Body Master / Sarabande / Falling Angels
spektakle Izadory Weiss i Jiříego Kyliána
BODY MASTER
spektakl Izadory Weiss
premiera 8 listopada 2014
Libretto i choreografia: Izadora Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Obsada:
Filip Michalak
Beata Giza
Beniamin Citkowski
Naya Monzon Alvarez
Daniel Flores Pardo
Julia Sanz Fernandez
Michał Łabuś
Filip Löbl
Bartosz Kondracki
Paulina Wojtkowska
Tura Gómez Coll
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Oscar Pérez Romero
Tania Verdejo Vazquez
Natalia Madejczyk
Joao Paulo de Castro Franca
Oleksandr Khudimov
Sayaka Haruna
Jacopo Grabar
Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Jak każda ironia, również ta ma gorzki smak. Opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora - Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego przejmującej ludzkiej prawdy. Prędzej, czy później ta sprzeczność kończy się buntem, rewolucją i zagładą władzy. Rodzi się następny demiurg i staje wkrótce przed tymi samymi dylematami: czy narzucać swoje doskonałe, przemyślane i konstruktywne idee, czy akceptować mniej doskonałą dowolność i chaos. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie.
[foto4]SARABANDE
spektakl Jiříego Kyliána
premiera światowa 13 września 1990, AT&T Danstheater, Den Haag NDT
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014
Muzyka: Jan Sebastian Bach (opracowanie Dick Heuff)
Choreografia: Jiří Kylián
Scenografia: Jiří Kylián
Kostiumy: Joke Visser
Światła: Jiří Kylián, Joop Caboort (realizacja)
Technical supervision light/set: Joost Biegelaar
Inżynier dźwięku: Dick Schuttel
Asystent choreografa: Patrick Delcroix
Obsada:
Filip Michalak
Michał Łabuś
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Daniel Flores Pardo
Bartosz Kondracki
Filip Löbl
Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania podstawowych odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci "dlaczego?..." Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, pęknięte motoryki tańca i pantomimy to składniki tej choreograficznej "kuchni" gwarantujące, że odpowiedź na to pytanie nigdy nie nadejdzie.
Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się - jak wiele jego ostatnich dzieł - jako "przedsięwzięcie choreograficzne". Spektakl będąc czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, "No More Play", "Falling Angels" oraz "Sweet Dreams". I pomimo że punkt wyjściowy jest czysto intelektualny w swojej naturze, to rezultat jest zdeterminowany przez energię emocji. Muzyka Bacha w swojej perfekcyjnej strukturze i uduchowieniu nie potrzebuje żadnej interpretacji. Jeżeli zaś chodzi o sam balet, to kontrast pomiędzy muzyką i tańcem / dźwiękami kreuje zmysłowe pole gry dla ludzkich relacji i instynktów.
Patronat honorowy: Paul P.J. Bekkers, Ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce
Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu "Zamówienia choreograficzne 2014".
[foto2]FALLING ANGELS
spektakl Jiříego Kyliána
premiera światowa 23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Den Haag NDT
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014
Muzyka: Steve Reich (Drumming part I)
Choreografia: Jiří Kylián
Scenografia: Jiří Kylián
Kostiumy: Joke Visser
Światła: Jiří Kylián, Joop Caboort (realizacja)
Technical supervision light/set: Joost Biegelaar
Asystent choreografa: Roslyn Anderson
Obsada:
Beata Giza
Tura Gómez Coll
Naya Monzon Alvarez
Natalia Madejczyk
Julia Sanz Fernandez
Agnieszka Wojciechowska
Elżbieta Czajkowska-Kłos
Sayaka Haruna
Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie. Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, w Drumming poczuł potrzebę oddania pełnego priorytetu tańcowi. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek. Falling Angels - "coś o naszym zawodzie" tak lubią to dzieło komentować choreografowie.
spektakle Izadory Weiss i Jiříego Kyliána
BODY MASTER
spektakl Izadory Weiss
premiera 8 listopada 2014
Libretto i choreografia: Izadora Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Obsada:
Filip Michalak
Beata Giza
Beniamin Citkowski
Naya Monzon Alvarez
Daniel Flores Pardo
Julia Sanz Fernandez
Michał Łabuś
Filip Löbl
Bartosz Kondracki
Paulina Wojtkowska
Tura Gómez Coll
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Oscar Pérez Romero
Tania Verdejo Vazquez
Natalia Madejczyk
Joao Paulo de Castro Franca
Oleksandr Khudimov
Sayaka Haruna
Jacopo Grabar
Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Jak każda ironia, również ta ma gorzki smak. Opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora - Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego przejmującej ludzkiej prawdy. Prędzej, czy później ta sprzeczność kończy się buntem, rewolucją i zagładą władzy. Rodzi się następny demiurg i staje wkrótce przed tymi samymi dylematami: czy narzucać swoje doskonałe, przemyślane i konstruktywne idee, czy akceptować mniej doskonałą dowolność i chaos. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie.
[foto4]SARABANDE
spektakl Jiříego Kyliána
premiera światowa 13 września 1990, AT&T Danstheater, Den Haag NDT
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014
Muzyka: Jan Sebastian Bach (opracowanie Dick Heuff)
Choreografia: Jiří Kylián
Scenografia: Jiří Kylián
Kostiumy: Joke Visser
Światła: Jiří Kylián, Joop Caboort (realizacja)
Technical supervision light/set: Joost Biegelaar
Inżynier dźwięku: Dick Schuttel
Asystent choreografa: Patrick Delcroix
Obsada:
Filip Michalak
Michał Łabuś
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Daniel Flores Pardo
Bartosz Kondracki
Filip Löbl
Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania podstawowych odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci "dlaczego?..." Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, pęknięte motoryki tańca i pantomimy to składniki tej choreograficznej "kuchni" gwarantujące, że odpowiedź na to pytanie nigdy nie nadejdzie.
Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się - jak wiele jego ostatnich dzieł - jako "przedsięwzięcie choreograficzne". Spektakl będąc czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, "No More Play", "Falling Angels" oraz "Sweet Dreams". I pomimo że punkt wyjściowy jest czysto intelektualny w swojej naturze, to rezultat jest zdeterminowany przez energię emocji. Muzyka Bacha w swojej perfekcyjnej strukturze i uduchowieniu nie potrzebuje żadnej interpretacji. Jeżeli zaś chodzi o sam balet, to kontrast pomiędzy muzyką i tańcem / dźwiękami kreuje zmysłowe pole gry dla ludzkich relacji i instynktów.
Patronat honorowy: Paul P.J. Bekkers, Ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce
Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu "Zamówienia choreograficzne 2014".
[foto2]FALLING ANGELS
spektakl Jiříego Kyliána
premiera światowa 23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Den Haag NDT
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014
Muzyka: Steve Reich (Drumming part I)
Choreografia: Jiří Kylián
Scenografia: Jiří Kylián
Kostiumy: Joke Visser
Światła: Jiří Kylián, Joop Caboort (realizacja)
Technical supervision light/set: Joost Biegelaar
Asystent choreografa: Roslyn Anderson
Obsada:
Beata Giza
Tura Gómez Coll
Naya Monzon Alvarez
Natalia Madejczyk
Julia Sanz Fernandez
Agnieszka Wojciechowska
Elżbieta Czajkowska-Kłos
Sayaka Haruna
Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie. Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, w Drumming poczuł potrzebę oddania pełnego priorytetu tańcowi. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek. Falling Angels - "coś o naszym zawodzie" tak lubią to dzieło komentować choreografowie.