Koncert muzyki improwizowanej Arszyn/Duda (Krzysztof Topolski, Tomasz Duda),
ggm1 - Podwórko Sztuki.
muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście
Finisaż wystawy "szaro-brązowa" Wawrzyńca Tokarskiego
KRZYSZTOF TOPOLSKI - elektronika, perkusja
TOMASZ DUDA - saksofony
O płycie ŚĘ
"ŚĘ" to akustyczna improwizacja dwóch muzyków skupionych na sonorystycznej przestrzeni, zwracających uwagę na najdrobniejsze odcienie brzmienia. Tylko i aż tyle. Choć płyta podzielona jest na trzy numery, w rzeczywistości mamy do czynienia z jednym, nieprzerwanym strumieniem, trzepotem dźwiękowych punktów. Zostawiając na boku porządki melodycznych fraz i rytmiczne szkielety, Arszyn i Duda generują muzykę, która wydarza się w każdym, nawet najdrobniejszym wycinku czasu, a jej struktura wydaje się nieuchwytna, wręcz nieistniejąca. Zasadniczo nie sposób żadnemu z nich przypisać funkcji rytmicznej i melodycznej. Cierpliwie, nie stroniąc od pauz, duet przepływa przez tempa i barwy; tematy co najwyżej markuje, lecz rozpinaną przez instrumenty przestrzeń dostrzega natychmiast. Czasem, jak w pierwszym kwadransie płyty, muzycy grają frazami pozornie czytelnymi, których brzmienie jednak zbliżają do granic percepcji ludzkiego ucha. Czasem, jak w ostatniej odsłonie albumu, ze strzępów brzmienia przedostają się do zrębów melodii.
Ten nieustający dialog okazuje się płodny, gdyż prowadzący go muzycy z wrażliwością odnajdują drobinki dźwięku punktujące kolejne sekundy i minuty improwizacji, zaś balans między skupieniem na detalu a aurą ma sens. W efekcie "ŚĘ" staje się dla słuchacza przygodą - intensywną, czasem dezorientującą, lecz hojnie wynagradzającą poświęcony czas i uwagę.
(Piotr Lewandowski, popupmusic.pl)
Wystawa "szaro-brązowa"
Na wystawie "szaro-brązowa" prezentujemy zestaw sześciu prac Wawrzyńca Tokarskiego. Niektóre z nich zawierają osobiste czy autobiograficzne referencje, inne stanowią same w sobie zamknięte obwody odniesień lub odnoszą się do siebie nawzajem.
Prace Tokarskiego uświadamiają nam, jak bardzo nasza codzienność naszpikowana jest sloganami i symbolami massmediów i przemysłu reklamowego. Właściwie bez przerwy i z każdej strony bombarduje nas krzykliwy język plakatów, billboardów, czy reklam - codzienny ładunek nowych banałów.
Konstruując swoje prace Tokarski wykorzystuje "język wroga". Używając bezpośrednich cytatów i logotypów tworzy plakatopodobne, propagandystyczne obrazy. Często nieświadomie rozpoznajemy rodzaj pisma czy sposób kompozycji, jednak po dokładnym obejrzeniu odkrywamy nowe, inne treści. Fragmentaryczność i pozorna niespójność tego malarstwa prowokuje, afirmacja/agitacja denerwuje, ale dekonstrukcja naszej naładowanej popularną kulturą rzeczywistości skłania do refleksji, a może nawet i uśmiechu.
Wawrzyniec Tokarski jest absolwentem Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Karlsruhe (dyplom u prof. Helmuta Dörnera), Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie (u prof. K.R.H. Sonderborga i Josepha Kosutha) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Artysta tworzy i mieszka w Berlinie.
Jego prace znajdują się w zbiorach licznych kolekcji i muzeów na całym świecie.
Kurator: Iwona Bigos
Wstęp wolny
Gdańska Galeria Miejska1
ul. Piwna 27/29