stat
Impreza już się odbyła

Alternatywna Szkoła Teatralna

paź 5

sobota, g. 10:30

bilety 47 zł
ulgowy 37 zł
paź 16

środa, g. 09:00, 12:00

bilety 65 zł
Kup bilet
Zapraszamy na inaugurację nowego sezonu Alternatywnej Szkoły Teatralnej Klubu Żak.

Kontynuując tradycję otwierania sceny teatralnej dla młodych entuzjastów sztuki tańca i teatru rozpoczynamy cykl staży z twórcami trójmiejskiej sceny tanecznej i teatralnej oraz wybitnymi gośćmi z całego kraju.
Alternatywna Szkoła Teatralna, to szkoła dla niepokornych, którzy szukają intensywnego zetknięcia z teatrem i poznania go od podszewki. Zajęcia odbywają się w systemie kilkumiesięcznych staży z cotygodniowymi sesjami zajęciowymi.

Wykładowcami Alternatywnej Szkoły Teatralnej są twórcy należący do obszaru teatru alternatywnego – czyli realizującego własną drogę twórczą, poszukującego nowych form ekspresji i nie poddającego się powszechnym trendom. Działają na pograniczu tańca i teatru i reprezentują różnorodne kierunki i estetyki.

W AST uczymy alternatywnie – poprzez praktyczne odkrywanie rzemiosła tańca i teatru uzupełnione wykładami z historii teatru, prezentacjami video, dyskusjami z artystami. Każdy staż to okazja kształtowania siebie i swoich umiejętności pod opieką inspirujących wykładowców, to możliwość zdobycia nowych doświadczeń w technikach tańca i improwizacji tanecznej, pogłębienia świadomości ciała i obecności scenicznej.
Podczas regularnej intensywnej pracy warsztatowej adepci Szkoły będą mieli okazję nie tylko pogłębić swoje umiejętności praktyczne w dziedzinie teatru i tańca, ale także zaprezentować na scenie teatralnej Klubu Żak to, co stworzyli podczas stażu. Zajęcia praktyczne, które będą odbywać się w okresie od października 2006 do lutego 2007 zakończą się prezentacją spektaklową na scenie teatralnej Klubu Żak.

W październiku 2006 starujemy z trzema warsztatami: warsztat tańca współczesnego poprowadzą tancerze Teatr Dada von Bzdülöw, warsztat improwizacji tanecznej opartej o różne techniki tańca współczesnego poprowadzi Magda Jędra z Teatru PLASTIYQUE dod., natomiast warsztat teatru ciała z elementami butoh prowadzony będzie przez Teatr Amareya.

PLAN ZAJĘĆ:

Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska - Teatr Dada von Bzdülöw

Grupa dla zaawansowanych – poniedziałki g.19.00 – 21.00 i wtorki g.17.00 – 19.00
Zajęcia: 9 – 10.10 / 17.10 / 23 – 24.10 / 31.10 / 6 – 7.11 / 13 – 14.11 / 20 – 21.11 / 27 – 28.11 / 4 – 5.12 / 11 – 12.12 / 18 – 19.12 / 20 zajęć (uwaga w II połowie listopada – zastępstwa prowadzących)
Karnety: 200,- na całość (w sprzedaży do 17.10); 120,- na październik lub grudzień, 180,- na listopad

Grupa dla początkujących – poniedziałki g.17.00 – 19.00
Zajęcia: 9.10 / 23.10 / 6.11 / 13.11 / 20.11 / 27.11 / 4.12 / 11.12 / 18.12 / 9 zajęć (uwaga w II połowie listopada – zastępstwa prowadzących)
Karnety na całość: 135,-

Magda Jędra - Teatr PLASTIYQUE dod.
Środy, g.17.00 – 19.00
Zajęcia i karnety:
18.10 / 25.10 / karnet: 30,-
8.11 / 5.11 / 22.11 / 29.11 / karnety: 60,- i 48,- wymiana
6.12 / 13.12 / 20.12 / karnety: 45,- i 36,- wymiana

Teatr Amareya
Czwartki, g.17.00-19.00
12.10 / 26.10 / karnet: 30,-
2.11 / 9.11 / 16.11 / 23.11 / 30.11 / karnety: 75,- i 60,- wymiana
7.12 / 14.12 / 21.12 / karnety: 45,- i 36,- wymiana


O WARSZTATACH:

