Gdańskie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza na jedenastą wystawę autorską Andrzeja Zagórskiego Azja Środkowa na Jedwabnym Szlaku Architektura Islamu Uzbekistan.
Wernisaż: 10 października 2025, godz. 18:00
Wystawa: 04.10 04.11
Miejsce: Galeria GTF, Wojska Polskiego 8-10, Gdańsk
O AutorzeAndrzej ZAGÓRSKI
urodził się i kształcił w Gdańsku; 28 rok prowadzi firmę inżyniersko-informatyczną. Taternik, alpinista, podróżnik, fotograf amator, od dwóch lat członek Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Fotografią pejzażową zajmuje się od szkoły podstawowej. Zamiłowany jest w pięknie krajobrazów w lokalizacjach typowanych jako obdarzone szczególnym urokiem przyrody. Przerwy od wyzwań w górach wysokich wypełniają autorowi trekkingi połączone ze zwiedzaniem zabytkowych pereł architektury z okresów aktywności dawnych przywódców i imperiów. Piękno natury mocno odzwierciedlono w projektach urbanistycznych i budowlach użytkowych nadając im niepowtarzalne urok i funkcjonalność użytkową. Emocje związane z utrwalaniem uchwyconych na zdjęciach wrażeń były zawsze przedmiotem prezentacji najbliższym w formie filmowej a ostatnio szerszej publiczności na wystawach fotograficznych. Połączone są one często z wykorzystaniem techniki multimedialnej dla przekazywania informacji o kulturze, historii, geologii i o problemach życia codziennego lokalnej społeczności. W realizacji tych wyzwań i pasji towarzyszy mu i go wspiera żona Maria.
O WystawieAutor prezentuje zestaw 25 zdjęć wykonanych podczas wyprawy w roku 2024 do Uzbekistany, Kazachstanu, Kirgistanu na styku ich granic u podnóża Gór Tien Szan. Cykl składa się z prac wyselekcjonowanych z przeznaczeniem pod ekspozycję w Galerii Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Wybrane prace nie były wcześniej prezentowane. Uzbekistan był stolicą Imperium leżącym na Jedwabnym Szlaku. Posiada kopalnie złota i innych rzadkich surowców oraz duży potencjał agrarny. To w jego miastach rozładowywały się karawany z Chin i wymieniano na dobra z Europy i Bliskiego Wschodu. Charakterystyczny klimat architektury imperialnego Islamu za panowania Amira Temura, władcy 147 lat po wielkim Dzingis Chanie, tworzą monumentalne budowle sakralne i użytkowe i ich:
różnorodność kształtów,
przepych w wystroju wejść, fasad, kolumn, kopuł,
barwne, bogate wzornictwo wnętrz ze złoconymi ceramicznymi mozaikami,
perfekcyjna urbanistyka i funkcjonalność konstrukcji meczetów, muzeów, mauzoleów, medresów, carawan-serajów, bazarów, hammamów.
Fotografie pokazują zdumiewający, niemal bajkowy przepych i formę budowli. Zostało to fragmentarycznie uchwycone na zdjęciach wykonanych w Samarkandzie, Bukharze i w Taszkencie. Fotografie te nie są skalane żadną dodatkową inwencją autora; wiernie odzwierciedlają rzeczywistość.
Porównując je z licznymi publikacjami i produkcjami filmowymi łatwo dopatrzeć się rozbieżności.
Kontakt z autorem: ostoya@ostoya.pl.pl
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.