Teatr Zielony Wiatrak
Bas Kol
Jakub Skrzypczak
"Bas Kol" - można to przetłumaczyć jako głos córki lub córka głosu.
Spektakl poetycki oparty na tekstach poetek żydowskich (pisanych w jidysz i tłumaczonych na j. polski przez kobiety). Ukazuje sieć korelatów pomiędzy kobiecą psychiką, jej uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi, specyficznym sposobem percypowania rzeczywistości - a kobiecym pisarstwem, życiem i obecnością jej podmiotowości twórczej. W kobiecej poezji jidysz, możemy ujrzeć i niemal dotknąć równie bolesnej inność i opisu przemocy wyższego rzędu - przenikającej te wszystkie stratyfikacje pionowo - przemocy wobec Innej.
Przedstawienie "Bas Kol" jest próbą zaprezentowania złożonego charakteru tej pięknej poezji, bez definiowania jej. Raczej wskazaniem kilku kierunków, a co za tym idzie zadanie pytań i pobudzenie do poszukiwań. Jest próbą powrotu, sprawdzenia od czego, tak naprawdę staramy się uwolnić, próbą retrospekcji i spojrzenia w twarz naszej starzejącej się nowoczesności, kiedy była jeszcze dzieckiem.
Premiera spektaklu miała miejsce podczas VII edycji festiwalu Kultury Żydowskiej Zbliżenia w 2019 roku.
Teraz prezentujemy jego II wersję, poszerzoną o dodatkowe teksty.
Scenariusz i scenografia: Jakub Skrzypczak
Reżyseria: Marek Brand
Muzyka: Jan Ignacy Wiśniewski
obsada:
Rachela - Ewelina Damps
Lea - Izabela Terek-Jopkiewicz
Bas Kol
Jakub Skrzypczak
"Bas Kol" - można to przetłumaczyć jako głos córki lub córka głosu.
Spektakl poetycki oparty na tekstach poetek żydowskich (pisanych w jidysz i tłumaczonych na j. polski przez kobiety). Ukazuje sieć korelatów pomiędzy kobiecą psychiką, jej uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi, specyficznym sposobem percypowania rzeczywistości - a kobiecym pisarstwem, życiem i obecnością jej podmiotowości twórczej. W kobiecej poezji jidysz, możemy ujrzeć i niemal dotknąć równie bolesnej inność i opisu przemocy wyższego rzędu - przenikającej te wszystkie stratyfikacje pionowo - przemocy wobec Innej.
Przedstawienie "Bas Kol" jest próbą zaprezentowania złożonego charakteru tej pięknej poezji, bez definiowania jej. Raczej wskazaniem kilku kierunków, a co za tym idzie zadanie pytań i pobudzenie do poszukiwań. Jest próbą powrotu, sprawdzenia od czego, tak naprawdę staramy się uwolnić, próbą retrospekcji i spojrzenia w twarz naszej starzejącej się nowoczesności, kiedy była jeszcze dzieckiem.
Premiera spektaklu miała miejsce podczas VII edycji festiwalu Kultury Żydowskiej Zbliżenia w 2019 roku.
Teraz prezentujemy jego II wersję, poszerzoną o dodatkowe teksty.
Scenariusz i scenografia: Jakub Skrzypczak
Reżyseria: Marek Brand
Muzyka: Jan Ignacy Wiśniewski
obsada:
Rachela - Ewelina Damps
Lea - Izabela Terek-Jopkiewicz