Richard Strauss
Ariadna na Naxos
prapremiera:
I wersja: Stuttgart, 25 października 1912 roku
II wersja: Wiedeń, 4 października 1916 roku
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Reżyseria i inscenizacja: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Jose Maria Florencio
Scenografia: Hanna Szymczak
Jedna z najtrudniejszych do wystawienia oper w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale może to także być bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas - artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki. Zawsze byliśmy niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był nasz bunt wobec tej zależności. Dzisiaj, w świecie powszechnego materializmu, nie jest on tak widoczny, ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak "sprawiedliwego" mecenasa jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają.
Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jesteśmy przekonani, że przymus zaspakajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie elitarnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów, razem z poezją bezkompromisowych myślicieli, prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl.
Obsada:
MAJORDOMUS - Ryszard Ronczewski
NAUCZYCIEL MUZYKI - Zbigniew Macias
KOMPOZYTOR - Ariana Chris
TENOR (Bacchus) - Patric Bladek
OFICER - Łukasz Wroński
TANCMISTRZ - Ryszard Minkiewicz
PERUKARZ - Krzysztof Rzeszutek
LOKAJ - Taras Kuzmych
ZERBINETTA - Julia Iwaszkiewicz
PRIMADONNA (Ariadna) - Katarzyna Hołysz
ARLEKIN - Bartłomiej Misiuda
SCARAMUCCIO - Paweł Skałuba
TRUFFALDIN - Piotr Lempa
BRIGHELLA - Adam Zdunikowski
NAJADA - Anna Fabrello
DRIADA - Monika Fedyk-Klimaszewska
ECHO - Anna Mikołajczyk
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio
Ariadna na Naxos
prapremiera:
I wersja: Stuttgart, 25 października 1912 roku
II wersja: Wiedeń, 4 października 1916 roku
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Reżyseria i inscenizacja: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Jose Maria Florencio
Scenografia: Hanna Szymczak
Jedna z najtrudniejszych do wystawienia oper w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale może to także być bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas - artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki. Zawsze byliśmy niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był nasz bunt wobec tej zależności. Dzisiaj, w świecie powszechnego materializmu, nie jest on tak widoczny, ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak "sprawiedliwego" mecenasa jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają.
Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jesteśmy przekonani, że przymus zaspakajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie elitarnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów, razem z poezją bezkompromisowych myślicieli, prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl.
Obsada:
MAJORDOMUS - Ryszard Ronczewski
NAUCZYCIEL MUZYKI - Zbigniew Macias
KOMPOZYTOR - Ariana Chris
TENOR (Bacchus) - Patric Bladek
OFICER - Łukasz Wroński
TANCMISTRZ - Ryszard Minkiewicz
PERUKARZ - Krzysztof Rzeszutek
LOKAJ - Taras Kuzmych
ZERBINETTA - Julia Iwaszkiewicz
PRIMADONNA (Ariadna) - Katarzyna Hołysz
ARLEKIN - Bartłomiej Misiuda
SCARAMUCCIO - Paweł Skałuba
TRUFFALDIN - Piotr Lempa
BRIGHELLA - Adam Zdunikowski
NAJADA - Anna Fabrello
DRIADA - Monika Fedyk-Klimaszewska
ECHO - Anna Mikołajczyk
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio