stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Art+Science Meeting 2014 jest kontynuacją projektu zainicjowanego przez CSW Łaźnia w 2011 roku, na który składają się wystawy prezentujące najwybitniejszych światowych artystów współpracujących z naukowcami bądź operujących na styku nauki i sztuki. Każdego roku projekt poświęcony jest nieco innemu aspektowi owej hybrydycznej jakości, jaką coraz częściej określa się mianem ART-SCI.

24 października 2024 - 12 stycznia 2025, g. 12:00 - 18:00

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł

29 listopada 2024 - 26 stycznia 2025, g. 12:00 - 18:00

Wstęp wolny
W roku 2014 skupimy się na wystawach ukazujących różne oblicza sztuki robotycznej, czyli sztuki, w której artyści tworzą lub wykorzystują roboty. Genetycznie sztuka robotyczna czerpie z jednej strony z tradycji abstrakcjonizmu, dadaizmu i surrealizmu (sztuka kinetyczna) oraz z praktycznych i pragmatycznych zastosowań maszyn i automatów. Jednocześnie jednak dotyka jednego z najsilniejszych tabu kultury (naśladowanie boskiej mocy twórczej) i zarazem jednej z największych utopii/dystopii: ery maszyn obdarzonych sztuczną inteligencją. Artyści posługujący się robotami tworzą przeto silne poetyckie i filozoficzne metafory, ale wykorzystują w tym celu zaawansowaną technologię.

Art+Science Meeting 2014 jest realizowany we współpracy pomiędzy CSW Łaźnia i Gdańską Galerią Miejską. W ramach współpracy zostaną zaprezentowane łącznie 3 wystawy indywidualne: "Ken Feingold: Figury mowy" w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 oraz "Histeryczne maszyny" Billa Vorna w Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2 i "Mięso, metal i kod: Rozchwiane chimery" w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Wystawom towarzyszy program wydarzeń edukacyjnych.

Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego

Bill Vorn - "Histeryczne maszyny"
09.05 - 13.07.2014
Otwarcie: 09 maja 2014, godz. 18.00
Kurator: Ryszard W. Kluszczyński
Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - NOWY PORT

Wystawa prezentuje po raz pierwszy w Polsce twórczość  Billa Vorna, kanadyjskiego artysty zamieszkałego w Montrealu. Tworzone przez niego przestrzenne instalacje poza właściwościami cybernetycznymi posiadają również charakter multimedialny - artysta wykorzystuje bowiem nie tylko roboty, ale i światło, dźwięk, a niekiedy również projekcje wideo, przekształcając za ich pomocą przestrzeń wystawienniczą w środowisko dynamicznych, interaktywnych i multisensorycznych doświadczeń.

"Histeryczne maszyny" stanowią doskonały przykład twórczości Vorna. Każda z nich jest aluminiową, ośmionożną formą zwisającą z sufitu, przypominającą kształtem ogromnego pająka. Jest zaopatrzona w kilka systemów: sensoryczny, motoryczny i kontrolny, które wspólnie odgrywają rolę autonomicznego układu nerwowego. Sensory pozwalają Maszynom odkryć obecność widzów w przestrzeni wystawienniczej a to, w dalszej kolejności, prowadzi je do podjęcia wobec nich różnych działań.


Sterlac - "Mięso, metal i kod: Rozchwiane chimery"
17.05 - 13.07.2014
Otwarcie: 16.05.2014, godz. 18.00
Kurator: Ryszard W. Kluszczyński
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk - Dolne Miasto

Wystawa jest pierwszą w skali światowej tak obszerną prezentacją twórczości tego artysty, identyfikowanego dotąd przede wszystkim ze sztuką performansu.

Twórczość Stelarca wyraża ideę symbiozy pierwiastka biologicznego i technologicznego, połączenia mięsa i metalu, które są w jego pracach organizowane w nowy, hybrydyczny porządek sieciowy przy użyciu elementu cyfrowego - kodu. Ciało, wokół którego jest organizowanych większość działań artysty, przestaje być jedynie interfejsem łączącym umysł z rzeczywistością materialną. Przybiera formę rozchwianej chimery: zakłopotanej własną nieokreślonością, niepewnej posiadanego statusu, kontestującej swoją płynność oraz tymczasowość i organizującej na nowo swe relacje ze światem.


Ken Feingold - "Figury mowy"
18.05 - 13.07.2014
Otwarcie: 17.05.2014, godz. 18.00 (Noc Muzeów)
Kurator: Ryszard W. Kluszczyński
Gdańska Galeria Miejska 2

Zainteresowania rzeźbiarskie oraz wideo są trwałym elementem spektrum twórczego Kena Feingolda, wpisując się następnie jako istotny komponent w ramy estetyki interaktywnej sztuki cyfrowej, tworzonej przez niego od początku ostatniej dekady minionego stulecia. W 1993 roku rozpoczął cykl prac tworzonych z użyciem mówiących figur - głów marionet czy kukiełek, znanych wcześniej jedynie z występów brzuchomówców, którym Feingold nadał jednak w swoich pracach nowy, animatroniczny charakter. Do tego właśnie nurtu należą dwie prace przedstawione na wystawie FIGURY MOWY: "Animal, Vegetable and Mineralness of Everything" (2004) oraz "Hell" (2013). Trzecia eksponowana tu praca - "Interior" (1997) - łączy w swej estetyce aspekty interaktywności, rzeźbiarskie oraz wideo, stanowiąc doskonały przykład multimedialnej twórczości Feingolda.

W "Animal, Vegetable and Mineralness of Everything" oraz "Hell", podobnie jak w wielu innych pracach Feingolda należących do tego samego nurtu, zostały wykorzystane komputerowe programy sztucznej inteligencji, które we współpracy z systemami syntezy mowy pozwalają animatronicznym rzeźbom Feingolda prowadzić niekończące się improwizowane rozmowy. Podejmując problematykę sztucznej inteligencji i sztucznego życia Ken Feingold proponuje nam, przede wszystkim, refleksję nad nami samymi, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i gatunkowym, nad człowieczeństwem, jego przekształceniami i transgresjami. Transhumanizm staje się w ten sposób jedną z najważniejszych ram interpretacyjnych jego twórczości.