W Bazylice Mariackiej, miejscu festiwalowych koncertów, trwają prace konserwatorskie. My natomiast, w tym nietypowym kontekście przestrzennym, świętować będziemy "małe dziesięciolecie" festiwalu: tyle czasu upłynęło już od narodzenia się idei koncertów pod szyldem CAPPELLA ANGELICA.
W dzisiejszych czasach anioły nie mają łatwo, bo owiewa je lekko duch polityki i przynależności. Stroniąc od polityki, zapraszamy do wspólnej celebracji muzyki na, łącznie, 248 strun... i inne źródła dźwięku.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Tytułowe anioły to figury z dawnego prospektu organowego Bazyliki Mariackiej z połowy XVIII wieku, przedstawione jako postaci tańczące, śpiewające i grające na dawnych instrumentach. Festiwal CAPPELLA ANGELICA prezentuje muzykę na instrumentach historycznych, skupiając repertuar wokół pytania: jak brzmiałyby Anioły Mariackie, gdybyśmy mogli je usłyszeć?
W dotychczasowych koncertach festiwalowych udział wzięło ponad stu muzyków specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej z wielu miast Polski m.in. Gdańska, Torunia, Warszawy, Krakowa, Katowic,Tarnowa, a także z Irlandii, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Japonii, Niemiec, Czech i Anglii.
Co czeka na nas w tym roku?
Ciemne brzmienia - barokowe i współczesne, celtycka tradycja muzyczna oraz kantaty Bacha na instrumentach historycznych.
6.07.2019, godz. 20:30
22 STRUNY albo: ciemna muzykaDAGAMBA ENSEMBLE / Karolina Koślacz, Paweł Zalewski / viole da gamba
LOWBOW / Małgorzata Znarowska, Maciej Sadowski / wiolonczela, kontrabas
Muzyka, która wykorzystuje pełnię brzmień największych instrumentów smyczkowych, zarówno w ich lirycznym, jak i rytmicznym kontekście. Kontemplacyjne spotkanie mistrzów ciemnych brzmień z przeszłości i współczesności: artyści zaprezentują barokowe kompozycje Marina Marais, Henrego Purcella, John Dowlanda oraz autorskie utwory interesującej formacji LowBow.
13.07.2019, godz. 20:30
34 STRUNY albo: cykl życiaMarcin Liweń / kontratenor
Maja Miro-Wiśniewska / traverso
Mirosław Feldgebel / harfa
Tradycyjne pieśni z celtyckiego kręgu kulturowego, w aranżacji na niezwykły, wysoki głos męski - kontratenor. Teksty i melodie prezentowanych pieśni pochodzą z przekazu ustnego. Wykonywane były najczęściej przez bardów jako pieśni solowe. Ich najsilniejszy rozkwit przypada na wieki XVII - XIX oraz okres angielskiej okupacji Irlandii, podczas której spełniały one ważną społeczną rolę - podtrzymywały na duchu, dodawały otuchy.
Pieśni zostały ułożone tematycznie w cykl pór roku. Opowiadają o tym, że życie jest zamknięte w cykl narodzin i śmierci a człowiek jest jego częścią.
27.07.2019, godz. 20:30
192 STRUNY albo: BachAnna Zawisza / sopran
SILVA RERUM arte: Maja Miro-Wiśniewska / traverso; Małgorzata Skotnicka / klawesyn; Danuta Zawada, Justyna Skatulnik / skrzypce barokowe; Natalia Reichert / altówka barokowa; Weronika Kulpa / wiolonczela barokowa.
Przy tak ważnej okazji nie może zabraknąć Jana Sebastiana Bacha, któremu tradycyjnie wynagradzamy odrzucenie aplikacji, jaką złożył na stanowisko gdańskiego organisty. Zespół instrumentów historycznych SILVA RERUM arte zaprezentuje dwie jego kantaty na sopran z koncertującym fletem. W programie także niezwykle rzadko wykonywany koncert Michela Corrette'a na klawesyn, flet i smyczki.
Festiwal CAPPELLA ANGELICA to inicjatywa Fundacji SILVA RERUM, której celem jest prezentowanie muzyki dawnej zgodnie z praktyką historyczną w interesujących kontekstach architektonicznych Gdańska. Zależy nam na wydarzeniach unikatowych i kameralnych - intymnych w odbiorze. Wokół naszych idei gromadzimy kreatywnych, interesujących specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego - muzyków, lutników, muzykologów, historyków sztuki.
Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Maja Miro-Wiśniewska.
Partnerzy: Bazylika Mariacka w Gdańsku, Metropolitalna Karta do Kultury
Patroni medialni: Radio Gdańsk, portal trojmiasto.pl, Pomorze Kultury
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.
Bilety na festiwal dostępne są na stronie ekobilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w Bazylice Mariackiej (płatność gotówką)
Serdecznie zapraszamy!