stat
Impreza już się odbyła

Benefis Romana Wegrzyna

paź 26

sobota, g. 16:00

bilety 120,130,140 zł
lis 28

czwartek, g. 19:00

Gdynia,
bilety 80 zł
ulgowy 70 zł
Kup bilet
Opera Bałtycka w Gdańsku zaprasza na szczególnie uroczyste przedstawienie opery Charlesa Gounoda - "Faust". Przedstawienie będzie dane na benefis jednego z najznakomitszych polskich tenorów doby powojennej - Romana Węgrzyna. Do historii polskiego teatru operowego przeszły jego kreacje Otella, Radamesa, Jose i Tannhauasera. Tym razem, świętując jubileusz 50-lecia pracy artystycznej, Roman Węgrzyn wcieli sie w postać Starego Fausta. Obok niego wystąpią: Agnieszka Wolska jako Małgorzata, Radosław Żukowski - Mefisto, Adam Woźniak - Walenty, Magdalena Lewandowska - jako Marta. W partii tytułowej zaprezentuje się uczeń Mistrza - Adam Zdunikowski. Całość poprowadzi Janusz Przybylski.

Przedstawienie będzie powtórzone 24 października o g. 11.00

Roman Węgrzyn
tenor


Jeden z najwybitniejszych tenorów w powojennej Polsce. Urodził się w
1928 roku we Lwowie. Po wojnie w ramach repatriacji wraz z rodziną
został przeniesiony do Wrocławia, gdzie rozpoczął studia na Politechnice
Wrocławskiej. Jeszcze w czasie studiów rozpoczął naukę śpiewu w Wyższej
Szkole Muzycznej we Wrocławiu początkowo u profesor Walerii
Jędrzejewskiej, a następnie u Anatola Wrońskiego.
Początkowo związany był z Operetką Krakowską, gdzie debiutował rolą Su –
Chonga w "Krainie uśmiechu" Lehara w 1955 roku. Debiut operowy miał
miejsce w Operze Krakowskiej w 1960, gdzie artysta kreował partię Jontka.
W latach 1966 – 1968 występował na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Od roku 1968 związany z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie stał się
czołowym tenorem wykonującym bogaty repertuar operowy – "Aida",
"Otello", "Elektra", "Don Carlos", "Carmen", "Diabły z Loundun", "Bal
maskowy", "Edyp", "Halka", "Hrabina", "Tannhauser", "Wozzeck" i wiele
innych. Odnosił sukcesy nie tylko w kraju, ale także na światowych
scenach operowych w: Bonn, Dreźnie, Frankfurcie, Hawanie, Moskwie,
Pradze i Sankt Petersburgu.
Oprócz pracy w teatrze, przez dwadzieścia lat, począwszy od 1979 roku,
prowadził klasę śpiewu w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w
Warszawie. Jego wychowankami są m.in. Adam Zdunikowski i Tomasz Madej
(obaj występują ze swym Mistrzem na scenie POB w "Fauście"). Od 1996
roku prowadzi także klasę śpiewu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych
im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Za osiągnięcia artystyczne został uhonorowany nie tylko uznaniem
publiczności, ale także ważnymi nagrodami państwowymi: Złotym Krzyżem
Zasługi oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

FAUST
kierownictwo muzyczne Janusz Przybylski
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss-Grzesiński
scenografia Waldemar Zawodziński
kostiumy Maria Balcerek
choreografia Izadora Weiss
przygotowanie chóru i współpraca muzyczna Elżbieta Wiesztordt
premiera 24/25 kwietnia 2004 roku


czas trwania ~3h 30’ z dwiema przerwami

oryginalna francuska wersja językowa
skrócony tekst polskiego tłumaczenia libretta wyświetlany nad sceną:
Anna Chęćka-Gotkowicz

współproducent Grupa Lotos

Opera miała swoją prapremierę w roku 1859. W wieku XIX była jednym z
najczęściej wystawianych dzieł francuskich. Stało się tak nie tyle za
sprawą libretta, opowiadającego historię odmłodzonego Fausta, którego
Mefisto swata z Małgorzatą, co dzięki muzyce. Wiele fragmentów
muzycznych stało się operowymi szlagierami, by wspomnieć tu tylko Strofy
o złotym cielcu, serenadę Mefista, arię Małgorzaty z klejnotami, walca,
arię Walentego itd., itd. Opera wszędzie wzbudzała entuzjazm. Wszędzie,
poza Niemcami, gdzie uznano ją za profanację dramatu Goethego. Dlatego
też dzieło to do dziś wystawiane jest tam pod tytułem "Margarethe" lub
"Faust und Margarethe".

Reżyser inscenizacji w Operze Bałtyckiej, Marek Weiss-Grzesiński, stawia
pytanie o granicę ludzkiej ingerencji w prawa przyrody. Zastanawia się
do czego prowadzą pogoń za młodością, eksperymenty z klonowaniem itd.
Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Janusz Przybylskiego, który
długie, 5-aktowe dzieło przystosował do możliwości percepcyjnych
współczesnego „rozpędzonego” widza.
Pomimo ważkich pytań, jakie stawia widzom inscenizacja, "Faust"
pozostaje nadal wspaniałym widowiskiem, w którym sceny zbiorowe,
przeplatają się z nastrojowymi ariami i duetami i w którym nie zabraknie
pełnych rozmachu scen baletowych, ze słynną Nocą Walpurgi na czele - w
naszej inscenizacji ujętej w oryginalny sposób i skomponowaną na nowo
przez Tomasza Rogozińskiego.

treść
Chcąc przez całe życie dorównać Bogu w panowaniu nad światem i naturą,
naukowiec Faust zestarzał się, nie odnosząc sukcesu. Jego jedynym
pragnieniem jest być ponownie młodym. Prośbę spełnia Mefisto. Odmłodzony
Faust egoistycznie i chciwie korzysta raz jeszcze z życia. Uwodzi i
porzuca Małgorzatę. Dziewczyna zabija ich dziecko, trafia do więzienia,
gdzie obłąkana czeka na wykonanie kary śmierci. W ostatniej chwili
odrzuca pomoc Faust i Mefista, za co, w przeciwieństwie do swego
kochanka, zostaje zbawiona.