stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
B L O C H

koncert poświęcony pamięci kompozytora Augustyna Blocha w pierwszą rocznicę śmierci

W programie utwory A. Blocha (Exaltabo Te, Supplicazioni, Anenaiki, W górze nad nami)

WYKONAWCY:

Wolfgang Boettcher - wiolonczela (Niemcy)

Ursula Trede–Boettcher - fortepian (Niemcy)

POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensis

dyrygent – Jan Łukaszewski


Bilety w cenie 20 zł. (10 zł. ulgowe) do nabycia w siedzibie chóru (ul. Opata Rybińskiego 24, pon-pt w godz. 9-17)

oraz w Kościele na godzinę przed koncertem

Wolfgang Boettcher urodzony w Berlinie w 1935 roku rozpoczął swoją karierę zdobywając nagrodę na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium w duecie ze swoją siostrą pianistką Ursulą Trede.

Koncertował jako solista na całym świecie ze znaczącymi orkiestrami i sławnymi dyrygentami. Wyjątkowych inspiracji artystycznych dostarczyła mu współpraca z Herbertem von Karajanem, Sergiu Celibidache, Yehudi Menuhinem, Witoldem Lutosławskim i Dietrichem Fischer-Dieskau.

Wolfgang Boettcher występował na festiwalach w Wiedniu, Berlinie, Salzburgu, festiwalu Marais w Paryżu, na English Bach Festival, w Lockenhaus, Kuhmo i licznych festiwalach na całym świecie. Trasy koncertowe zawiodły go do wszystkich krajów europejskich, Związku Radzieckiego/WNP jak również Japonii, Ameryki Południowej, Azji i Izraela.

Do roku 1976 był Wolfgang Boettcher koncertmistrzem orkiestry Filharmoników Berlińskich. Zrezygnował z tej funkcji, by poświęcić się działalności solistycznej i objął jednocześnie profesurę w Hochschule der Künste (Universität der Künste) w Berlinie. Z jego klasy wyszło wielu młodych i wybitnych wiolonczelistów.

Obok działalności solowej, ważne miejsce zajmuje w życiu Wolfganga Boettchera muzyka kameralna. Występuje ze swoją siostrą Ursulą Trede, skrzypkiem Ulfem Hoelscherem i jest członkiem berlińskiego Kwartetu Brandis.

Wolfgang Boettcher nagrał wiele płyt dla wytwórni DG, EMI i innych. Prowadzi kursy mistrzowskie w wielu krajach Europy i w Japonii. Od 1988 jest członkiem Bayerische Akademie der Schönen Künste w Monachium. W latach 1986-1992 był dyrektorem artystycznym Sommerliche Musiktage Hitzacker.

Wielu kompozytorów napisało utwory dla Wolfganga Boettchera. Dokonał prawykonań Koncertu podwójnego Ariberta Reimanna (z Ulfem Hoelscherem) i 2. Koncertu wiolonczelowego Giselhera Klebe (z Filharmonikami Berlińskimi pod dyrekcja Daniela Barenboima).

Ursula Trede-Boettcher studiowała grę na fortepianie u prof. Hansa Beltza, muzykę organową i sakralną u prof. Josepha Ahrensa oraz muzykę kameralną u Enrico Mainardi.

Jest laureatką wielu nagród, otrzymała m.in. pierwszą nagrodę za grę na organach podczas Konkursu Niemieckich Akademii Muzycznych oraz nagrodę Komitetu Kultury Przemysłu Niemieckiego. Wraz z bratem, wiolonczelistą Wolfgangiem Boettcherem, zdobyła Duo Prize na międzynarodowym konkursie ARD, otrzymując tam również specjalne wyróżnienie w kategorii młodych artystów.

Koncertowała wielokrotnie w USA, krajach byłego Związku Radzieckiego oraz w krajach europejskich. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach (np. Berliner Festwochen, Warszawska Jesień, Salzburger Festspiele, Berlin Bach Days, Wiener Festwochen, Sommerliche Musiktage Hitzacker). Nagrywała dla radia i telewizji (nie tylko w Niemczech, ale i poza granicami), zarejestrowała również wiele płyt CD.



Augustyn Bloch o utworach:

Exaltabo Te na cztery soprany, cztery alty, cztery tenory oraz cztery basy napisałem w 1988 r. Prawykonanie odbyło się w tym samym roku na Warszawskich Spotkaniach Muzycznych w wykonaniu POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego.

Anenaiki na cztery soprany, cztery alty, cztery tenory oraz cztery basy napisałem w 1979 r. Prawykonanie odbyło się tego samego roku podczas Warszawskiej Jesieni (Chór Ars Antiqua pod dyr. Macieja Jaśkiewicza). Rękopis partytury Anenaików znajduje się w Bibliotece Watykańskiej, albowiem dedykowałem ten utwór Papieżowi Joanni Paulo II Summo Pontifici.

Anenaiki należą do moich najczęściej wykonywanych utworów.

W górze nad nami /medytacje na cztery soprany, cztery alty, cztery tenory cztery basy oraz organy/ ukończyłem w sierpniu 2003 r. pisałem dla POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO Schola Cantorum Gedanensis z okazji Jubileuszu 25-lecia jego działalności.

Tytuł zaczerpnąłem z liryku Jarosława Iwaszkiewicza „Widzę co nocy bezdeń czarniawą w górze nad nami”. Do tych słów napisałem w 1959 roku „Espressioni per soprano ed orchestra” dla Haliny Łukomskiej – mojej żony. Po 44 latach sięgnąłem ponownie do pięknego zadumania pana Jarosława oraz do motta Immanuela Kanta „Niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie”...

W Jerozolimie, na Górze Oliwnej, ca 200 m. na południe od Sanktuarium Wniebowstąpienia, znajduje się 45 tablic z modlitwą Ojcze Nasz w 45 językach, w tym również w języku polskim. Dziękując żołnierzom Czwartej Brygady Strzelców Karpackich za ich wspaniały dar, odmówiłem tę najpiękniejszą modlitwę w miejscu jej narodzin i pomyślałem sobie: „Jakże by pięknie zabrzmiała ta sama modlitwa odmówiona w wielu językach równocześnie!” Pod koniec utworu coś zbliżonego do mojego marzenia chyba się spełni!”

(Augustyn Bloch)

Ojcze Nasz zostanie wykonane w następujących językach obcych: angielskim, chińskim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hebrajskim, hindi, hiszpańskim, holenderskim, litewskim, łacinie, łotewskim, japońskim, niemieckim, norweskim, portugalskim, sanskryt, staro-cerkiewno-słowiańskim, szwedzkim, węgierskim, włoskim.