Ars una, species mille to cykliczna konferencja poświęcona szeroko rozumianej refleksji nad obszarami sztuki, jej tożsamością, współczesnymi kontekstami i różnorodnością form wyrazu. Konferencja ma charakter ogólnopolski i stanowi pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce o stricte artystycznym i interdyscyplinarnym profilu.
Pierwsza edycja odbyła się w styczniu 2024 r. jako I Forum Doktorantów Uczelni Artystycznych w Gdańsku: Ars una, species mille. Tegoroczna konferencja jest kontynuacją tej inicjatywy, obejmującą tym razem jednostki i uczelnie artystyczne z całej Polski.
W tym roku szczególny nacisk położony jest na interdyscyplinarność. Promowane są referaty i obiekty/plakaty, które wykraczają poza granice jednej dziedziny i otwierają przestrzeń dialogu między różnymi obszarami sztuki - plastycznymi, muzycznymi, teatralnymi, filmowymi czy konserwatorskimi - a także sztuką i innymi dziedzinami wiedzy, w tym humanistyką, naukami społecznymi, technicznymi czy przyrodniczymi.
Interdyscyplinarność rozumiemy szeroko - jako praktykę twórczą i badawczą, która pozwala zestawiać ze sobą różne tradycje, języki i metody pracy. To nie tylko równoległe stosowanie wielu narzędzi, ale przede wszystkim próba ich twórczego przenikania się i transformacji. W takim ujęciu artysta i badacz stają się mediatorem między odmiennymi sposobami rozumienia rzeczywistości, a samo dzieło lub refleksja teoretyczna zyskuje nową głębię.
Konferencja stwarza przestrzeń do konfrontacji doświadczeń praktycznych i teoretycznych, pokazując sztukę jako zjawisko dynamiczne, hybrydyczne i żywo reagujące na współczesne wyzwania społeczne, technologiczne czy ekologiczne. Dzięki temu interdyscyplinarność nie jest tu jedynie hasłem, ale realną wartością, która inspiruje do poszukiwania nowych form wypowiedzi, odkrywania wspólnych pól działania oraz budowania pomostów między światem twórczości a innymi obszarami życia i nauki.
Program konferencji - 27 listopada 20259:00-9:15 - Rejestracja uczestników (PATIO)
9:15-9:30 - Powitanie uczestników i otwarcie konferencji
9:30-10:15 - Wykład gościnny, dr Wojciech Radtke - MY WODA / WE THE WATER / Art&Science
10:15-10:30 - Sesja pytań
10:30-10:45 - Przerwa kawowa
SESJA PLENARNA I
Moderator: ASP
Wystąpienia:
10:45-11:00 - Karol Drobniewski - Obraz miasta 2.0 - badanie fasad miejskich przy użyciu AI
11:00-11:15 - Jakub Borowczyk - Muzyka jako Powidok Dźwiękowy
11:15-11:30 - Mateusz Kowalczyk - Neuroróżnorodna Rzeźba Społeczna. Intermedialne przestrzenie performatywności i emocji
11:30-11:45 - Małgorzata Priebe - Elementy improwizacji wokalnej we współczesnej muzyce polskiej
11:45-12:00 - Adela Rostek - PRO BONO
12:00-12:20 - Dyskusja
12:30-13:30 - Sesja wystawiennicza (Paulina Bobak, Dorota Bujak, Joanna Tochman, Mateusz Kowalczyk, Agnieszka Nowak-Kacprzak, Mateusz Kowalczyk, Adela Rostek)
13:30-14:00 - Przerwa lunchowa
SESJA PLENARNA II
Moderator: aMUZ
14:00-14:15 - Joanna Tochman - Miejsca na styku światów
14:15-14:30 - Julia Malik - Subtelność i półcień: symboliczny dialog Claude'a Debussy'ego i Paula Verlaine'a w cyklu Ariettes oubliées na głos i fortepian
14:30-14:45 - Anna Nowak-Kacprzak - Granice zmysłów - opowieść zapisana w przestrzeni
14:45-15:00 - Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska - Pomiędzy: MA jako przestrzeń duchowego oddechu i pauzy
15:00-15:20 - Dyskusja
15:20-16:00 - Agnieszka Nawrot - Warsztaty oddechowe (piwnica) / cd. sesji wystawienniczej (Zbrojownia)
16:00 - Zakończenie części wykładowej konferencji
16:00-18:30 - Przerwa obiadowa - grupowe wyjście
19:00 - Koncert w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Organizatorzy
Organizator główny: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Współorganizator: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Data i miejsce
27 listopada 2025 r.
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Formy udziału
Konferencja przewiduje dwie formy udziału:
Sesja plenarna- wystąpienie ustne (10-15 minut) podczas jednego z paneli.
Sesja plakatowa / wystawiennicza- prezentacja plakatu lub obiektu artystycznego.
Uczestnik jest zobowiązany do dostarczenia plakatu/obiektu na adres uczelni do 20 listopada 2025 r.
Uczestnik odpowiada także za odbiór lub organizację zwrotu pracy po zakończeniu konferencji.
Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia powstałe w trakcie transportu i wysyłki.
Opłata konferencyjna
Sesja plenarna: 250 zł
Sesja plakatowa / wystawiennicza: 150 zł
Opłatę należy dokonać po selekcji abstraktów. Opłata obejmuje udział w obradach, drobny poczęstunek i możliwość publikacji pokonferencyjnej. Opłata nie pokrywa kosztów wyżywienia
i noclegu.
Publikacja pokonferencyjna
Po konferencji planowana jest recenzowana publikacja w formie monografii naukowo-artystycznej.
Warunkiem publikacji jest dostarczenie pełnej wersji tekstu po konferencji w terminie wskazanym przez organizatorów.
Objętość: do 20 000 znaków (ze spacjami) + ilustracje.
W przypadku sesji wystawienniczej/plakatowej istnieje możliwość zamieszczenia dokumentacji dzieła w formie wkładki.
Decyzję o przyjęciu materiałów do druku podejmuje rada naukowa, a autorzy zakwalifikowanych prac otrzymają szczegółowe wskazówki redakcyjne.
Harmonogram
30.10.2025 - data zgłoszeń
10.11.2025 - poinformowanie uczestników o akceptacji wystąpień
20.11.2025 - ostateczna data wysyłki obiektów i plakatów
27-28.11.2025 - konferencja
05.01.2026 - termin nadsyłania pełnych tekstów do publikacji pokonferencyjnej
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.