Warsztat Teatru Dada von Bzdülöw
Teatr Dada von Bzdülöw poprowadzi warsztat opierający się na skodyfikowanej lekcji tańca współczesnego. Nie będzie to zwykła lekcja tańca. Warsztat Dada von Bzdülöw ukierunkowany jest nie tylko na asymilację techniki, ale przede wszystkim na wielostronny rozwój kreatywności tancerza. Podczas zajęć tancerze Dada starają się tak przygotować tancerza, aby jego świadomość ciała, świadomość rytmu i ekonomii tańca pozwalały mu efektywnie i swobodnie uczestniczyć w procesie twórczym (przedstawienie teatralne, choreografia). Dlatego też istotnym elementem zajęć z Dada von Bzdülöw będą także ćwiczenia relaksacyjne oraz zadania improwizacji (tanecznej oraz aktorskiej).
Elementy metody pracy Dada von Bzdülöw to m.in:
- konsekwentny balans pomiędzy napięciem i rozluźnieniem
- integracja-koordynacja ruchu i oddychania
- badanie anatomicznych zależności aparatu ruchu
- świadome korzystanie z potencjału możliwości, jakimi dysponujemy
w tańcu
- powiększanie przestrzeni wewnątrz ciała
- nawiązywanie relacji tańczącego ciała z przestrzenią sceny
- dialog z partnerem oraz wszystkie
Pod okiem Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej uczestnicy warsztatów będą mieli okazję poznać poszczególne elementy metody Dada von Bzdülöw, a także doświadczyć jak z tego fundamentu wyłaniają się kolejne etapy uruchamiania zdarzenia teatralnego. Leszek Bzdyl o swojej metodzie: „Moja propozycja silnie zakorzeniona jest w tradycji teatralnej. Taniec jest dla mnie najpełniejszym i najbardziej skutecznym obecnie treningiem w przygotowaniu ciała aktora do podjęcia zadań scenicznych. W proponowanej przeze mnie technice ten sam impuls inicjuje taniec, jak i wszelkie formy pracy z głosem. Organiczność ruchu w tańcu nie tworzy barier pomiędzy dialogiem scenicznym a tworzeniem abstrakcyjnych form.”


Warsztat Magdaleny Jędry (Teatr PLASTIQUE.dod)
Magdalena Jędra poprowadzi interdyscyplinarny warsztat tańca współczesnego. Zajęcia będą składały się lekcji techniki oraz improwizacji tanecznej. Projekt warsztatowy Magdy Jędry skierowany jest do osób pragnących wszechstronnie rozwinąć swoją kreatywność. Oprócz doskonalenia umiejętności w dziedzinie tańca współczesnego uczestnicy będą mieli możliwość skorzystania z organizowanych co jakiś czas intensywnych spotkań twórczych mogli połączyć taniec ze swoimi zainteresowaniami innymi dziedzinami sztuki. Część zajęć będzie także wzbogacona muzyką graną na żywo oraz pokazami video spektakli tanecznych i teatralnych.


Warsztat Teatru Amareya
Teatr Amareya poprowadzi warsztat teatru fizycznego. Amareya czerpie w swej pracy inspiracje z tradycji teatru laboratoryjnego oraz techniki i filozofii tańca butoh. Na drodze intensywnego treningu opartego na technikach transformacji, zadaniach improwizacji i kompozycji uczestnicy warsztatów będą mieli okazję odkryć nowe sposoby pracy z ciałem, a następnie wykorzystać je w procesie twórczym wiodącym ku prezentacji warsztatowej.
Amareya nie chce uczyć tańca, ani teatru, lecz posługiwania się narzędziami umożliwiającymi odkrywanie i kształtowanie potencjału ciała-umysłu. Poprzez trening Amareya chce przywrócić ciału jego organiczność, oczyścić ciało z ograniczających matryc ruchowych i dotrzeć do ruchu autentycznego.
Każde zajęcia będą składały się z trzech etapów:
trening - ukierunkowany na pogłębienie świadomości ciała i „opróżnienie” ciała (tj. eliminację zbędnych napięć i bloków);
- ćwiczenia wzmacniające
- ćwiczenia izolacji
- praca z ciężarem
- działania fizyczne
- elementów noguchi taiso

improwizacja/transformacja - ta część składać się będzie z ćwiczeń improwizacji indywidualnej i grupowej, a jej celem będzie poznanie metod uruchamiania ciała i jego transformacji oraz rozpoznanie różnych typów energii / różnych stanów ciała (np. ciało-element natury, „puste ciało”/„ciało-lalka”). Improwizacje będą zawierać także elementy pracy z głosem, tekstem, przedmiotem.

kompozycja/montaż – będziemy poznawać zasady strukturalizacji improwizacji, czyli przechodzić od tworzenia i fiksowania „ruchowych-słów”, przez budowanie fraz i montaż partytury ruchowej. Tu pojawią się także podstawowe zadania związane z uscenicznianiem partytury:
- wykorzystanie przestrzeni scenicznej
-badanie relacji ciało-ruch-przestrzeń
-interakcje z partnerem
-dramaturgia partytury ruchowej

O WYKŁADOWCACH:

