Jak brzmiałaby muzyka Aniołów Mariackich, gdyby była słyszalna? Już po raz czwarty usłyszeć ją będzie można w Bazylice Mariackiej za przyczyną projektu CAPPELLA ANGELICA, w którym muzycy "użyczają głosów" rzeźbom muzykujących Aniołów z dawnego prospektu organowego.
Prospekt wykonany został w latach 1758-60 przez wybitnego rzeźbiarza działającego w Gdańsku, Johanna Henricha Meissnera. Wśród figur zdobiących organy znajduje się, szczęśliwie zrekonstruowana po wojnie, grupa rzeźb Aniołów Instrumentów, Śpiewu i Tańca. Obejmuje ona dwie figury grające na instrumentach dętych drewnianych (2 flety traverso), dwie figury grające na instrumentach smyczkowych (wiolonczela barokowa oraz prawdopodobnie violone), dwie figury z instrumentami perkusyjnymi, dwie figury 'śpiewu i tańca', dwie figury z trąbkami historycznymi. Grupa ta jest obecnie eksponowana w prawej nawie Bazyliki, przed prezbiterium.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
CAPPELLA ANGELICA to cykl koncertów kameralnych, w których instrumentaliści wykonują muzykę na takich samych instrumentach, na jakich "grają" rzeźby z Bazyliki Mariackiej, oddając tym samym autentyczne brzmienie XVIII-wiecznej muzyki kościołów i dworów europejskich. Całość podkreśla dyskretne, punktowe oświetlenie figur i muzyków w przyciemnionym, wieczornym wnętrzu Bazyliki.
W tegorocznej edycji planowane są trzy odsłony, poszerzające nieco "dawne" spojrzenie dotychczasowych koncertów cyklu:
5 lipca: W koncercie otwierającym pomysłodawczyni cyklu, Mai Miro Wiśniewskiej, towarzyszyć będzie gość specjalny - Marten Root (Amsterdam), światowej klasy flecista specjalizujący się w grze na renesansowych, barokowych, klasycznych i romantycznych fletach poprzecznych; pierwszy flecista Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging, Orchestre Revolutionnnaire et Romantique Sir Johna Eliota Gardinera oraz English Baroque Soloists; wykładowca fletu historycznego w konserwatoriach w Amsterdamie i Bremie. Koncert będzie unikatową okazją do posłuchania muzyki Jana Sebastiana Bacha na oryginalnym instrumencie z epoki, zapoznania się z brzmieniem poprzecznego fletu renesansowego, a także przyjrzenia się zupełnie nowym, współczesnym kompozycjom na flet barokowy.
26 lipca: Punkt symetrii tego koncertu umiejscowiony jest pomiędzy tym co niebiańskie, a tym, co ziemskie. Dwa rejestry muzyki baroku: trąbka barokowa (Paweł Hulisz, Gdańsk) i głos altowy (Helena Poczykowska, Kraków) oraz towarzyszące im instrumenty strunowe, które tym razem korzystają z okazji, by wyjść poza samą tylko rolę basso continuo - klawesyn (Małgorzata Skotnicka, Gdańsk) i teorba (Marek Kubat, Brno).
2 sierpnia: Barok nazywany jest często epoką kontrastów. W samej historii muzyki XVIII wieku znajdziemy momenty, które uzasadniają tę nazwę: choćby uwielbienie zarówno do muzyki brzmiącej słodko i delikatnie, jak mówiono o grze Leclaira, jak i dźwięków wirtuozowsko ognistych - tak opisywano grę Locatellego. Pragnienie zjednania sobie słuchaczy ekstremalnie rozciągało te opozycje, prowadząc niejednokrotnie do pojedynków kompozytorów i muzyków. Rodzaj takiego, choć miłego w wydźwięku, pojedynku odtworzony zostanie podczas finałowego koncertu cyklu. Dwie grupy kameralne, dwa brzmienia, dwa continua (SILVA RERUM arte). Do ostatniego momentu muzycy znają tylko ogólne tematy, które mają za zadanie zilustrować dostępnymi sobie środkami, sięgając po muzykę XVIII wieku. Co i w jaki sposób zostanie zagrane - pozostaje tajemnicą do rozpoczęcia koncertu. Pewną rzeczą jest jednak pojednanie, które nastąpi w wieńczącej cykl kompozycji Katarzyny Szwed (Rotterdam) "Nowe Anioły", na 7 instrumentów historycznych i przestrzeń Bazyliki Mariackiej. Utwór powstał specjalnie z myślą o cyklu CAPPELLA ANGELICA w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Koncert I - 5 lipca 2014 godz. 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku
Koncert II - 26 lipca 2014 godz. 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku
Koncert III - 2 sierpnia 2014 godz. 20:15 w Bazylice Mariackiej w GdańskuOrganizator: Fundacja SILVA RERUM
Spiritus movens cyklu - Maja Miro Wiśniewska.
Projekt dofinansowany został ze środków Miasta Gdańska oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, portal Trojmiasto.pl, portal Wrota Pomorza.
www.CA2014.pl