stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Zapraszamy do Galerii Sztuki Nowy Warzywniak w Oliwskim Ratuszu Kultury na wystawę malarstwa Anieli Kity.

5 - 31 grudnia 2024, g. 9:00 - 18:00

Wstęp wolny

9 listopada 2024 - 10 stycznia 2025, g. 18:00

Gdynia,
Wstęp wolny
Aniela Kita
Artystka urodziła się w Gdyni w 1937. Studiowała w PWSSP (obecnej ASP) w Gdańsku malarstwo sztalugowe u prof. Juliusza Studnickiego i malarstwo monumentalne u prof. Jacka Żuławskiego. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem, w 1963 objęła asystenturę w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Od 1997 jest profesorem tytularnym sztuk plastycznych. W latach 1984-1987 pełniła funkcję dziekana ds. kształcenia, a od 1996 do 2007 kierowała Katedrą Rysunku, Malarstwa i Rzeźby.

Uprawia malarstwo sztalugowe i monumentalne.  Od 1963 bierze udział w wystawach malarstwa sztalugowego w Polsce i za granicą. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych w Anglii, Danii, Francji, Norwegii, Szwecji i w Niemczech. Jest autorką projektów i realizacji malarstwa ściennego w obiektach świeckich i sakralnych. Do jej ważniejszych prac należą witraże w kościołach w Gdyni, Rumii, Radomiu i w Słupsku. Jest autorką monumentalnej mozaiki na ścianie ołtarzowej kościoła w Kielcach. Wielokrotnie odznaczana: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Medal Komisji Edukacji Narodowej oraz liczne nagrody zawodowe. Obrazy Anieli Kity znajdują się w wielu muzeach, galeriach i kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

Być sobą w ciągłym poszukiwaniu
Podstawową inspiracją w moich dokonaniach artystycznych jest niewyczerpany szeroki temat zjawisk przyrody oraz funkcjonujący w nim człowiek i jego dzieła. Dodatkowym bodźcem, jakże ważnym, są dla mnie: religia, filozofia, nauka i sztuka. Wprawdzie jestem autorką obrazów, lecz mam świadomość, że także reżyserem odbioru dzieła. Buduję kompozycję z elementów malarskich, które rodzą się z odczytania skojarzeń struktury podłoża, bogacę ich wzajemne zależności lub eliminuję nadmiar efektów. Dla tego przed podjęciem decyzji, co do ostatecznego kształtu kompozycji, najpierw przygotowuję strukturę podłoża. Budowę obrazu najchętniej zaczynam, kiedy koncepcja tematu jest szkicowa, co stwarza we mnie poczucie niczym nieskrępowanej wolności twórczej, pozwalającej na najpełniejsze wykreowanie tematu. Wielką wagę przywiązuję do nieprzewidywanych czynników, które mogą zmienić, wzbogacić i umożliwić osiągnięcie zupełnie nieoczekiwanego rezultatu. Jest to najwspanialszy moment twórczości.

Usiłuję stworzyć świat malarski, który jest wynikiem wzajemnego stosunku koloru, światła i faktury. Materia malarska nie ma żadnej dosłowności, jeden element przechodzi w drugi. Walor s taje się kolorem i plamą; tak samo światło. Są one nie zależne od świata zewnętrznego, gdyż moja sztuka nie jest ilustracją natury. Dla mnie świat, który tworzę, to świat wymyślony, wykreowany, powstający ze środków malarskich i ich wzajemnego stosunku. Moim zadaniem jest zatrzymać w obrazie to, co nieuchwytne, nie do końca określone i tworzenie swojego świata indywidualnego. Stąd moje obrazy są często odbierane przez jednych jako abstrakcja, przez innych, jako realistyczne.

Obraz jest ważnym ogniwem dialogu twórcy z odbiorcą. Swoje pierwsze obrazy zaczęłam budować pod urokiem pejzażu kaszubskiego i architektury Gdańska. Tematy czerpałam też z piękna architektury Paryża, Doliny Loary i okolic. Podobnie z podróży po całej Europie. Powstał cykl obrazów fakturalnych o gęstej gamie, prawie monochromatycznej z tajemniczym światłem, w kolorze złota, chłodnych zieleni i błękitów oraz ciepłych czerni i brązu.

W tym okresie przeważała tematyka form architektonicznych i urbanistycznych. Formy nakładają się i przenikają. Przestrzeń transcendentna przenika się z realną. Bardzo ciekawi mnie świat, którego mogę się tylko domyślać, działa fantazja i podświadomość.
Aniela Kita

Przeczytaj także