stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Cantemus Omnes

CANTEMUS OMNES

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W niedzielę 29 listopada 2009 roku odbędzie się przedostatni koncert z cyklu "Cantemus Omnes 2009" w kościele pw. Św. Stanisława Kostki przy ul. Tatrzańskiej 35 w Gdyni (Ojcowie Jezuici) o godz. 19.00.

Gościem koncertu będzie Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, a zespołowi towarzyszyć będzie
Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica pod batutą Mariusza Mroza.

kiedy: 29 listopada 2009 r. o godz. 19.00
gdzie: Stanisława Kostki ul. Tatrzańska 35 Gdynia (Ojcowie Jezuici)
soliści:
Justyna Stępień /sopran
Magdalena Lewandowska /mezzosopran
Rafał Grozdew /tenor
Andrzej Nowakowski /bas

chór: Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej
orkiestra: Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica
dyrygent: Mariusz Mróz
wstęp: wolny

Głównym punktem koncertu sa nieszopry Józefa Zeidlera Vesperae ex D. Zachwycą Państwa nie tylko efektowne wykonania partii chóralnch i instrumantalnych, ale przede wszytskim parie solowe, które rozbrzmiewać bądą z wielką lekkością, wdziękiem i polotem przywodzącym
na myśl mozartowskiego ducha. Styl i nastrój będą wpółtworzyć soliści:
Justyna Stępień /sopran, Magdalena Lewandowska / mezzosopran, Rafał Grozdew /tenor, Andrzej Nowakowski /bas.
To własnie Ci artyści zabiorą Państwa w wyjątkową podróż muzyczną - duchem, aż po 1786 rok -
i pozwolą zachwycić się dziełem polskiego kompozytora. Wysłuchamy również utworów a'cappella.

Wszystkich serdecznie zapraszamy.
Wstęp wolny.

organizatorzy:
Pomorskie Stowarzyszenie Musica Sacra
Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica
Parafia pw. Św. Stanisława Kostki w Gdyni
Urząd Miasta Gdyni

patronat medialny:
Rmfclassic
Radio Gdańsk
trojmiasto.pl
pozytywy.pl


Informacje o artystach:

JUSTYNA STĘPIEŃ - sopran
Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalnym pod kierunkiem prof. Hanny Reymer. Ukończyła studia wokalne w klasie prof. Alicji Dankowskiej-Prawdzic w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1994-1998 brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego i Leopolda Spitzera. 17 kwietnia 1997 r. zadebiutowała partią Stelli w operze Chopin Giacomo Orefice na scenie operowej Teatru Narodowego w Warszawie. W tym samym roku brała udział w spektaklach teatralnych Noc listopadowa i Saragossa wystawionych przez scenę dramatyczną Teatru Narodowego. Działalność koncertową rozwija od 1992 r. śpiewając m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia, na Zamku Królewskim, w warszawskich Łazienkach, w Wilanowie, oraz na Wawelu.
Była gościem takich festiwali jak Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim, Międzynarodowy Festiwal-Chopin w Barwach Jesieni w Antoninie, Wieczory Wawelskie, Letni Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich, Mazowsze w Koronie - Staropolskie Wieczory w Zabytkach Architektury Mazowieckiej, Muzyka Polska w Zabytkach Warszawy. Współpracowała m.in. z zespołami Ars Nova, Canor Anticus, Kwartet Stroikowy Arundo, Prima Vista, Concerto Avenna, Filharmonia im. R.Traugutta, Zespół Muzyki Cerkiewnej przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Występowała wielokrotnie za granicą m.in. w: Japonii, Korei, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Francji, na Litwie i Węgrzech. Od września 1998 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie jest wykonawczynią pierwszoplanowych partii w operach Mozarta, Haendla, Donizettiego.
Jej pasją jest muzyka oratoryjno-kantatowa W. A. Mozarta i J. S. Bacha oraz pieśni P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, F. Liszta, R. Schumanna, R. Schuberta, F. Chopina i St. Moniuszki.

MAGDALENA LEWANDOWSKA - mezzosopran
Absolwentka wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej im. Jana Paderewskiego w Poznaniu (dyplom 2005 rok); początkowo w klasie śpiewu prof. Krystyny Kujawińskiej - Dobiasz, a w następnych latach u prof. Krystyny Pakulskiej.
Uczestniczka kursów wokalnych prowadzonych m.in. przez: Jadwigę Rappe, Ryszarda Karczykowskiego czy Jewgienija Nesterienko.
Jeszcze podczas studiów wystąpiła w akademickim przedstawieniu Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wykonując partię Trzeciej Damy.
W swoim dorobku artystycznym ma takie role jak: Magdaleny z opery Rigoletto Verdiego, Olgi z opery Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Karczmarki z opery Borys Godunow Musorgskiego, Zitty z opery Gianni Schicchi Pucciniego, Volpina z opery Aptekarz Haydna. W repertuarze ma także dzieła oratoryjne, takie jak: partie altowe z Requiem i Mszy Koronacyjnej Mozarta oraz partię altowa z IX Symfonii Beethowena, a także cykle pieśni: Miłość i życie kobiety Schummana i Cykl pieśni hiszpańskich de Falli.
Debiutowała partią Suzuki w Madamie Butterfly w 2005 roku w trakcie gościnnych występów Opery Bałtyckiej w Parnu (Estonia). Od sezonu 2005/2006 solistka Państwowej Opery Bałtyckiej. Wykonuje partię Suzuki, Jadwigi w Starsznym dworze, Flory w Traviacie, Marty w Fauście oraz Sikorki w widowisku baletowym Piotruś i Wilk.

