Tytuł utworu pochodzi od nazwy trzynastowiecznego zbioru świeckich pieśni i poezji, na podstawie których w XX wieku Carl Orff skomponował swoją kantatę. Elementami dominującymi w utworze są rytm i prosto zharmonizowane partie chóralne, spośród których najsłynniejszym fragmentem jest pieśń "O Fortuna", rozpoczynająca i kończąca utwór.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Wśród blisko 200 wykonawców pod batutą Zygmunta Rycherta znajdą się studenci i pedagodzy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku:
Akademicka Orkiestra Symfoniczna,
3 połączone chóry:
Chór Uczelniany (przygotowanie pod opieką Marcina Tomczaka: Błażej Połom, Wiktoria Batarowska),
Chór Męski Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (przygotowanie: Michał Kozorys)
Chór Żeński "Gaudium per Canto" Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (przygotowanie: Anna Fiebig),
soliści: Anna Fabrello - sopran, Piotr Kusiewicz - tenor, Leszek Skrla - baryton.
ANNA MARIA FABRELLO
SOPRAN
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Brygidy Skiby (dyplom z wyróżnieniem). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Od roku 2005 solistka Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a także asystentka na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej (Gdańsk). W styczniu 2013 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dziedzinie wokalistyka. Uczestniczyła w wielu wokalnych kursach mistrzowskich z Rolando Paneraiem, Francesco Ghittim, Katią Ricciarelli, Renatą Scotto, Heleną Łazarską, Ryszardem Karczykowskim.
Jeszcze w czasie studiów brała udział w wielu ważnych wydarzeniach artystycznych i koncertach organizowanych przez Akademię Muzyczną w Gdańsku i Nadbałtyckie Centrum Kultury, w tym w polskim prawykonaniu Mszy Szwedzkiej Johana Romana (Sopot 2002, Szwecja 2003) oraz "Kantaty na Wniebowstąpienie" Pehrla Frigela (2004) z towarzyszeniem znakomitej szwedzkiej orkiestry Camerata Roman pod dyrekcją Michela Sagera, która została zarejestrowana na płycie CD.
Laureatka Konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (wyróżnienie oraz Nagroda Specjalna Programu II Polskiego Radia). Jest również laureatką ogólnopolskiego Konkursu Operetkowego i Musicalowego w Krakowie (nagroda specjalna od Wiesława Ochmana za wykonanie songu musicalowego).
Na deskach Opery Bałtyckiej zadebiutowała w 2004 r. partią Serpiny w "La Serva Padrona" G.B. Pergolesiego, w reżyserii Doroty Kolak.
W dorobku artystycznym posiada takie partie operowe i operetkowe, takie jak: Eurydyka ("Orfeusz i Eurydyka" Gluck), Kleopatra ("Juliusz Cezar" Haendel), Romilda ("Xerxes" Haendel), Serpina ("La Serva Padrona" Pergolesi), Zofia ("Halka" Moniuszko), Hanna ("Straszny Dwór" Moniuszko), Zerlina ("Don Giovanni" Mozart), Zuzanna, Marcelina ("Wesele Figara" Mozart), Gilda (Rigoletto), Micaela, Frasquita ("Carmen" Bizet), Sylva ("Księżniczka Czardasza" Kalmann), Musette ("Cyganeria"Puccini), Liu ("Turandot" Puccini), Arsena, Safi ("Baron Cygański" J. Strauss), Najade ("Ariadne auf Naxos" R. Strauss).
Występowała pod batutą dyrygentów takich jak: Jose Maria Florencio, Bohdan Jarmołowicz, Tadeusz Kozłowski, Wojciech Michniewski, Mieczysław Nowakowski, Janusz Przybylski, Wojciech Rajski, Jacek Rogala, Andrzej Straszyński, Michel Sager, Maciej Figas, Marcin Wolniewski, Łukasz Borowicz, Michał Klauza.
W 2009 r. wzięła udział w projekcie Opery Bałtyckiej w koprodukcji z TV Mezzo wykonując partię Najade w operze "Ariadna auf Naxos" R.Straussa na Festiwalu Operowym w Seged na Węgrzech.
Prowadzi bogatą działalność artystyczną. Chętnie wykonuje repertuar oratoryjno-kantatowy oraz lirykę wokalną. W swoim dorobku posiada nagrania DVD/CD.
