Wydarzeniem ostatniej edycji AMERICAN FILM FESTIVAL był przegląd "Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros.". W Kinie Żak pokażemy 7 legendarnych, wręcz kultowych filmów ze znakomitej jakości kopii cyfrowych.
ARCYDZIEŁA AMERYKAŃSKIEGO KINA. 90 LAT WARNER BROS.
KINO ŻAK / 14 - 20.03.201414.03.2014G.18:00 / DESZCZOWA PIOSENKA / Singing In The Rain / r. Stanley Donen, Gene Kelly / USA / 1952
G.20:00 / 2001: ODYSEJA KOSMICZNA / 2001: a Space Odyssey / r. Stanley Kubrick / USA / 1968
15.03.2014 G.16:00 / BUNTOWNIK BEZ POWODU / Rebel without a Cause / r. Nicholas Ray / USA / 1955
G.18:10 / CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE / What Ever Happened to Baby Jane? / r. Robert Aldrich / USA G.20.40 / MECHANICZNA POMARAŃCZA / A Clockwork Orange / r. Stanley Kubrick / W.Brytania, USA / 1971 /
16.03.2014G.17:30 / EGZORCYSTA / The Exorcist / r. William Fredkin / USA / 1973
G.20:00 / TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM / A Streetcar Named Desire / r. Elia Kazan / USA / 1951 /
17.04.2014G.17:00 / 2001: ODYSEJA KOSMICZNA / 2001: a Space Odyssey / r. Stanley Kubrick / USA / 1968
G.20:00 / DESZCZOWA PIOSENKA / Singing In The Rain / r. Stanley Donen, Gene Kelly / USA / 1952 /
18.03.2014 G.17:45 / EGZORCYSTA / The Exorcist / r. William Fredkin / USA / 1973
G.20:00 / CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE / What Ever Happened to Baby Jane? / r. Robert Aldrich / USA / 1962
19.03.2014G.17:30 / MECHANICZNA POMARAŃCZA / A Clockwork Orange / r. Stanley Kubrick / W.Brytania, USA / 1971 /
G.20:00 / BUNTOWNIK BEZ POWODU / Rebel without a Cause / r. Nicholas Ray / USA / 1955
20.03.2014 G.17:30 / TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM / A Streetcar Named Desire / r. Elia Kazan / USA / 1951 /
G.20:00 / CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE / What Ever Happened to Baby Jane? / r. Robert Aldrich / USA / 1962
DESZCZOWA PIOSENKA / Singing In The Rain / r. Stanley Donen, Gene Kelly / w. Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Cyd Charisse / USA / 1952 Jeden z najsłynniejszych musicali w dziejach kina, kpiący z amerykańskiego świata filmu z czasu przełomu dźwiękowego.
"Czemu zawdzięcza zarówno bardzo wysokie krytyków, jak i ogromne powodzenie u publiczności już paru pokoleń? Inteligencji, z jaką został zrobiony, poczuciu humoru, warsztatowej sprawności scenarzystów i reżyserów, świetnej muzyce; a przede wszystkim brawurowym numerom wokalno-tanecznym, niesłychanie pomysłowo i dowcipnie zaaranżowanym. (...)
Ciekawostką jest fakt, iż Reynolds, która w filmie jakoby dubbinguje głos Jean Hagen, w rzeczywistości sama - ze względu na silny teksaski akcent - była dubbingowana: w piosenkach przez Betty Royce, a w dialogach... właśnie przez Hagen!" (Lucjan Kydryński / Kino muzyczne / WAiF, 1993)
BUNTOWNIK BEZ POWODU / Rebel without a Cause / r. Nicholas Ray / w. James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo, Dennis Hopper / USA / 1955Kultowy film o buncie pokolenia młodych Amerykanów z niezapomnianą rolą Jamesa Deana, który niespełna rok po skończeniu zdjęć zginął w swoim wyścigowym porsche na jednej z bocznych dróg Kalifornii.
