Amore hai vinto RV 683.

Sonia Prina studiowała śpiew w Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Mediolanie. W 1994 została przyjęta do Akademii Teatro alla Scala dla młodych śpiewaczek i już w 1997 r. zaczęła występy operowe, a jej zainteresowania skierowały się ku repertuarowi barkowemu. W wieku zaledwie 23 lat debiutowała w Teatro alla Scala jako Rosina w Cyruliku Sewilskim z R. Chailly oraz Juanem Diego Florezem jako Almaviva. Rzadki kontraltowy głos Sonii Priny został szybko zauważony na scenie międzynarodowej i dziś jest uznawana za czołowy kontralt swojego pokolenia. Wśród jej dokonań warto odnotować role: Clarice w La Pietra di Paragone Rossiniego w Théâtre du Châtelet w Paryżu oraz cały szereg tytułowych ról w operach Haendla: Orlando w Operze w Sydney; Rinaldo w Teatro alla Scala w Mediolanie oraz Tamerlano w Monachium, a także w Ascanio in Alba Mozarta na Festiwalu Salzburskim.

Szczególne przywiązanie śpiewaczki do dzieł Handla zaowocowało jej rolami w następujących jego operach: Bradamante w Alcina w Opéra de Paris, w inscenizacji Roberta Carsena; Juliusz Cezar (rola tytułowa) w Lille pod batutą Emmanuelle Haïm i w inscenizacji Davida McVicara; Polinesso w Ariodante pod batutą Harry'ego Bicketta w Barcelonie oraz w Operze San Francisco pod dyrekcją P. Summersa w inscenizacji J. Copley'a; Bertarido w Rodelindzie w londyńskim Barbican Center oraz wiedeńskim Konzethaus pod batutą Alana Curtisa, Amadigi (rola tytułowa) w Teatro San Carlo w Neapolu pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego a także w Silla (rola tytułowa) w rzymskiej Santa Cecilia pod batutą Fabia Biondiego. Warto także odnotować jej role w operach Monteverdiego, gdzie śpiewała partię Ottone w L'Incoronazione di Poppea oraz Penelopy w Il Ritorno d'Ulisse in Patria, a także niedawne role Zwiastunki oraz Nadziei w Orfeuszu pod Williamem Christie w Madrycie. Pod batutą Jordi'ego Savalla śpiewała w Farnace Vivaldiego inscenizowanej przez Emilio Sagiego w Madrycie oraz w La Senna Festeggiante w Bordeaux. W tradycyjnym repertuarze operowym śpiewała rolę Smetona w Annie Boleyn w Teatro Liceu w Barcelonie wraz z Edithą Gruberovą i Eliną Garancą; rolę Isabelli w Italiana in Algeri w Teatro Regio w Turynie. Sonia Prina występuje z recitalami w całej Europie, Ameryce Południowej i Japonii współpracując z czołowymi orkiestrami barokowymi, takimi jak Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Le Concert d'Astrée,
Kammerorchesterbasel i Ensemble Matheus etc.

Do jej najważniejszych nagrań należą: La Senna festeggiante i L'Olimpiade Vivaldiego wraz z Rinaldem Alessandrinim (Naïve), Orfeusz Monteverdiego i Il Trionfo del Tempo e del Disinganno Handla pod batutą Emmanuelle Haïm (EMI/Virgin), Lotario Haendla dla BMG oraz Rodelinda dla Deutsche Grammophon z Alanem Curtisem. Wśród projektów wydanych na DVD warto wymienić Ascanio in Alba na Festiwalu Salzburskim oraz La Pietra di Paragone w Théâtre du Châtelet w Paryżu. Niedawno wydano jej nagrania w tytułowej roli Ezio Glucka oraz La Resurrezione Handla dla wytwórni Virgin Classics. Najnowsze dzieła obejmują tytułową rolę w Ottone in Villa Vivaldiego, nagraną z Il Giardino Armonico dla Naïve (Vivaldi Edition), album solowy Arie Rurowate Vivaldiego z formacją Accademia Bizantina również dla Naïve oraz specjalny projekt wokół Lukrecji Haendla dla Ludi Musici.

Wśród niedawnych i planowanych angażów Sonii Priny znajdują się: tytułowa rola Rinaldo Handla na Festiwalu Glyndebourne w inscenizacji Roberta Carsena oraz w planowanej nowej produkcji w Zurich Staatsoper; Rinaldo (rola Goffredo) w Lyric Opera of Chicago; Giulio Cesare (rola tytułowa) w Rawennie, Ferrarze i Modenie pod batutą Ottavia Dantonego oraz w Opéra Bastille pod dyrekcją Emmanuelle Haïm; role w Aci, Galatea e Polifemo w La Monnaie pod batutą René Jacobsa; rola Amastre w Serse Handla w San Francisco wraz z Susam Graham i Davidem Danielsem; Enfants et les Sortilèges Ravela (role La Maman, La Tasse chinoise, La Libellule); w Alcinie Handla (rola Bradamante) w Bordeaux z Harry Bicketem, tytułowa rola w Ezio Glucka we Frankfurcie, Ariodante (rola Polinesso) na Festiwalu w Aix en Provence i in.

Informacja o biletach

Ceny biletów normalnych:
- 70 zł - w przedsprzedaży
- 90 zł - w dniu imprezy

Ceny biletów premium:
- 150 zł - w przedsprzedaży
- 170 zł - w dniu imprezy