stat
Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Krajobraz po bitwie, 1970, reż. Andrzej Wajda, dramat obyczajowy, Polska, 81 min.

Akcja filmu rozgrywa się w byłym obozie koncentracyjnym w Niemczech, który po wyzwoleniu przez Amerykanów funkcjonuje na innych zasadach. Nie ma już terroru ani niewolniczej pracy, lecz życie wciąż jest pełne napięć. W obozie przebywa Tadeusz (Daniel Olbrychski), młody Polak, poeta i miłośnik literatury, który stroni od rodaków ujawniających najgorsze narodowe przywary: zawiść, kłótliwość i prymitywizm. Pewnego dnia Tadeusz poznaje Ninę (Stanisława Celińska), polską Żydówkę, która z pogardą obserwuje otaczający ją chaos. Namawia go na ucieczkę, lecz Tadeusz, osłabiony latami obozowego życia, waha się. Ich wspólne plany przerywa jednak tragedia.

Scenariusz filmu Andrzeja Wajdy powstał m.in. na podstawie opowiadania Tadeusza Borowskiego Bitwa pod Grunwaldem. Krajobraz po bitwie zdobył wiele nagród, w tym Syrenkę Warszawską i Złotą Kaczkę. W 1971 roku na Lubuskim Lecie Filmowym doceniono reżyserię Wajdy, a także rolę Stanisławy Celińskiej i pracę Wiesławy Dembińskiej nad dźwiękiem.


Przekładaniec, 1968, reż. Andrzej Wajda, komedia, sci-fi, Polska, 35 min.

Jedyna w dorobku Andrzeja Wajdy komedia science fiction, będąca adaptacją opowiadania Stanisława Lema Czy pan istnieje, Mr Johns?

Fabuła skupia się na kierowcy rajdowym, który po serii wypadków poddawany jest kolejnym przeszczepom organów od innych osób. Wajda w lekki, choć refleksyjny sposób eksploruje bioetyczne aspekty transplantologii, jednocześnie stawiając pytania o granice i naturę ludzkiej tożsamości.

Sam Lem uznawał Przekładańca za najwierniejszą i najtrafniejszą ekranizację swojej twórczości. Telewizyjny sukces filmu w dużej mierze zawdzięczano brawurowej kreacji Bogumiła Kobieli, który znakomicie oddał charakter głównego bohatera.

Po projekcji odbędzie się dyskusja moderowana przed dr. Piotra Kurpiewskiego.

Dr Piotr Kurpiewski - redaktor naczelny czasopisma "Panoptikum", zastępca dyrektora Instytutu Badań nad Kulturą na Uniwersytecie Gdańskim. Autor monografii Historia na ekranie Polski Ludowej (2017), specjalizujący się w badaniach nad polskim kinem PRL oraz relacjami filmu i historii. Autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych, wykładowca Akademii Polskiego Filmu, współpracownik Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina, w jego ramach realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy. Seanse filmowe połączone są z wykładami prowadzonymi przez filmoznawców z wielu uniwersytetów z całej Polski, znawców danego tematu. Wstęp na seanse i wykłady jest otwarty również dla osób spoza Uniwersytetu Gdańskiego. Program powstał z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu. 
sty 27

poniedziałek, g. 17:00

Wstęp wolny