stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Archie Shepp

Wydarzenie w ramach

Saksofonista, kompozytor, pianista, śpiewak, poeta zaangażowany politycznie, dramaturg: Archie Shepp jest po prostu legendą.

maj 2

czwartek, g. 18:00 - 21:00

Gdynia,

jazz
Kup bilet
maj 8-12

środa - niedziela, g. 19:00

Gdańsk,
Archie Shepp urodził się w roku 1937 w Fort Lauderdale na Florydzie. Wychował się w Filadelfii, gdzie studiował grę na fortepianie i saksofonie, a do szkoły średniej uczęszczał w Germantown. Po ukończeniu szkoły otrzymał stypendium w Godard College (Plainfield Vermont), gdzie specjalizował się teatrze. W 1959 uzyskał licencjat w naukach humanistycznych (BA), następnie przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie spotykał się i związał z pisarzami, poetami i malarzami takimi jak Leroy Jones (Amiri Baraka), Ismael Reed , Bob Thomson czy William White .
Napisał sztukę pod tytułem Komunista (The Communist), wystawioną później off-Broadway pod tytułem Junebug Graduates Tonight (Chrząszcz kończy dziś szkołę), alegoryczny dramat dotyczący sytuacji czarnoskórych Amerykanów w latach 60-tych XX wieku, która została wystawiona przez Lafayette Theater (Brooklyn) .

jazz - koncerty w Trójmieście


Archie Shepp również poznał najbardziej radykalnych muzyków tamtych czasów: Lee Morgana, Bobbyego Timmonsa, Jimmyego Garrisona, Teda Cursona, Beaver Harrisa ... a jego świadomość polityczna znalazła środki wyrazu w sztukach i produkcjach scenicznych, dzięki którym jednak z trudem wiązał koniec z końcem. Na początku lat 60-tych XX wieku spotkał Cecila Taylora i nagrał dwie płyty, co okazało się decydujące.

W 1962 nagrał swoją pierwszą płytę z Billem Dixonem jako współliderem. W następnym roku stworzył zespół The New York Contemporary Five z udziałem Johna Tchichai, nagrał cztery płyty dla Fontana, Storyville i Savoy i udał się na europejskie tourne ze swoim zespołem. Począwszy od sierpnia 1964, współpracował ze studiem Impulse, gdzie nagrał 17 płyt, łącznie z m.in. Four For Trane, Fire Music oraz Mama Too Tight, łącznie z kilkoma klasykami . Jego współpraca z Johnem Coltranem zaowocowała później, w roku 1965, płytą Ascension, co było prawdziwym punktem zwrotnym dla muzyki awangardowej. Jego bunt przejawił się w jego udziale w stworzeniu Composers Guild wraz z Paulem i Carlą Bley, Sun RA, Roswellem Ruddem oraz Cecilem Taylorem.

W lipcu 1969 po raz pierwszy wyruszył do Afryki na Pan-afrykański Festiwal w Algierze, gdzie mieszkało wielu czarnoskórych amerykańskich buntowników. Z tej okazji nagrał koncert Live for Byg, pierwszą z sześciu płyt z serii Actual.

W 1969 zaczął wykładać Etnomuzykologię na Uniwersytecie Amherst w stanie Massachusetts; jednocześnie kontynuował podróże po świecie cały czas demonstrując swoją osobowość jako muzyk afro-amerykański.

Słownik Jazzu (Robert Laffont, Bouquins) opisuje go w następujący sposób:
"Jako pierwszorzędny artysta i intelektualista, Archie Shepp był czołową postacią ruchu Avant-Garde Free Jazz oraz występował w mainstreamowym nurcie jazzu, mimo to pozostając wiernym własnej estetyce. Okazał się prawdziwym multiinstrumentalistą: głównie saksofonistą altowym, aczkolwiek od 1969 grywał na saksofonie sopranowym, od 1975 na fortepianie, a ostatnio od czasu do czasu śpiewa bluesa i standardy jazzowe."

Zaludnia swoje światy muzyczne tematami i elementami stylistycznymi największych głosów jazzowych: od Ellingtona po Monka i Mingusa, od Parkera po Silvera oraz Taylora. Jego możliwości emocjonalne i techniczne pozwalają mu zintegrować różnorakie elementy, odziedziczone po Mistrzach saksofonu tenorowego od Webstera po Coltrana, w swojej własnej muzyce, ale we własny specyficzny sposób: dziką chrypliwość ataków, masywne dźwięki rzeźbione vibrato we wszystkich zakresach, własne frazy aż po bezdech, gwałtowne zmiany poziomów, intensywność tempa, lecz również aksamitną delikatność wplecioną w balladę. Jego gra niezmiennie pogłębia dwa oblicza czarnej muzyki amerykańskiej - bluesa i spirituals. Jego praca nad swoimi własnymi utworami jak i klasyką (Bessie Smith's Black Water Blues czy Mama Rose) przyczynia się do utrzymania żywotnej siły odmienności tych dwóch gatunków muzyki w stosunku do muzyki europejskiej, wyrażając się w formie unikatowej mieszaniny bolesnej gwałtowności i pradawnej nostalgii.

Spektrum utworów z lat osiemdziesiątych odnotowuje pewną niecierpliwość (kosztem paru rozbieżności) świadczących, że w 1988 roku, Archie Shepp wraz z Sonnym Collinsem byli jednymi z najwybitniejszych interpretatorów w babeliańskiej historii jazzu.

Przy swej wielbiącej wolność wrażliwości, Archie Shepp wniósł nieoceniony wkład w gromadzenie, publikowanie i odkrywaniu Muzyki Afrykańsko Amerykańskiej, która jest również zwana Jazzem. Prawdopodobnie nagrał ponad 150 płyt.

Od roku 2000, Shepp często występował w Europie. W listopadzie 2004, wraz z Monetce Berthommierem założył własną firmę i agencję fonograficzną ARCHIEBALL. Firma ARCHIEBALL wsparła również rzesze utalentowanych muzyków w swojej Rainbow Collection.

Od 2004 wydał serię płyt, między innymi:

podwójne CD swojego Kwartetu, z udziałem Chucka D, Amina Claudine Myers GEMINI 2007.
Dwuosobowy koncert z roku 2011z niemieckim pianistą Joachimem Kuhnem pod tytułem WO !MAN,
W 2013 roku wydał nowe nagranie słynnej Attica Blues, I HEAR THE SOUND, nominowanej do nagrody Grammy.
W 2016, Archie Shepp otrzymał nagrodę NEA Jazz Master Award.

Nadal komponuje, nagrywa i przygotowuje nową płytę, która ma być wydana w 2019.