Baraka, reż. R. Fricke, USA, 1992, 96 min. - seans filmowy z muzyką na żywo
Baraka to starodawne słowo Sufich - mistyków muzułmańskich. Oznacza błogosławieństwo, oddech, esencję życia, od której rozpoczyna się ewolucja. Film "Baraka" od razu spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i publiczności. Zdobył liczne nagrody, między innymi nagrodę FIPRESCI (międzynarodowej krytyki filmowej) dla Najlepszego Filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu.
Z jednej strony jest to 96-minutowy dziennik z podróży, z innej - medytacja nad naszą planetą. Reżyser Ron Fricke jeździł z 70 mm kamerą po całym świecie, by uwieczniać obrazy ludzi i natury. Niektóre z nich są zwyczajne, jak ruch uliczny na Manhattanie, inne - niezwykłe, jak zaćmienie słońca, jeszcze inne - pełne rozpaczy - jak widok śmieciarzy pełzających niczym kraby po wysypisku śmieci w Kalkucie.
"Baraka" to rodzaj niewerbalnej filmowej refleksji, próba pokazania naszej planety odkrywająca naturalne piękno różnych miejsc świata, ukazująca stan ludzkiej duchowości. "Baraka" pokazuje cud narodzin, życia i śmierci, a także skłonność ludzi do samodestrukcji. Reżyser filmu Ron Fricke mówi, że "Baraka" to podróż prowadząca przez ponowne odkrywanie Ziemi, przez zanurzenie się w naturze, w historii, ludzkim umyśle, aż po dążenie do sfery nieskończoności.
Produkcja "Baraki" trwała trzy lata. Sama, niezwykle intensywna, realizacja zdjęć w 152 miejscach 24 krajów na Ziemi zajęła 14 miesięcy.
Podczas seansu autorską ścieżkę dźwiękową do filmu wykona na żywo kwartet:
Paweł Nowicki - wibrafon, perkusjonalia, syntezator
Jacek Buhl - perkusja, perkusjonalia
Wojciech Jachna - trąbka, elektronika
Marcin Dymiter - elektronikaArtyści o projekcie:
Muzyka do filmów grana
na żywo to rodzaj pytania: jak za pomocą muzyki odczytać, zinterpretować i
uaktualnić istotną spuściznę kultury, jaką jest kino nieme? Odwołujemy się do tradycji taperów, którzy na żywo - oglądając obraz
filmowy - tworzyli ścieżkę dźwiękową.
Nasze założenie to tworzenie oryginalnej, autorskiej
muzyki do obrazów filmowych, która jest wynikiem myślenia o obrazie,
wrażliwości na ten szczególny rodzaj przekazu wizualnego oraz jego
interpretacji. Ponieważ w projekcie uczestniczą
wybitne osobowości z różnych obszarów muzycznych - od muzyki współczesnej
przez jazz, elektronikę i muzykę improwizowaną - udało nam się przygotować
wyjątkową i oryginalną muzykę do wybitnego obrazu filmowego.
Ta praca dała wiele doświadczeń, otworzyła perspektywy innego myślenia o
czasie i dźwięku.