stat
Impreza już się odbyła

Tematyka wystawy Architektura wyborów wpisuje się w tegoroczne hasło programowe Stowarzyszenia Halo Kultura czyli "Wybory/Wyroby". W tym wypadku eksponowane prace uwypuklają aspekt odpowiedzialności za własne czyny oraz wybory, których dokonujemy w życiu codziennym i zawodowym.

gru 6

piątek, g. 17:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
22.06 - 21.07.2024
Wernisaż: 22.06.2024 godz. 18:00
Halo Kultura, Gdynia, podziemie Hali Targowej, ul. Wójta Radtkego 36
Uczestniczki wystawy: Honorata Martin, Szare Wrony | Alicja Karska + Ania Witkowska, Agnieszka Wołodźko, Justyna Olimpia Zając
Kuratorka: Agnieszka Wołodźko

Działalności duetu artystycznego Szare Wrony przyświeca idea przekierowania kreacji na rzeczy używane po to, by generować mniejszy ślad węglowy. Tworzywem ich pracy są wełniane swetry vintage, które artystki naprawiają i przerabiają, generując obieg zamknięty produkcji. W ten sposób odżegnują kryzys klimatyczny w skali mikro. W czasie wystawy, oprócz naprawionych swetrów, zaprezentują premierowo art book nawiązujący do magazynów modowych. Sumuje on dotychczasowe projekty dziewczyn i zawiera teksty zaproszonych gościń - teoretyczek i krytyczek dizajnu, kulturoznawczyń czy kuratorek. Do magazynu zgodziły się napisać: Karolina Sulej, Beata Bochińska, Anna Sienkiewicz-Rogaś, Diana Lenart, Agata Kiedrowicz oraz Marta Kołacz. Główną autorką zdjęć jest Daria Szczygieł.Poszczególne narracje diagnozują, jak przedmioty czy rzeczy chcą ożyć w polu naszej uwagi. Krótkie eseje zadają pytania o cel modyw duchu fast-fashion? Jak kierują nami nasze emocje? Jak budujemy swoje tożsamości i jak robiły to nasze babki czy prababki w czasach niedosytu, ile i jak szybko potrafimy konsumować mody i kultury oraz jaką formą manifestu artystycznego kobiet były dzianina, wełniane sploty czy haft? Pytają wreszcie o sens egzystencjalny, gdy () konfrontujemy płaszcz z chłodem, a poranione stopy uchodźcy z wygodnym obuwiem. Publikacja zawiera również akapity o zamykaniu obiegu ekonomicznego i o tym, jak próbujemy dystrybuować nadmiarem.

Projekt "Pleśń" Agnieszki Wołodźko korzysta z ludowej techniki wykonywania słomianych "pająków", slużących do dekoracji wiejskich chat w Europie Wschodniej. Litewskie "pająki", zwane "sodai", zostały wpisane na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości. Artystka, by posiąść umiejętność ich konstruowania, pojechała do małej wioski na pograniczu litewsko-łotewskim. Oprócz walorów estetycznych, zainteresowała ją przestrzenna, niezwykle stabilna struktura architektoniczna, powstała z łączenia ze sobą ażurowych ostrosłupów. W instalacji site specific, którą zbudowała na potrzeby wystawy, dokonała zamiany materialu konstrukcyjnego. Zamiast tradycyjnych słomek zastosowała rurki plastikowe, jeszcze niedawno masowo wykorzystywane przy sprzedaży chłodnych napojów, a obecnie zakazane w barach i kawiarniach. Powstała w ten sposób struktura wypełnia przestrzeń dawnego boksu handlowego, rozrastając się na ścianach, zwisając z sufitu nieubłaganie jak pleśń, która, gdy wymknie się spod kontroli, potrafi opanować otoczenie, zagrażając ludzkiemu zdrowiu.
Twórczyni krótkich form i notacji filmowych, Justyna Olimpia Zając, prezentuje impresje filmową, pozbawionąjednoznacznego końca. Praca ta, mająca charakter interaktywnej gry z widzem, pozwala mu ingerować w treść narracji i decydować o tym, w jaki sposób będzie ona kontynuowana. "Każdy wybór niesie ze sobą konsekwencje" mówi autorka filmu.

Cykl obrazów przedstawionych przez Honoratę Martin to wyraz jej fascynacji i szacunku do najmniejszych stworzeń na ziemi. To także prace o kryzysie społeczeństwa ludzkiego w relacji z resztą świata, o obliczu katastrofy, której możemy zapobiec poprzez zmianę narracji o otaczającym nas środowisku. Z drugiej strony w przedstawionych pracach artystka konfrontuje się z własnym ciałem w okresie ciąży. Traktuje malowanie jako plastyczne uzewnętrznienie towarzyszących jej ambiwalentnych emocji i cielesnych odczuć związanych z tym okresem.

Twórczość to dla niej punkt wyjścia, miejsce, w którym zrozumienie siebie umożliwia empatyczne przeżycie relacji z innymi, a poprzez innych, w tym osób owadzich z ziemią i zakorzenionym w niej życiem.

Projekt dofinansowany przez Miasto Gdynia.