stat

Rozgośćcie się w najbardziej spektakularnej sali kinowej w północnej Polsce, skąd wyruszymy w rejs przez nadbałtycką kinematografię! W cyklu Bałtyk Movie przybliżamy oryginalne, mniej znane zjawiska i produkcje, przygotowując pokazy w gotyckim Centrum św. Jana w Gdańsku, powstałym w połowie XIV wieku.

Jedne filmy starzeją się lepiej, drugie gorzej, lepszy pieniądz wypiera ten gorszy. Patrząc wstecz, chcemy zaprezentować trzy filmy gatunkowe z najlepszego kruszcu. Jak mówi przysłowie kiedy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o

PIENIĄDZE to właśnie ten fenomen będzie tematem przewodnim mini przeglądu Czas to pieniądz, organizowanego w ramach projektu 50 na 50, upamiętniającego historię pięćdziesięciu edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (wcześniej w Gdańsku).

W skład programu przeglądu wejdą trzy filmy z lat 70-tych, 80-tych i 90-tych, będące mistrzowskimi rodzimymi adaptacjami formatów filmu sensacyjnego, filmu noir i thrillera. Pokażemy produkcje ze ścisłego kanonu polskiego kina, jednocześnie reprezentujące nurt, przez długie okresy niedoceniany w głównym obiegu festiwalowym, w pejzażu zdominowanym przez kino artystyczne. Przegląd ukazuje ewolucję myślenia o formach gatunkowych, ale także uniwersalną, zarówno wznoszącą jak i poniżającą, siłę pieniądza.

Program przeglądu:
5 września, godz. 19:00
Przepraszam, czy tu biją?, reż. Marek Piwowski, 1976, 82 min.
Prelegent: Paweł Biliński


6 września, godz. 19:00
Wielki Szu, reż. Sylwester Chęciński, 1982, 96 min.
Prelegentka: Patrycja Blindow


7 września, godz. 19:00
Dług, reż. Krzysztof Krauze, 1999, 97 min.
Prelegentka: Marta Maciejewska


O filmach:
Przepraszam, czy tu biją?
Belus, bystry gangster, zawodowiec w swoim fachu, gromadzi do kolejnego skoku niezawodną ekipę. Ich celem jest gotówka z kasy warszawskiego domu towarowego Sezam. Na trop szajki wpadają inspektorzy MO Milde i Górny, przygotowujący misterną zasadzkę
 Sprawna realizacja, logiczna fabuła i wartka akcja, zarządzane przez legendarnego reżysera Rejsu Marka Piwowskiego przyniosły filmowi nagrodę Srebrnych Lwów Gdańskich na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1976 roku.

Wielki Szu
Starzejący się karciany szuler Wielki Szu po pięciu latach pobytu 
w więzieniu wychodzi na wolność. W poszukiwaniu spokojnej przystani trafia do małego miasteczka, jednak i tam dopadną go demony przeszłości. Gra o coraz większe pieniądze zaprowadzi go, wraz z młodym uczniem szulerskiego fachu, do ostatecznej rozgrywki, w której zwycięzca może być tylko jeden
Znakomita rola Jana Nowickiego, błyskotliwy scenariusz nawiązujący dialog z tradycją kina noir, precyzyjna reżyseria mistrza kina gatunkowego Sylwestra Chęcińskiego to walory tej perły w kanonie polskiego kina rozrywkowego.

Dług
Z Wisły wyłowione zostają zwłoki dwóch mężczyzn pozbawione głów. Policja podejrzewa porachunki wewnątrz rosyjskiej mafii...
Adam i Stefan planują wielki interes, nie potrafią jednak zdobyć kredytu. 
Z pomocą spieszy biznesmen Gerard, koleżeńska przysługa okazuje się być jednak pułapką gwałtownie rosnącego długu.
Wnikliwe spojrzenie na czasy transformacji lat 90-tych, zamknięte po mistrzowsku w konwencji thrillera, przyniosło Krzysztofowi Krauzemu Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1999 roku.

Prelegenci i prelegentki:

Paweł Biliński  doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce, pracownik Zakładu Filmu i Mediów na Uniwersytecie Gdańskim. Publikował m.in. na łamach Kwartalnika Filmowego, Pleografu i Studiów Filmoznawczych. Stały współpracownik czasopisma Ekrany. Współredagował tom Orson Welles: twórczość recepcja dziedzictwo (2016), jest autorem książki Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym (2021).

Patrycja Blindow  animatorka kultury, prowadząca z mamą i babcią smagane bałtycką bryzą kino Żeglarz w Jastarni. Od lutego 2024 prowadzi też Kino Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Kiniarka Roku 2021 według Stowarzyszenia Kin Studyjnych, laureatka Honorowego Złotego Biletu przyznawanego przez Stowarzyszenie Kina Polskie za wybitne zasługi dla rozwoju kinematografii w Polsce. Absolwentka prawa, medioznawstwa i podyplomowego Filmoznawstwa na Polskiej Akademii Nauk.

Marta Maciejewska  filmoznawczyni, doktora nauk humanistycznych, Kierowniczka Zakładu Filmu i Mediów w Instytucie Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego. Wykładowczyni Akademii Polskiego Filmu, animatorka kultury, przez wiele lat związana z programem Edukacja Młode Horyzonty i gdańskim Klubem Żak. Współredaktorka książki Orson Welles: twórczośćrecepcjadziedzictwo (2016), autorka książki Dialektyka formy. Pełnometrażowe filmy fabularne Jana Švankmajera (2023). 

 
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. 
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO, Telewizja Kino Polska.

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    20 zł
  • Bilet ulgowy
    10 zł
  • Kontakt
    58 301-42-55
Cena biletów: jeden seans: 10,00 zł; karnet na 3 seanse: 20,00 zł - do nabycia online: https://app.evenea.pl/event/899847-47/ lub w Centrum św. Jana, na godzinę przed seansem. Sprzedaż na miejscu zamykana jest 15 minut po rozpoczęciu seansu lub po wyczerpaniu puli biletów.
wrz 13

sobota, g. 15:30

bilety 10 zł
wrz 19

piątek, g. 19:00

Gdynia, Pogórze, ul. Steyera 9
Wstęp wolny