Rambo z ugandyjskiej piaskownicy. Jeśli myślisz, że znasz już wszystko The Room, Gliniarza samuraja, a nawet Ptakodemię przygotuj się na Bad Black, czyli ugandyjskie kino akcji wystrugane z plastikowych karabinów, wielkiej pasji i całkowitego braku budżetu. Ten film to absolutny hit kultowej wytwórni Wakaliwood, działającej w dzielnicy Wakaliga w Kampali, gdzie kino tworzy się z miłości do akcji i czystej adrenaliny.
23 lipca 2025, 19:00Przed seansem prelekcja Błażeja Kroplewskiego.
BILETY https://gcf.org.pl/kin.../bad-black-najlepsze-z-najgorszych/ kasa kina GCF (poziom -1)
Opowieść zaczyna się jak klasyczne kino zemsty sierota trafia na ulicę, dorasta w świecie przemocy i ostatecznie zostaje bezwzględną, lecz sprawiedliwą wojowniczką o imieniu Bad Black. Równolegle poznajemy białego lekarza z Ameryki, który przybywa do Ugandy, a po serii absolutnie nieprawdopodobnych zdarzeń zostaje wyszkolony na komandosa przez kilkuletniego chłopca. W międzyczasie ktoś krzyczy WAKALIWOOD!, ktoś wybucha, a ktoś inny kopie salto przez płonący śmietnik. I wszystko to jest zagrane z pełnym zaangażowaniem a jednocześnie z takim dystansem i radością, że trudno się nie śmiać.
To, co wyróżnia Bad Black na tle innych filmów klasy B, to autentyczna energia i unikalna forma. Cały film okraszony jest komentarzem tzw. Video Jokera lokalnego lektora, który na bieżąco tłumaczy, żartuje i krzyczy rzeczy w stylu ACTION IS COMING! albo SUPER COMMANDO!. To nie żart to element charakterystyczny dla ugandyjskich pokazów filmowych, gdzie seans przypomina wspólne wydarzenie z komentarzem na żywo. To właśnie ten głos staje się sercem filmu i czyni go tak wyjątkowym.
Nakręcony przez Isaaca Nabwanę (I.G.G.), samouka, który zbudował swoją wytwórnię z części komputerowych znalezionych na złomie i nauczył się montażu na starym laptopie, film jest świadectwem czystej kreatywności i niepowstrzymanej energii. Nie ma tu CGI z Hollywood są za to efekty specjalne robione domowymi sposobami oraz sceny walki, w których dzieci grają dorosłych, a śrubokręt staje się bronią masowego rażenia.
Nie dajcie się zwieść wysokim ocenom na IMDb to nie wynik jakości filmu, lecz czystej miłości widzów do jego uroczej amatorszczyzny. Bad Black nawet nie udaje, że jest dobry. On po prostu wie, że jest najlepszy w byciu najgorszym i robi to z taką bezczelnością, autentycznością i radością, że nie da się nie kibicować każdemu ujęciu. Ten film nie tylko bawi on przypomina, że kino może być tworzone wszędzie, przez każdego i z niczego.
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?To pokazy różnorodnego kina klasy B od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.