stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

7 maja rusza trzecia edycja edukacyjno-kulturalnego projektu BiblioCamp realizowanego przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku. BiblioCamp 2013 odbędzie się w trzech modułach tematycznych: MIASTO W SIECI, KULTURA W SIECI ORAZ DZIECI DLA SIECI.

w każdy poniedziałek (do 30.06.2025), g. 17:00

Gdańsk,
bilety 220 zł

w każdy czwartek (do 03.07.2025), g. 16:15

Gdańsk,
bilety 150 - 350 zł
Będą to prezentacje poszczególnych zagadnień, dyskusje z udziałem twórców i specjalistów ale również warsztaty rozwijające umiejętności praktyczne. Zapraszamy na 7 spotkań i 6 warsztatów, które w maju i czerwcu odbędą się w Filii Gdańskiej, Bibliotece Głównej, Bibliotece Manhattan oraz Filii nr 9 WiMBP w Gdańsku.

BiblioCamp jest to edukacyjno-kulturalne przedsięwzięcie prezentujące ciekawe i wartościowe inicjatywy z obszaru "nowych mediów", a zwłaszcza internetu. Szczególną rolę w projekcie odgrywają blogi, portale oraz inne inicjatywy internetowe dotyczące Gdańska. Ważnym elementem projektu są warsztaty, które pozwalają na zdobycie umiejętności praktycznych oraz zachęcają do twórczego wykorzystania możliwości, które daje wirtualna rzeczywistość.

W ciągu trzech lat, w ramach BiblioCampu, odbyło się kilkanaście spotkań z twórcami oraz specjalistami z różnych dziedzin. W Filii Gdańskiej WiMBP gościli twórcy najważniejszych lokalnych inicjatyw internetowych, którzy prezentowali swoją działalność oraz mieli okazję wymienić się doświadczeniami. Na warsztatach przeszkoliliśmy ponad 70 osób z takich zagadnień jak: stosowanie licencji Creative Commons, korzystanie z Bibliotek Cyfrowych, wykorzystywanie Wordpressa, tworzenie oraz obróbka nagrań wideo.

W tym roku w ramach projektu BiblioCamp odbędą się spotkania poświęcone lokalnym inicjatywom internetowym poświęconym dzielnicom Gdańska. W ramach modułu MIASTO W SIECI zaprezentujemy możliwości  gdańskich serwisów internetowych oraz przedstawimy inspirujące przykłady mieszkańców naszego miasta tworzących w sieci.

DZIECI DLA SIECI to wydarzenia skierowane do najmłodszych użytkowników sieci, wkraczających dopiero w świat internetu. Zapraszamy na warsztaty dla uczniów szkół podstawowych klas 4-6 dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu oraz spotkanie z blogerką piszącą o książkach dla dzieci.

Na zakończenie projektu 8 czerwca w Bibliotece Manhattan, odbędzie się cykl wydarzeń pod hasłem KULTURA W SIECI. Będą to spotkania, prezentacje, dyskusje oraz warsztaty poświęcone zagadnieniom self-publishingu, crowdfundingu oraz współpracy blogerów piszących o książkach z wydawnictwami. Wspólnie z autorami, wydawcami i specjalistami zajmującymi się literaturą zastanowimy się nad fenomenem książki elektronicznej, która coraz częściej pojawia się w rękach czytelników.


BiblioCamp 2013 | Kultura w sieci | bibliocamp.info |wbpg.org.pl
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku

Biblioteka Manahattan
Gdańsk-Wrzeszcz
al. Grunwaldzka 82

wstęp wolny

08.06.2013

Godz. 12:00

Self-publishing. Jak wydać książkę w 5 minut i na niej zarobić?


