stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Arcydzieła symfoniki: Pieśń o ziemi

lis 10

niedziela, g. 18:00

Gdańsk, ul. Menonitów 2a
bilety 52 - 105 zł
Kup bilet
Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
PIEŚŃ O ZIEMI
Arcydzieła symfoniki


Wystąpią:
Ewa Marciniec - alt
Roman Sadnik - tenor
Kai Bumann - dyrygent
Orkiestra symfoniczna PFB

W programie:
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827) - I Symfonia C-dur op. 21 (1800)
GUSTAV MAHLER (1860-1911) - Das Lied von der Erde (pieśń o ziemi) (1907-08)

-----

EWA MARCINIEC
Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno - Aktorskiego w klasie profesor Zofii Janukowicz - Pobłockiej ( oba ukończone w 1992 roku dyplomami z wyróżnieniem ). Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na artystycznych studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie profesor Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku).

Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonali na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich autorytetów jak: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana-Siena), Paul Esswood (Internationale Händel Akademie - Karlsruhe), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie - Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J.S.Bacha - Gdańsk). Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in.Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie ( I nagroda i dwie nagrody specjalne - w tym od Krystyny Szostek-Radkowej "za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos"), im.Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC 's-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał).

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną ( J.S.Bach "Matthäus-Passion", G.F.Händel "The Messiah", "Alcina", "Rodelinda", A. Vivaldi "Griselda"), poprzez romantyczną (G.Mahler "Das Lied von der Erde", "Kindertotenlieder", J.Brahms "Rhapsodie für Alt"), aż do współczesności (K.Penderecki "Siedem bram Jerozolimy", "Credo", Elżbieta Sikora "Omnia tempus habent" - prawykonanie skomponowanego na 1000-lecie Gdańska oratorium, W.Kilar "Missa pro pace").

Występuje z wieloma orkiestrami, prezentując wielkie formy muzyki sakralnej na estradach koncertowych w kraju / Warszawa: Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe PR "S1", Katowice: Filharmonia Śląska, NOSPR, Kraków, Gdańsk, Poznań / oraz za granicą / Niemcy: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk - Sinfonieorchester Saarbrücken, Belgia: Palais des Beaux-Arts, Orchestre Philharmonieque de Strasbourg, Orchestre Philharmonique de Liege, Charlemagne Orchestra, Szwajcaria: Kunsthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Casino Basel, Casino Bern, Włochy: Teatro La Fenice di Venezia, Filarmonica della Scala, Watykan, Dania, Holandia: Orkiestra XVIII wieku, Francja, Izrael.

Międzynarodowe teatry operowe aktywnie wykorzystują umiejętności wokalno - aktorskie śpiewaczki, stąd jej obecność na scenach Włoch (Teatro dell'Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale "Giuseppe Verdi" di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine), Niemiec (Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg), Austrii (Landestheater Linz).

Ewa Marciniec gości również na festiwalach muzycznych. Do ważniejszych zaliczyć można: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans - Wrocław, Festival Europalia - Brussel, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape - Annandale-on-Hudson, New York, Festiwal Krzysztofa Pendereckiego - Kraków , Festiwal Muzyczna Praga - Warszawa, Abu Ghosh Music Festival - Izrael, Dni Muzyki Organowej - Kraków, Musica Sacra Europea - Nürnberg, Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Festiwal Muzyki Kameralnej "Musica nos unit" - Gdańsk.

Współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Marc Albrecht, Tomasz Bugaj, Frans Brüggen, Myung-Whun Chung, Danielle Gatti, Christopher Hogwood, Toshiyuki Kamioka, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Gabor Ötvös, Marek Pijarowski, Stefan Anton Reck, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski. Na estradach koncertowych i scenach operowych wystąpiła z uznanymi na świecie gwiazdami. W tym gronie są m.in. : Susan Anthony, Susan Bullock, Albert Dohmen, Wojciech Drabowicz, Simon Estes, Sabine Hass, Julia Juon, Hans Joachim Ketelsen, Chris Merritt, Wiesław Ochman, David Pittman - Jennings, Kenneth Riegel, Kurt Rydl, Hans Sotin, Elżbieta Szmytka, Alan Titus, Ingrid Tobiasson, Endrik Wottrich.

"...ciemny i ciepły" głos altowy Ewy Marciniec usłyszeć można na archiwalnych nagraniach Polskiego Radia ( utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD ( G.Rossini "Messa di Gloria", G.F.Händel "Der Messias" w opracowaniu W.A.Mozarta, G. Mahler "VIII Symfonia", K.Penderecki "Credo", "Siedem Bram Jerozolimy", K. Szymanowski "Demeter", "Stabat Mater" ).

ROMAN SADNIK

Urodzony w Wiedniu, rozpoczął swoją drogę twórczą jako studiów aktorskich, zanim nie poświęcił się śpiewowi pod kierunkiem Waltera Berry i Hugh Beresforda. Jego droga prowadziła prosto do Wiener Staatsoper. Następnie pracował ze znanymi reżyserami, takimi, jak: Harry Kupfer, Peter Stein, Thomas Langhoff, Nikolaus Lehnhoff, Martin Kusej, Peter Mussbach, Georges Tabori, Kirsten Harms.

Jego angaże poprowadziły go także m.in. do oper takich, jak Wiener Staatsoper ("Die Soldaten", "Die Blinden"), Bayerische Staatsoper ("Verkaufte Braut", "Was Ihr Wollt"), operze w Amsterdamie ("Die Gezeichneten"), Theater an der Wien, Teatrze Lyońskim, Bern, Essen, Freiburgu, Halle, Innsbrucku, Lipsku, Tuluzie, Luksemburgu, do Salzbursko-Monachisko-Ateńskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu Aix en Provence i Schwetzingen, do Wiener Festwochen, a także do Wiener Musikverein, Wiener Konzerthaus i Concertgebow.

Pracował z dyrygentami takimi, jak: Georges Pretre, Claudio Abbado, Ingo Metzmacher, Daniel Harding, Fabio Luisi, Jun Märkl, Michel Plasson, Kyrill Petrenko, Michael Boder, Stefan Soltesz i Udo Zimmermann. Opracował szeroki repertuar, zarówno w dziedzinie opery włoskiej (Cavaradossi, Canio, Radames, Pinkerton, Cyrano de Bergerac), niemieckiej (Tannhäuser, Siegmund, Bacchus, Herodes, Max, Florestan), jak również słowiańskiej (Gregor, Gherman). W jego repertuarze koncertowym znajdują się m.in. "Lied von der Erde", "dziewiąta Beethovena", "Requiem" Verdiego. Wśród jego nowych angaży wymienić należy: LuLu z Peterem Steinem (Maler/Neger) w La SCALA, Wiener Festwochen, Siegmund und TRISTAN 2010 konzertant; na Festival Macerata: Verdi: I Lombardi; w La Scali: Czarodziejski flet; podczas Festival Talinn: Parsifal; Bonn: Schrecker: Irrelohe; a w Münchener Staatsoper: Wozzeck.