Po premierze BUNTOWNIKA BEZ POWODU pisano o Jamesie Deanie, że jednym gestem lub spojrzeniem potrafi wyrazić więcej niż parę stron opisu literatury psychologicznej. Nic dziwnego, że Dean, choć główne role zagrał w trzech zaledwie filmach, do dziś pozostaje niekwestionowaną ikoną amerykańskiej kultury i jedną z najbardziej genialnych osobowości kina. Nicholas Ray, reżyser "Buntownika...", po obejrzeniu "Na wschód od Edenu" Kazana nie miał wątpliwości, że główną rolę w jego filmie może zagrać tylko James Dean i zaangażował go mimo protestów wytwórni, która chciała na to miejsce Taba Huntera. Wybór okazał się strzałem w dziesiątkę. W czasach, gdy świat dorosłych młodym Amerykanom kojarzył się tylko z cynicznym pragmatyzmem, w którym nie ma miejsca na ideały i uczucia, Dean, czyli "zły chłopak z dobrej rodziny" (tak brzmiało hasło reklamujące BUNTOWNIKA...) stał się żywym symbolem buntu, jaki trzeba stoczyć, by w nieprzychylnym świecie wywalczyć dla siebie miejsce. Wokół aktora rozpętała się medialna histeria, z wypiekami na twarzy oczekiwano jego kolejnej roli, ale BUNTOWNIK BEZ POWODU okazał się w dorobku Deana ostatnim, ukończonym przez niego filmem. 30 września 1955 roku, podczas realizacji OLBRZYMA (1956) George'a Stevensa, aktor zginął w swoim wyścigowym porsche na jednej z bocznych dróg Kalifornii i dał początek trwającej do dziś legendzie.
Przez widownię BUNTOWNIK BEZ POWODU przyjęty został entuzjastycznie, ale zachwyty publiczności i krytyków nie szły w parze z filmowymi nagrodami. Za brawurową rolę Jima Starka Dean nie otrzymał nawet nominacji do Oscara. Film szybko jednak obrósł legendą i swoistym kultem, utrwalonym zresztą przez późniejsze, tragiczne wydarzenia. Wypadek samochodowy Deana, po którym aktora zaczęto jeszcze bardziej utożsamiać z romantycznym bohaterem BUNTOWNIKA..., rozpoczął dramatyczną spiralę śmierci. W 1976 roku Mineo, odtwórca roli Platona, został na ulicy śmiertelnie raniony nożem przez nieznajomego, natomiast Natalie Wood, czyli filmowa Judy, pięć lat później utonęła w niewyjaśnionych dotąd okolicznościach podczas rejsu jachtem.
Alekinoplus.pl
Od siebie dodajemy: debiut filmowy Dennisa Hoppera!
CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE / What Ever Happened to Baby Jane? / r. Robert Aldrich / w. Bette Davis, Joan Crawford / USA / 1962Dwie legendarne gwiazdy złotej ery Hollywood, Bette Davis i Joan Crawford, przenoszą autentyczny prywatny i zawodowy konflikt na ekran w słynnym, kontrowersyjnym thrillerze psychologicznym Roberta Aldricha. Film opowiada o dwóch siostrach, podstarzałych aktorkach, które żyją pod jednym dachem w atmosferze nienawiści i strachu. Nominowana do Oscara Davis wciela się w postać byłej dziecięcej gwiazdy kina Baby Jane Hudson, zaś Crawford w rolę niepełnosprawnej Blanche. CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE? to niezapomniane studium popadania w obłęd z szokującym zakończeniem. Według American Film Institute jeden z 400 najważniejszych filmów amerykańskich wszechczasów.
Aldrichowi udała się rzadka sztuka - "jego" Baby Jane jest jednym z najlepszych i najbardziej przerażających czarnych charakterów w kinematografii. Nie jest z pewnością taką efektowną postacią, jak np. Hannibal Lecter, Joker czy Hans Landa. Tamci bohaterowie w jakimś sensie mogli fascynować - Baby Jane budzi czystą odrazę i strach, przez co starcie z nią jest znacznie bardziej trzymające w napięciu. Dlatego w czasie seansu odczuwa się niemal fizyczny dyskomfort. CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE na długo pozostaje w pamięci, nie jest jednak filmem, do którego miałoby się ochotę wrócić. Nawet przewrotny epilog nie wpływa na zmianę takiego stanu rzeczy. Jest to specyfika tego typu "nieprzyjemnego" kina. Co nie umniejsza jego wartości.
Film.org.pl
EGZORCYSTA / The Exorcist / r. William Fredkin / USA / 1973Nominowany do Oscara w dziesięciu kategoriach, w tym do najważniejszej - za najlepszy film - od momentu wejścia na ekrany w 1973 roku był sukcesem frekwencyjnym, ale jednocześnie wzbudzał kontrowersje.
