Piekło Niebo prezentuje szereg inicjatyw i interwencji artystycznych odnoszących się bezpośrednio do złożonej historii Wyspy Spichrzów jak również do dzisiejszej specyfiki tego miejsca.
Projekt podkreśla swoistą dynamikę krańcowo różnych możliwości, sugeruje metaforyczne konstrukcje i proponuje przesunięcia w przestrzennych przyzwyczajeniach związanych z funkcjonowaniem miasta, a tym samym Wyspy Spichrzów. Pomimo zaczepnej nazwy cała ta formacja zdarzeń stara się raczej tworzyć mosty, skróty myślowe, łączenia i dialogi niż podkreślać granice, różnice czy procesy wykluczenia/oddalenia.
Kilkunastu zaproszonych artystów odniosło się dosłownie lub wyobrażeniowo do idei, pojęcia samej wyspy, które funkcjonuje tutaj zarówno jako prawie że utopijny raj jak również oddalony, złowrogi obszar wyznaczonej separacji. Dla jednych jest to miejsce, które właśnie w wyobrażeniu funkcjonuje jako trudno dostępne, nieodwiedzane, niezamieszkane, zapomniane, zarośnięte dziką roślinnością i przede wszystkim niebezpieczne, z kolei dla innych te same parametry odczytywane są w nieco osobliwy, a wręcz tajemniczy, czy magiczny sposób. Z której strony jednak by nie patrzeć niezaprzeczalnym faktem jest, że gdańska wyspa, która fizycznie mieści się dosłownie w centrum, jednocześnie dla większości mieszkańców okazuje się jedną z najbardziej oddalonych wyobrażeniowo przestrzeni miasta.
Projekt Piekło Niebo, będący efektem z góry nieokreślonych spotkań i dyskusji artystów biorących w nim udział, okazał się zaskakująco spójnym komentarzem o nieco pesymistycznym i osobliwym zabarwieniu, jak również realną sposobnością zagospodarowania, przeorganizowania przestrzeni wyspy- tej faktycznej i wyobrażeniowej, tej dzisiejszej i tej związanej z ciągle możliwie zmienną przyszłością.
Wyspa Spichrzów
Powstała w XVI w. i funkcjonowała jako dzielnica przemysłowa z licznymi spichlerzami, w XVI w. było ich już około 340. Wyspa niewątpliwie była symbolem bogactwa, dostatku, kupiectwa i zamorskich podróży. Stanowiła magazyny na zboże, żywność, tkaniny, skórę, wyroby z metalu, ceramiki i wszystko, co było przedmiotem handlu z zamorskimi krajami i kojarzyło się z egzotycznością. Wykopanie kanału i utworzenie wyspy ułatwiło skuteczną ochronę spichrzów przed częstymi grabieżami.
Na wyspie wprowadzono całkowity zakaz przebywania w nocy, dodatkowo w nocy spuszczano watahy półdzikich psów, a rabunek karano śmiercią. Od 1885 towary były dostarczane do spichlerzy również koleją. Na wyspie istniała rozwinięta sieć torowisk, biegnących z dworca Gdańsk Brama Nizinna. Ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe na terenie wyspy wagony kolejowe były ciągnięte przez konie, a nie przez parowozy. Do dzisiaj zachowały się brukowane ulice i pozostałości na nich torów kolejowych, z obrotnicami kolejowymi które służyły do skręcania wagonami w poprzeczne ulice. W 1945 wyspa została prawie całkowicie zniszczona przez wkraczającą do miasta Armię Czerwoną. Najważniejszym ocalałym zabytkiem są Stągwie Mleczne (Brama Stągiewna), powstałe w latach 1517-1519, które zostały podczas ostrzału miasta w dużej części zburzone i spalone.
Północna część wyspy znajduje się w niemal całkowicie niezmienionej formie od 1945. Istnieją tam jedynie niezagospodarowane ruiny i resztki bardzo gęstej i zwartej, przedwojennej zabudowy. (różne źródła)
PROGRAM artMUSE 2:
WENTYLATOR Słowackie Lato w Gdańsku
31 sierpień godz. 18:00 oraz 1 wrzesień godz. 17:00
miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa
kurator: Lydia Pribišová
artyści: Erik Binder, Andrea Kalinová, Michał Moravčík, Katarina Morháčová, Martin Piaček, Tomáš Rafa, Magda Stanová
goście: Aleksandra Grzonkowska, Krzysztof Miękus, Emilia Orzechowska, Igor Toschevski
czytelnia/księgarnia
31 sierpień oraz 1 wrzesień
miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa
publikacje artystyczne, magazyny, materiały
PIEKŁO NIEBO
1 wrzesień 2012
miejsce: Wyspa Spichrzów
koordynacja:
Patrycja Ryłko
artyści:
Jürgen Amthor, Aleksandra Chomicz & António Xavier, Ingo Dietzel, PGR ART [Robotnicy Sztuki: Mikołaj Robert Jurkowski & Sylwester Gałuszka], Kobas Laksa & Maciej Szupica, Marek Rogulski, Ursula Scherrer & Flo Kaufmann, Robert Sochacki, Igor Toschevski, Ania Witkowska
Jürgen Amthor:
https://smolny-dwor-w-bremie.blogspot.de
https://teerhof-bremen.blogspot.de
ANTYCYPACJE
1 wrzesień 2012 godz. 19:00
miejsce: Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113
organizacja: fundacja TNS przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy
kurator: Marek Rogulski
artyści: Maria Apoleika i Marcel Zammenhoff, Tomasz Kopcewicz, Jacek Kornacki, Leszek Krutulski, Andrzej Egon Miastkowski, OBPW, Krzysztof Polkowski, Marek Rogulski.
CIŚNIENIE
1 wrzesień 2012 godz. 19:00
miejsce: Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113
organizacja: fundacja TNS oraz galeria Siłownia z Poznania, przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy
kurator: Roman Bromboszcz
artyści: Roman Bromboszcz, Adam Ćwiek, Małgorzata Maciaszek, Urszula Szkudlarek, Wojciech Wroński
Koncert współczesnej muzyki improwizowanej
1 wrzesień 2012 godz. 20:00
miejsce: Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113
organizacja: fundacja TNS oraz przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy
artyści: Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelas Szwelnik
radio granaio/ warsztaty dla dzieci i młodzieży
1 wrzesień 2012
miejsce: Wyspa Spichrzów
organizacja: Ole.Collective
warsztaty: dla dzieci i młodzieży od 6 roku życia. godz. 15:00 -16:45
do uczestnictwa potrzebne jest radio FM (np. w telefonie komórkowym)
instalacja radiowa: godz. 20:00
1 września 2012
Miejsce: Wyspa Spichrzów, Gdańsk
Artyści:
Jürgen Amthor, Aleksandra Chomicz & António Xavier, Ingo Dietzel, Sylwester Gałuszka & Mikołaj Jurkiewicz, Kobas Laksa & Maciej Szupica, Marek Rogulski, Ursula Scherrer & Flo Kaufmann, Robert Sochacki, Igor Toschevski, Ania Witkowska
Koordynacja: Patrycja Ryłko