Celem warsztatów będzie przedstawienie zjawiska self-publishingu na przykładzie Wydaje.pl. Zostaną przedstawione możliwości, jakie daje self-publishing i portal Wydaje.pl. Pokażę jak szybko można wydać swoją książkę i jak na niej zarobić. Postaram się odpowiedzieć na pytanie czym jest (a czym nie) self-publishing, jak wygląda jego sytuacja w Polsce i na świecie, jakie błędy czyhają na początkujących self-publisherów i jak ich uniknąć. Zostaną również omówione przykłady kilku autorów, którym udało się osiągnąć sukces dzięki samopublikowaniu.

Wydaje.pl to pierwszy i największy portal self-publishingowy w Polsce, w którym każdy może wydać swoją publikacje w postaci ebooka oraz książki drukowanej, niezależnie od gatunku - od beletrystyki, przez prace naukowe po poradniki. Portal oferuje również usług wydawnicze, takie jak redakcja, korekta, skład techniczny i projektowanie okładki. W swojej ofercie ma ponad tysiąc ebooków, publikowanych przez uznanych pisarzy, jak i debiutantów.

Kinga Kasperek - związana z serwisem Wydaje.pl, gdzie jest odpowiedzialna za koordynację zamówień oraz obsługę klienta. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim, redaktorka i początkujący krytyk literacki. Zafascynowana kulturą popularną, nowymi mediami i ich związkami z literaturą.

zapisy: paweł_radziszewski@wbpg.org.pl

Godz. 14:00

Literacki Networking, czyli dobre praktyki we współpracy bloger - wydawca


Przychodzi bloger do wydawcy, a czasem to wydawca przychodzi do blogera - i co dalej? Jak nawiązać dobrą, długotrwałą i owocną współpracę? Na czym ma polegać? W jaki sposób bloger może zaprezentować swój potencjał? Czy bloger nadaje się tylko do pisania recenzji? Jak wydawnictwa mogą wykorzystać potencjał blogów w promocji książek?
Podczas naszej dyskusji spotkają się przedstawiciele blogosfery i wydawnictw, by wymienić się doświadczeniami i porozmawiać o blaskach i cieniach takiej współpracy. Celem "Literackiego Networkingu" jest stworzenie kodeksu dobrych praktyk, które pomogą zarówno blogerom, jak i wydawcom w lepszej komunikacji i stworzeniu partnerskich relacji.

Dagny Kurdwanowska - nałogowa pożeraczka książek, czekolady i innych słodkości. Uzależniona także od czarnej kawy i pisania. Nie zamierza z tym walczyć. Przez dekadę pracowała jako dziennikarka w rozmaitych działach kulturalnych, m.in. w Twoim Stylu i dzienniku Polska/The Times. Autorka książki "Biblioteka samobójców". Dziś blogerka, recenzentka i jeden z mózgów serwisu poświęconego książkom Czytam w Wannie.
www.czytamwwannie.pl

Ana Matusevic - tłumaczka z zawodu, blogerka z zamiłowania. Miłośniczka literatury faktu i pasjonatka oddolnych oraz nieszablonowych inicjatyw kulturalnych. Uważa, że nadszedł najwyższy czas, aby wykorzystać potencjał blogosfery. Współautorka blogu Misja: K.S.I.Ą.Ż.K.A., wyróżnionego na Blog forum Gdańsk 2012.
www.misja-ksiazka.pl

Jolanta Świetlikowska - doktor nauk humanistycznych, literaturoznawczyni i krytyk literacki, interesuje się głównie literaturą XIX wieku i współczesną kulturą popularną. Właścicielka Oficynki, wydawnictwa publikującego literaturę kryminalną oraz książki popularnonaukowe na temat popkultury. Współwłaścicielka istniejącego od 2007 roku serwisu poświęconego kryminałowi, thrillerowi i szeroko rozumianej sensacji, Zbrodnia w Bibliotece.
www.oficynka.pl

Patryk Sadowski - zafascynowany książkami od małego, pamięta jak z wypiekami na twarzy czytał opowieści tysiąca i jednej nocy, w których Szeherezada opowiadała o dżinie i Aladynie. Zajmuje się promowaniem czytelnictwa z pasji i dla przyjemności. Pracuje w wydawnictwie Bellona. Lubi fantastykę, powieści historyczne, powieści sensacyjne z cyklu "zabili go i uciekł"."
www.bellona.pl

Godz. 16:00

Książka elektroniczna czy papierowa?


