stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
lis 23

sobota, g. 12:00

bilety 15 zł
ulgowy 10 zł
Seria wykładów z zakresu historii muzyki rockowej ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń związanych z Gdańskiem wzbogaconych prezentacjami multimedialnymi i koncertami.

Idea Akademii Polskiego Rocka

W zamierzeniu pomysłodawców cyklu jest opowiedzenie historii PRL poprzez historię pop kultury. Pragniemy przybliżyć, szczególnie młodemu pokoleniu, kulturę rocka i jej wpływ na procesy społeczno - polityczne w Polsce. Niektóre zjawiska popkulturowe, dziś stanowiące naturalny i oczywisty składnik życia jednostek i mas, były w niedalekiej przeszłości także elementem buntu przeciw jednowymiarowemu systemowi totalitarnemu. Rock, jako produkt tzw. wojny propagandowej Zachodu, był instytucjonalnie tępiony i przeciwstawiany konformistycznym przedstawicielom świata oficjalnej rozrywki.

To co dziś jest jedynie hedonizmem, zabawą w muzykę, bezrefleksyjną i pustą rozrywką niegdyś bywało elementem identyfikacji antysystemowej.

Pragniemy m.in. udowodnić tezę, że muzycy grający w zespołach alternatywnych, na równi kształtowali postawy buntu przeciw reżimowi komunistycznemu, jak aktywiści niezależnych związków zawodowych czy artyści uprawiający tzw. "wysoką sztukę zaangażowaną" oraz, że twórczość istotnych zespołów sceny niezależnej ma takie samo znaczenie dla Kultury Narodowej, jak poezja Nowej Fali czy progresywne malarstwo Ekspresji Lat 80-tych.

Szczególnie zależy nam na podkreśleniu roli Gdańska w kształtowaniu się najbardziej twórczych zjawisk w sferze wydarzeń muzycznych ostatnich kilkudziesięciu lat. Gdańsk okazał się miastem wyjątkowym jeśli chodzi o aktywności z dziedziny kultury rockowej. Rola miasta jako miejsca urodzin wielu nowych prądów i jakości muzycznych była nie bez znaczenia (miasto marynarzy, otwarte na zachodnie wpływy kulturowe), a wielu przypadkach inspirująca i wręcz prekursorska (tu okazały się możliwe pierwsze koncerty big bitowe, pierwsze dyskoteki rockowe, pierwsze koncerty muzyki punk). Uświadomienie młodemu pokoleniu gdańszczan istotnej roli Gdańska na mapie polskiego rocka wytworzy tak potrzebną w obecnym zagubionym i zmaterializowanym świecie identyfikację z miastem i dumę z bycia obywatelem społeczności lokalnej.

Projekt Akademia Polskiego Rocka obejmuje cykl sześciu wykładów-wydarzeń połączonych z pokazami filmów i prezentacjami muzycznymi.

Zaproszeni przez nas prelegenci to uznane autorytety w omawianych przez siebie dziedzinach. Kompetentni komentatorzy i często bezpośredni uczestnicy analizowanych fenomenów, związanych z szeroko pojętą kulturą rocka. Uprawiają nowatorską metodę badawczą, którą jest "oral history" wpisując się tym samym w modny nurt historii poznawanej i badanej dzięki opowieściom świadków i uczestników wydarzeń. Ich bezpośrednie zaangażowanie i talent narracyjny tworzą niezwykle intensywną przestrzeń nowej kultury. Sugestywność, wiedza i multimedialność ich prezentacji zwiększa atrakcyjność analizowanych zagadnień.

Wykładowcy Akademii Polskiego Rocka

Lista wykładowców APR dziennikarzy i animatorów muzycznych:

Zygmunt Staszczyk - wokalista, lider, autor tekstów i założyciel zespołu T.Love, twórca wielu przebojów, autor wierszy, przenikliwy komentator zjawisk z zakresu pop kultury.

Krzysztof Grabowski - wokalista grup Pidżama Porno i Strachy na Lachy, autor tekstów piosenek i wierszy, w przeszłości także ceniony dziennikarz radiowy i animator sceny niezależnej.

Leszek Gnoiński - znany dziennikarz, autor książek o zespołach Acid Drinkers, Kult, Myslovitz, współautor Encyklopedii Polskiego Rocka, współautor filmu Historia Polskiego Rocka i "Beats for Freedom".

Maciej Chmiel - dziennikarz muzyczny, w latach 80-tych animator sceny alternatywnej, menadżer grupy Dezerter, szef muzyczny TVP 1w latach 90-tych, pomysłodawca prestiżowej nagrody muzycznej Fryderyk, producent telewizyjny.

Hieronim Wrona - producent koncertów, DJ, dziennikarz radiowy i telewizyjny (m.in. Trójka, RMF, Teleekspres), animator muzyki hip hop, wydawca muzyczny (BEATS Records), organizator koncertów hip hopowych na festiwalu piosenki w Opolu.

Waldemar Rudziecki - animator fenomenu muzycznego zwanego Gdańską Sceną Alternatywną, najciekawszego zjawiska muzycznego w Polsce lat 80-tych. Menadżer zespołów i organizator wydarzeń muzycznych.

Program prezentacji w ramach Akademii Polskiego Rocka:

06.10.10 godz. 20.00 Leszek Gnoiński "Zakazane piosenki - cenzura i rock"

Barwny opis przygód muzyków rockowych z Urzędem Kontroli Publikacji i Widowisk na przestrzeni lat. Cenzurowanie piosenek na festiwalu w Jarocinie, zakazy występów i wstrzymywanie wydawania płyt. Zakazy wyjazdów za granicę.

13.10.10 godz. 20.00 Zygmunt Staszczyk "Zabawne kulisy sceny rockowej w czasach PRL-u"

Zygmunt "Muniek" Staszczyk opowie o doli niezależnego muzyka rockowego w siermiężnych latach PRL. Ujawni logistykę zespołów punkowych czasów stanu wojennego, która pozwoliła im przełamać monopol w rozrywce czasów schyłkowego Jaruzelskiego. Zdradzi sekrety aprowizacji muzyków w czasach powszechnego niedoboru wszystkiego, czego wizualizacją był np. tragikomiczny rytuał "gotowania strun" w celu przedłużenia ich żywotności. Opowie o kulisach tras zespołu T.Love pierwszej generacjii

19.10. 10 godz. 20.00 Hieronim Wrona -"Czarna Muza czyli początki polskiej sceny hip hop"

Słynny VJ i entuzjasta krajowej sceny hip hop, opowie o najmłodszym pokoleniu muzycznych "buntowników bez powodu". Wspomni też o pierwszych medialnych próbach udostępnienia owoców światowej popkultury społeczeństwu PRL, żyjącym przez dziesięciolecia w estetycznej izolacji od istotnych zdarzeń, kształtujących designerski obraz współczesnego świata.

26.10.10 godz. 20.00 Krzysztof Grabowski "Jak być niezależnym w zniewolonym kraju"

Krzysztof Grabowski opowie o ideologii i kulisach organizacyjnych niezależnej sceny rockowej w czasach PRLu, a także o tekstach swoich piosenek i happeningach radiowych, które organizował na początku lat 90-tych.

10.11.10. godz. 20.00 Waldek Rudziecki - "Gdańska fala - alternatywne wybrzeże"

Animator fenomenu muzyczno- socjologicznego, jakim w mrocznych latach stanu wojennego była bikiniarska niemalże Gdańska Scena Alternatywna opisze mechanizmy kreowania takich zdarzeń na tle innych kultur