stat
Impreza już się odbyła

Sopocki Dom Aukcyjny zaprasza na 14. już odsłonę Aukcji Prac na Papierze, która odbędzie się 27 października o godz. 17:00. w siedzibie Sopockiego Domu Aukcyjnego. W katalogu zebranych zostało 146 prac - rysunków, akwarel oraz grafik w atrakcyjnych cenach wywoławczych. Wyspiański, Matejko, Mehoffer, Sichulski - to zaledwie kilka nazwisk klasyków malarstwa polskiego, których prace będzie można licytować podczas sobotniej aukcji.

maj 10

sobota, g. 19:00

bilety 700 zł
maj 18

niedziela, g. 12:00 - 20:00

Gdynia, ul. Strzelców
Wstęp wolny
Wystawa przedaukcyjna będzie dostępna dla klientów od 15 października. Sopocki Dom
Aukcyjny zachęca do zapoznania się z pełną ofertą katalogową, dostępną na stronie: www.sda.pl

Bez wątpienia najbardziej barwnym i ekspresyjnym dziełem wśród zebranych w katalogu obiektów jest praca Zofii Stryjeńskiej, która swoim talentem zaskarbiła sobie miano "księżniczki polskiego malarstwa" (poz. 6, cena wywoławcza: 15 000 zł). Zrytmizowana kompozycja przedstawiająca tańczących górali i góralki podczas wieczornicy, przykuwa uwagę i cieszy oko feerią barw. Nie lada gratką dla koneserów sztuki będzie również sporządzone przez Matejkę studium postaci, opisane: Walezy - do zabójstwa Wapowskiego (poz. 3, cena wywoławcza: 6 500 zł) oraz projekt motywu ornamentalnego opracowanego przez Wyspiańskiego na potrzeby ilustratorskie do przekładu "Iliady" w tłumaczeniu Lucjana Rydla (poz. 4, cena wywoławcza: 5 500 zł). Motyw ten posiada obszerną dokumentację archiwalno-ikonograficzną, gdyż był wielokrotnie publikowany na łamach "Tygodnika Ilustrowanego" oraz dwutygodnika "Życie". Był też wykorzystany jako winieta do wiersza Erynnie w tomiku poezji Lucjana Rydla. Kolekcjonerzy prac Witkacego będą mogli wejść w posiadanie pastelu przedstawiającego portret mężczyzny, powstałego podczas pobytu artysty w Nowym Sączu w 1934 r. (poz. 5, cena wywoławcza: 70 000 zł). Praca została uwieczniona na zdjęciu przez Franciszka Czerwińskiego, w nowosądeckim zakładzie fotograficznym, które zajmowało się dokumentowaniem pasteli Witkacego na osobistą prośbę artysty.
Poz. 10. Julian Fałat, Zima, 1910 r., cena wywoławcza 24 000 zł Więcej zdjęć ()

Poz. 10. Julian Fałat, Zima, 1910 r., cena wywoławcza 24 000 zł

Poz. 10. Julian Fałat, Zima, 1910 r., cena wywoławcza 24 000 zł


W katalogu znalazły się również dwie akwarele Fałata, obie popełnione w Bystrej, miejscowości, którą artysta sobie upodobał w roli życiowej i zawodowej przystani (poz. 10 oraz poz. 12, każda w cenie wywoławczej: 24 000 zł). Prace przedstawiają tzw. fałatowskie śniegi - pejzaże zimowe, w tym charakterystyczne dla artysty ujęcie zakola rzeki - bardzo cenione i poszukiwane przez ówczesną klientelę i krytyków. Wśród interesujących dzieł, którym również warto poświęcić uwagę jest praca Kazimierza Sichulskiego z wizerunkami nimfy i satyra, którego artysta obdarzył fizis Leona Wyczółkowskiego (poz. 20, cena wywoławcza: 36 000 zł), a także przedstawienie Czarcika, studium szkicowego kota państwa Mehofferów (poz. 24, cena wywoławcza: 2 800 zł). Zachowały się archiwalne zdjęcia ukazujące Jadwigę Mehofferową z ulubionym pupilem. Unikatem na rynku sztuki z uwagi na technikę wykonania jest akwarela Władysława Skoczylasa przedstawiająca Jodły w śniegu (poz. 30, cena wywoławcza: 36 000 zł). Warto zatrzymać się także przy personifikacji Jesieni autorstwa Teodora Axentowicza (poz. 7, cena wywoławcza: 19 000 zł). Prezentowana praca stanowi wariant kompozycyjny do obrazu olejnego z ok. 1900 roku pod tytułem "Jesień" oraz pastelu "Nimfa i satyr" (obie reprodukowane w katalogu wystawy monograficznej artysty, zorganizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie w1998 r.). Na koniec tego krótkiego przeglądu oferty aukcyjnej należy jeszcze wspomnieć o zebranych w katalogu pracach Jeana Peske, a zwłaszcza o pastelu, na którym artysta uwiecznił matkę z dziećmi, prawdopodobnie portretując swoją rodzinę w ogrodzie (poz. 36, cena wywoławcza: 11 000 zł). Dzieło to łączy dwa ulubione przez artystę gatunki. Zawiera elementy malarstwa pejzażowego, z którego słynie Peske, oraz w zawartej scenie rodzajowej, afirmację życia rodzinnego i pochwałę macierzyństwa.

Przeczytaj także