EGZORCYSTA Williama Friedkina jest prawdopodobnie najbardziej znanym i docenionym filmem gatunku, zazwyczaj konsekwentnie pomijanego w przyznawaniu branżowych nagród. Mowa oczywiście o horrorze i to nie byle jakim, bo satanicznym. Głównym, acz niezwykle rzadko pokazywanym na ekranie, "bohaterem" tego typu filmów jest byt powszechnie uważany za wcielenie wszelkiego zła - Odwieczny Przeciwnik; w osobie własnej bądź któregoś ze swoich co potężniejszych sług. Nie inaczej jest w przypadku "Egzorcysty" opartego na bestsellerowej powieści Williama Petera Blatty'ego (również autora scenariusza).
Film.org.pl
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM / A Streetcar Named Desire / r. Elia Kazan / w. Marlon Brando, Vivien Leigh, Kim Hunter, Karl Maden / USA / 1951Jeden z najgłośniejszych filmów lat 50., adaptacja nagrodzonej Pulitzerem sztuki Tennessee Williamsa, słynąca z wielu kontrowersji związanych z zabiegami hollywoodzkiej cenzury. Słynna Scarlett z PRZEMINĘŁO Z WIATREM, czyli Vivien Leigh gra neurotyczną piękność Blanche du Bois, którą nęka brutalny mąż siostry Stanley Kowalski (charyzmatyczny Marlon Brando w pierwszej ważnej roli). Oscary otrzymał tercet aktorski Leigh, Kim Hunter, Karl Malden. Pominięty został jedynie Brando, ale to właśnie jego rozpaczliwy krzyk "Stella! Stella! Stella!" przeszedł do historii amerykańskiego kina.
Elia Kazan (pisarz i reżyser) został wybrany przez Tennessee Williamsa do realizacji prapremiery TRAMWAJU... na deskach scenicznych w 1947 r. W głównej roli obsadził Marlona Brando, "co przyniosło młodemu aktorowi wielką sławę i zdecydowało o nadaniu legendarnego wymiaru postaci Stanleya Kowalskiego. Nikt więc nie był bardziej predysponowany do dokonania ekranizacji gęstego dramatu, w którym Williams tak sugestywnie uchwycił duszny, klaustrofobiczny klimat Południa i całą skalę owego kontrastu pomiędzy salonową romantyką a wyświechtaną, brutalna rzeczywistością." (Adam Garbicz, Jacek Klinowski / Kino, wehikuł magiczny, tom II)
2001: ODYSEJA KOSMICZNA / 2001: a Space Odyssey / r. Stanley Kubrick / USA / 1968Arcydzieło gatunku science-fiction. Kubrick wyznaczył nowe perspektywy filmom popularno-naukowym i zredefiniował granice filmu, rozszerzając je na czystą kontemplację natury ludzkości. Korzysta z noweli fantastycznej Arthura Clarke'a, lecz sięga też do ODYSEI Homera, nawiązując do niej już samym tytułem.
MECHANICZNA POMARAŃCZA / A Clockwork Orange / r. Stanley Kubrick / w. Malcolm McDowell / W.Brytania, USA / 1971"Zrealizowany na podstawie głośnej powieści Anthony Burgessa o złych i dobrych popędach jednostki w nowoczesnej, lecz zdegradowanej cywilizacji. Wydarzenia rozgrywają się w niedalekiej przyszłości w Londynie, gdzie noce należą do młodocianych gangów kompensujących sobie nudę egzystencji napadami i gwałtami. Bohaterem filmu jest psychopata Alex, który bez żadnych ograniczeń ulega instynktowi niszczenia. To w jego osobę wcielają się najbardziej anarchistyczne ludzkie popędy. (...) To przerażająca wizja świata-więzienia niszczącego swobodę wyboru jednostki.(...) Aktorzy grają z brawurową przesadą, a drastycznym obrazom towarzyszy IX Symfonia Beethovena." (Jan F. Lewandowski / 100 filmów, które powinniście obejrzeć, jeśli znajdziecie okazję / Videograf, 1994)
Nastrój osaczenia potęguje wspaniała muzyka elektroniczna. Na ścieżkę dźwiękową filmu składają się m.in. utwory stworzone przez Wendy Carlos na syntezatorze Mooga i klasyki Beethovena.
Film wzbudzał kontrowersje od pierwszych pokazów, ale i tak został nominowany do Oscara w czterech kategoriach. Moc oddziaływania filmu nie słabnie: do dziś MECHANICZNA POMARAŃCZA szokuje i pociąga jednocześnie.