RAFAŁ GROZDEW - tenor
Specjalizuje się w repertuarze barokowym i klasycystycznym. Ukończył Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Białymstoku oraz Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w klasie skrzypiec. Przez wiele lat koncertował z kameralnym chórem Cantica Cantamus (obecnie chór Opery i Filharmonii Podlaskiej) pod dyrekcją Violetty Bieleckiej, z którym zdobył znaczące nagrody (m. in. nagrodę fundacji kultury Gaude Mater).
W 1998 występował w Filharmonii Berlińskiej, biorąc udział w premierze monumentalnego dzieła Ernsta von Kameke ku czci ofiar Holocaustu Der Tyranos. Współpracował także z kameralnym chórem Sine Nomine Marka Toporowskiego. W 2002 uczestniczył w pierwszym konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Warszawie, którego został laureatem.
Na scenie zadebiutował rolą Gherarda w operze G. Pucciniego Gianni Schicki. Wykreował także postać Ozia - głównego bohatera opery Betulia Liberata W. A. Mozarta. W ramach współpracy z Gdańską Operą Kameralną grał rolę Bastiena w Bastien und Bastienne W. A. Mozarta oraz Xerxesa w operze G. F. Haendla Xerxes. Wykonywał Magnificat M. J. Żebrowskiego podczas obchodów Roku Polskiego we Francji - Nova Polska, który odbył się pod patronatem prezydentów J. Chiraca i A. Kwaśniewskiego oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Brał także udział w Koncercie Młodych Talentów na Helu. Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończył pod kierunkiem prof. Wiesławy Maliszewskiej. Wspólnie z Państwową Operą Bałtycką, w której podjął pracę po ukończeniu studiów oraz Alber Concert Teater odbył europejską trasę koncertową z Kawalerem Srebrnej Róży R. Straussa. W Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni zorganizował i prowadził zespół wokalny. Był inicjatorem i współorganizatorem szeregu imprez muzycznych w Gdyni,
w tym ogólno-pomorskich młodzieżowych konkursów muzycznych, których był także jurorem. Obecnie współpracuje z Warszawską Operą Kameralną.

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej
Oficjalna rejestracja działalności Chóru Politechniki Gdańskiej nastąpiła w listopadzie 1965 roku, kiedy to na Politechnice powstał zespół kameralny pod nazwą "Collegium Academicum Musicae Antiqae".
Kierownictwo artystyczne Chóru sprawują kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965-1980), Jan Łukaszewski (1980-1992). Od 1992r. zespół prowadzi Mariusz Mróz, absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureat ogólnopolskiego konkursu dyrygentów w Poznaniu.
Lata 1999-2004 to czas ogromnego nasilenia wszystkich form działalności zespołu: ponad 25 dużych koncertów oratoryjnych, ponad 45 koncertów kameralnych z repertuarem a cappella lub fragmentami większych form muzycznych, udział w 6 wyjazdach zagranicznych.
Ukoronowaniem tej intensywnej pracy jest powrót chóru do grona cenionych wykonawców muzyki a cappella.
W październiku 2001 Chór Politechniki Gdańskiej staje w szranki z 22 zespołami chóralnymi z Polski, Litwy i Ukrainy i zdobywa I miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Religijnej w Rumii.
W czerwcu 2002 Chór Politechniki zdobywa dyplom brązowy na XXXVII Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach.
W lipcu 2002 Chór PG bierze udział w III Światowym Festiwalu Chóralnym w Meksyku.
W maju 2004 zdobywamy dyplom brązowy na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2004 w kategorii chórów amatorskich świeckich
Trzon zespołu tworzą studenci i absolwenci Politechniki Gdańskiej. Chór działa wg formuły otwartej, przyjmując corocznie uzdolnioną muzycznie młodzież. Kariera chórzysty często kończy się wraz z obroną pracy magisterskiej, stąd zespół podlega ciągłym transformacjom. Sukcesy osiągane przez zespół w takich warunkach potwierdzają nie tylko jego dobrą kondycję wokalną, o którą dba Korepetytor Chóru Anna Fabrello, ale świadczą także o wielkiej pracowitości i prawdziwym umiłowaniu śpiewu chóralnego tak przez Dyrygenta, jak i przez samych chórzystów.
https://www.chor.pg.gda.pl/?dzial=historia