Podczas spotkania dyskutanci przedstawią sytuację książki rozumianej tradycyjnie, drukowanej, w perspektywie rosnącej popularności e-booków, czyli konflikt starego z nowym. Wspólnie z Państwem porozmawiamy, czy to starcie ma charakter wyniszczający, czy też można się tu doszukiwać szans na twórczą koegzystencję. Zaprezentujemy najciekawsze przykłady książki elektronicznej i drukowanej, pokusimy się o wskazanie perspektyw rozwoju.

Artur Rogoś - od kilkunastu lat w branży wydawniczej. Pracował w wydawnictwie słowo/obraz terytoria, GWO, Tower Press, krótko w Gazecie Wyborczej. Obecnie w Europejskim Centrum Solidarności i usługowym projekcie wydawniczym Części PROSTE. Doktorant UG.
www.proste.com.pl

Jarosław Kowal - ex-działacz kulturalny (fundacja Plankton), ex-organizator koncertów (klub Ucho, festiwal Globaltica, agencja artystyczna Freakpointing), aktywnie uprawiający jeden z najbardziej zdewaluowanych zawodów świata - dziennikarstwo. Pracuje w lokalnych mediach (radio Fabryka, portal GdanskTown.pl, Kurier Gmin i Powiatu Gdańskiego) i naiwnie wierzy w siłę słowa pisanego. Pod koniec 2013 roku wyda debiutancką powieść pt. "Zły Człowiek".

Godz. 18:00

Kultura bez pośredników?


Crowdfunding, selfpublishing, blogi, vlogi... Czy wydawnictwa, media i wytwórnie są nam jeszcze potrzebne? Jak oceniać jakość, gdy każdy może publikować? A może starych pośredników zastępują nowi?
W odniesieniu do konkretnych przykładów i najnowszych teorii porozmawiamy o nowych sposobach produkcji i dystrybucji dóbr kultury. Przyjrzymy się twórcom w czasach rozwoju przemysłów kreatywnych i kultur prosumpcji. Zastanowimy się nad rolą i miejscem pośredników w sieciowych obiegach kultury."

Sławomir Czarnecki - manager kultury, filozof, autor bloga Widownia . Koordynator programów Obserwatorium Kultury i Medialab w Instytucie Kultury Miejskiej. Na blogu pisze o polityce kulturalnej, relacjach kultury wysokiej i popularnej oraz nowych mediach w kulturze.
www.widowniablog.pl

Marcin Niewęgłowski - przedsiębiorca, konsultant, autor bloga Creative Industries. Interesuje się twórczymi rozwiązaniami na styku kultury i biznesu, nowymi mediami i przemysłami kreatywnymi. Finalista konkursu British Council "Young Creative Entrepreneur 2012". Na blogu pisze o sektorze kreatywnym, public relations w kulturze, muzycznym know-how oraz synergii kultury i biznesu.
www.creativeindustries.co

Piotr Siuda - doktor socjologii, autor bloga Popblog. Wśród jego naukowych zainteresowań znajdują się między innymi socjologia kultury popularnej, społeczne aspekty internetu oraz społeczności fanowskie. Autor książki "Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów." (2012). Na blogu pisze o popkulturze, prosumpcji, internecie i książkach.
www.piotrsiuda.pl


Udział we wszystkich wydarzeniach projektu BiblioCamp jest bezpłatny.

Zapraszamy na bloga projektu www.bibliocamp.info

Organizatorzy:
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partnerzy:
Fundacja Projekt Kultura
Instytut Kultury Miejskiej
Edukator Medialny
Stowarzyszenie Arteria
iBedeker.pl

Patronat medialny:
trojmiasto.pl
sbp.pl

Przeczytaj także