Leszek Bzdyl
na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987 1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Laureat nagród za działalność artystyczną Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 40 przedstawień, m.in.: Testament psa (reż. P. Cieplak - Teatr Rozmaitości, Warszawa), Władza (reż. Jan Englert - Teatr Narodowy), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak - Teatr Powszechny, Warszawa), Hamlet (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza, William Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie jest snem, Calderon de la Barca). Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-seas na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS.
W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 roku koordynuje program festiwalu Gdańska Korporacja Tańca. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Niemcy, Finlandia etc). Uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i w Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Katarzyna Chmielewska
Po uzyskaniu dyplomu tancerza klasycznego w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku (1993) tańczyła w zespole Baletu Gdańskiego Opery Bałtyckiej, w 1993 roku Katarzyna Chmielewska zaczęła współpracować z teatrami tańca współczesnego: Gdańskim Teatrem Tańca (do 1995) i Teatrem Dada von Bzdülöw (od 1993), który zakładała wraz z Leszkiem Bzdylem. Stypendystka Flemish Community i Unii Europejskiej; studiowała taniec współczesny w Brukseli w ramach P.A.R.T.S - Performing Arts Research and Training Studios, pod dyrekcją Anny Teresy De Keersmaeker. W 1997 r. nagrodzona na Festiwalu Teatralnym Zderzenie w Kłodzku za rolę w przedstawieniu "Nie było, nie będzie, czyli nie ma" w reżyserii Leszka Bzdyla, rok później została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie teatralnym "Eurallen" w Sztokholmie (spektakl "Porwanie Europy").
W latach 1997-2000 występowała gościnnie w Teatrze Miejskim w Gdyni, w którym grała role w przedstawieniach "Na krawędzi życia", "Baśnie japońskie", "Nie przerywajcie zabawy", "Dziesięć obrazów naturalnej wielkości" i "Burza". Od stycznia do lipca 2000 r. pracowała w Brukseli nad autorską choreografią "enter" w ramach międzynarodowego projektu pod nazwą X-group dla młodych twórców tańca współczesnego. Od lat realizuje autorskie choreografie, m.in. "Sonatę", "Łapiti kontra reszta świata", "enter" czy duet z Magdą Reiter "Wszystkie Apropos".

Magdalena Jędra
Tancerz, choreograf, aktor. W czerwcu 1997 r. związała się z Gdańskim Teatrem Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Z GTT występowała w spektaklach: „Pola zaginionych dusz”, „Cienie”, „Tabula rasa”, „W cieniu lustrzanych odbić”. W tym czasie zrealizowała również projekty solowe: „Po rozmowie z księżycem„Bez makijażu”. Z GTT występowała na festiwalach zagranicznych m.in. w Szwecji, Estonii, Niemczech, na Litwie, Węgrzech. W 1998r. współpracowała przy projekcie kanadyjskiej choreograf Pauli Ross, zakończonym spektaklem pt. „Fisher of man, man the fisher” - premiera BUT ’98 Gdańsk, Teatr Wybrzeże. Współpracowała także z zespołem Joe Alter Dance Group w Warszawie. W 2001 roku zakłada wraz ze Z.Z. Bieńkowskim grupę PLASTIYQUE dod. Współzałożycielka grupy Goud Girl Killer. Współtworzy spektakl „Sny o wełnianej rzece” z Rafałem Dziemidokiem. Równocześnie współpracuje z gdańskim Teatrem Sfere grając w spektaklu „Another baby 39”. W listopadzie 2001 r. została zaproszona do udziału w spektaklu "Plik 01" realizowanym wraz z grupą Made Inc. Edyty Kozak, przygotowywanym na festiwal Rozdroże 2001. Od 2002r. współpracuje z Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. W 2003 r. współpracowała z Beatą Sosnowską przy multimedialnym tomiku poezji "W cieniu szumiących wind". Od 2006 roku regularnie współpracuje z Teatrem Wytwórnia. Obecnie zaangażowana w międzynarodowy projekt CO-operacja.

Teatr Amareya
Teatr ruchu, teatr fizyczny, laboratoryjny, anatomiczny. Tancerki tworzące Amareya od wielu lat gromadzą doświadczenia na licznych warsztatach i stażach, prowadzonych przez wybitnych pedagogów, twórców tańca i teatru nie tylko z Polski. Improwizacja ruchowa i wokalna oraz kompozycja są podstawą tworzenia spektakli. Teatr Amareya powstał w styczniu 2003 roku i do dziś pracuje przy Integracyjnym Klubie Artystycznym Winda w Gdańsku w trzyosobowym składzie: Agnieszka Kamińska, Katarzyna Julia Pastuszak, Aleksandra Śliwińska. Jako "teatr nomadyczny" - teatr zmiany i wymiany, Amareya poszukuje radykalnej techniki posługiwania się ciałem i nowych form ekspresji, aby móc komunikować żywe doświadczenie współczesności oraz budować obrazy zdolne poruszyć widza i ocucić w nim wrażliwość. Tancerki inspirują się m.in. techniką i filozofią tańca butoh ujmowanym w kontekście społecznym. Dotychczasowe premiery Amareya to: "Sen Ikara" (2004), "Dialog na 3 krzesła" (2004), "Xenos" (2005), "Haiku trzech ciał" (2005), "Anatomical Theatre Project: Viewer as Voyer - The Body Beyond" (Uppsala, Szwecja 2005).

Realizacja: Katarzyna Julia Pastuszak