Dr MARIUSZ MRÓZ - dyrygent
Urodził się w 1968 roku. Naukę muzyki rozpoczął w PSM I i II stopnia w Olsztynie w klasie skrzypiec. Studia muzyczne ukończył w gdańskiej Akademii Muzycznej na wydziale dyrygentury chóralnej. Jest laureatem ogólnopolskiego konkursu młodych dyrygentów w Poznaniu. Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygentów w Brugii (Belgia). W latach 1991 - 2000 pracował z Sopockim Chórem Kameralnym "CONTINUO".
Z chórem Politechniki Gdańskiej pracuje od 1992 roku, z którym to zespołem jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów (między innymi III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Cerkiewnej). Jest organizatorem życia muzycznego na Politechnice Gdańskiej (koncerty symfoniczne, oratoryjne, kameralne, festiwale chóralne ogólnopolskie i międzynarodowe).
Od roku 2000 jest prezesem oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr a także członkiem Zarządu Głównego PZCHiO w Warszawie. Odznaczony Złotą Odznaką Honorową PZCHiO. Prowadzi również Akademicki Chór Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Z chórami i orkiestrą koncertował w Szwecji, Czechach, Danii, Holandii, Belgii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, we Włoszech oraz na Litwie, we Francji, Anglii, Hiszpanii i w Meksyku.
Pasją muzyczną Mariusza Mroza jest muzyka cerkiewna, której ukoronowaniem stała się seria tematycznych koncertów z Chórem PG w Gdańsku, Toruniu, Gostyniu i Bydgoszczy (2007-2009), praca doktorska (rok 2006) oraz płyta nagrana w maju 2008 w murach Cerkwi św. Mikołaja w Gdańsku.

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica
Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica powstała w 1999 roku, z inicjatywy studentów oraz absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej. Orkiestra specjalizuje się
w wykonywaniu dzieł barokowych i klasycznych, również na kopiach instrumentów historycznych. W swoim repertuarze orkiestra posiada kantaty i koncerty J.S.Bacha, symfonie W.A.Mozarta i J.Haydna, dzieła wokalno-instrumentalne G.F.Haendla, utwory między innymi M.J.Żebrowskiego, H.Purcella, A.Vivaldiego, a także kompozycje współczesne. Orkiestra aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trójmiasta i Pomorza.
Zespół stanowią młodzi muzycy, którzy współpracowali z wieloma cenionymi artystami
z Polski - z Markiem Toporowskim, Piotrem Kusiewiczem, Stefanią Toczyską, Zbigniewem Pilchem, Karolem Radziwonowiczem, Przemysławem Neumannem oraz z zagranicy - między innymi z Naho Hirai. Od 2005 roku funkcję koncertmistrza i solistki Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonietta Nordica pełni Bernadeta Wujtewicz, która trzyma pieczę nad artystycznym poziomem wykonań.

Sinfonietta Nordica uczestniczyła w międzynarodowych projektach realizowanych razem ze studentami Akademii Muzycznych w Dreźnie i Düsseldorfie. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Występowała na kilku znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych. Koncertowała zarówno w Polsce jak i za granicą (Francja - koncerty pod patronatem Prezydenta Francji - Jaquesa Chiraca, w ramach festiwalu "Nowa Polska", podczas Roku Polskiego we Francji).
Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica już kolejny raz jest współorganizatorem cyklu "Muzyka w zabytkach Gdyni. Dialogi ze sztuką".

O kompozytorze:

JÓZEF ZEIDLER
(ur. 1744 - zm. 4 kwietnia 1806 w Gostyniu) jest często nazywany "polskim Mozartem", ze względu
na swój styl muzyczny, który jest typowo klasycystyczny - przejrzysty, elegancki i pełen prostoty, odpowiadający zasadom obowiązującym w ówczesnej muzyce europejskiej.

Pozostawił po sobie wiele mszy, nieszporów, litanii, psalmów, lecz do dziś zachowały się tylko 24 utwory,
a 9 z nich zostało wydanych na płytach "Musica Sacromontana". "Nieszpory" Zeidlera z roku 1786
odnalazł w gnieźnieńskich zbiorach badacz kościelnych archiwów ks. Władysław Zientarski.
Potwierdza to tezę, że były one częścią repertuaru chętnie grywanego nie tylko przez Kapelę Świętogórską. Jak twierdzi W. Czemplik, "Nieszpory" to utwór z gatunku muzyki wokalno-instrumentalnej, w których pojawiają się efektowne - w stylu mozartowskim - partie skrzypiec i bogate melodycznie solowe partie wokalne.

Informacje o życiu Józefa Zeidlera są szczątkowe. Jak wiemy był on członkiem kapeli przy klasztorze filipinów na Świętej Górze koło Gostynia. Możliwe, że był autodydaktą, czerpiącym
wiedzę muzyczną z bogatej biblioteki klasztornej, lecz niewykluczone, że wcześniej kształcił się
u ówczesnych mistrzów. Przez 200 lat spuścizna muzyczna Zeidlera była kompletnie zapomniana.
Dopiero w roku 2006 w 200 rocznicę śmierci kompozytora wykonano jego dzieła na I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej "Musica Sacromontana". Muzyka ta wzbudziła zainteresowanie krytyków i publiczności. Okazało się, że zachowane w klasztornej bibliotece utwory Zeidlera reprezentują wysoki poziom kompozytorski.