LESZEK SKRLA
BARYTON
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza. W 1987 roku został wyróżniony na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku następnym na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą gdańskiej sceny operowej, należy tam do grona czołowych śpiewaków. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Hiszpania, Holandia, Szwajcaria, Izrael), ma w repertuarze kilkadziesiąt partii oratoryjno-kantatowych. Współpracował z uznanymi dyrygentami: J. Maksymiuk, M. Pijarowski, J. Salwarowski, T. Bugaj, J. M. Florencio Jr., R. Silva, T. Kozłowski, J. Katlewicz, B. Madej, W. Michniewski, K. Buman, A. Straszyński. Uczestniczył w Festiwalach Muzycznych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polonia Nova. Występował z Synfonia Varsovia, Capellą Bydgostiensis, "Concerto Avenna", Cappellą Gedanensis. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie artystycznym 2000/01 dwukrotnie brał udział w tournée Warszawskiej Opery Kameralnej we Francji i w Hiszpanii, kreując rolę Figara w Cyruliku Sewilskim Rossiniego.
W 2001 roku odniósł także wielki sukces, zdobywając uznanie krytyki za kreację Don Carlosa w operze Verdiego Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania Cyrulika Sewilskiego (partia Figara) z międzynarodową obsadą pod dyr. Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w dokonaniach artystycznych Leszka Skrla był jego udział w premierze opery Tosca Pucciniego (partia Barona Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto'2005 w Cieszynie. Ponadto w listopadzie 2005 r. został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w Manru I. J. Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane na DVD. W maju 2007 śpiewa tytułową rolę w operze G. Verdiego Rigoletto w reżyserii M. Grzesińskiego.
W październiku 2008 dokonuje nagrania opery Paria S. Moniuszko pod dyr. W. Kunca. Bierze udział w spektakularnym przedstawieniu Traviaty w reżyserii W. Zawodzińskiego kreując partię G. Germonta. Inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej w grudniu 2008 śpiewając rolę księdza Grandiera w Diabłach z Ludoun K. Pendereckiego w reżyserii L. Adamika. W lutym 2009 bierze udział w premierze Wesela Figara W. A. Mozarta w reżyserii M. Weissa wcielając się w rolę Hrabiego. Aktualnie współpracuje ze wszystkimi teatrami operowymi w kraju gdzie śpiewa bogaty repertuar barytonowy. Leszek Skrla zajmuje się pracą pedagogiczna - jako profesor AM kształci młodych wokalistów na Wydziałach Wokalno-Aktorskich Akademii Muzycznych w Bydgoszczy i w Gdańsku.
PIOTR KUSIEWICZ
TENOR
Wybitny polski tenor Piotr Kusiewicz jest muzykiem uniwersalnym. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Gdańsku, w zakresie gry na fortepianie (prof. Zbigniew Śliwiński) i śpiewu solowego (prof. Jerzy Szymański).
Artysta do chwili obecnej śpiewał m.in. we wszystkich filharmoniach w kraju, w Teatrach Wielkich w Warszawie i Łodzi, operach: Krakowskiej, Wrocławskiej, Bałtyckiej, Alte-Oper we Frankfurcie nad Menem, w Théâtre des Champs-Élysées, w filharmoniach: Berlińskiej, Monachijskiej, Kolońskiej, w Palais des Beaux Arts w Brukseli, Royal Festival Hall w Londynie, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Gewandhaus w Lipsku, Musikverein w Wiedniu, w Montrealu, Mediolanie, Sztokholmie, Moskwie oraz w Jerozolimie, Seulu, Tokio i na Gwadelupie.
W swoim repertuarze posiada 140 dzieł oratoryjnych, opery Händla, Monteverdiego, Mozarta, Rossiniego, Rimskiego-Korsakowa, Szymanowskiego, jak również cykle pieśni.
Piotr Kusiewicz jest cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. Artysta jest pierwszym i jak dotąd jedynym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego, które nagrał z NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita dla firmy fonograficznej Naxos. Płyta została nagrodzona w kategorii "Best Buy" miesięcznika "Grammophone". Dla tej samej firmy dokonał nagrania Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz Maestro Antonim Witem. Płyta została nominowana do prestiżowej nagrody "Grammy Awards 2010". Wydane przez firmę DUX nagranie Pieśni o ziemi Gustawa Mahlera, zarejestrowane wspólnie z Jadwigą Rappé oraz WOSPR pod dyrekcją Michaela Zilma, otrzymało w Paryżu prestiżową nagrodę Prix de l'Academie du Disque Lyrique (2012 r.).
Jako pianista wielokrotnie występował ze znakomitymi polskimi śpiewakami. Jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym Piotra Kusiewicza był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall a także w Tokio w latach 1996-2002.
Nagrał 40 płyt CD dla firm fonograficznych - Koch, Erato, Naxos, Aperto, Polskie Nagrania, Accord, Dux, CD Accord, Acte Préalable oraz DVD (C. Orff - Carmina burana, W. Kilar - Missa pro pace, Hanna Banaszak - Koncert jakiego nie było, W. A. Mozart - Requiem).
Piotr Kusiewicz jest profesorem śpiewu i kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, profesorem śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.
W marcu 2008 roku otrzymał Krzyż "Pro Ecclesia et Pontifice" - najwyższe odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Benedykta XVI. W 2011 roku - w uznaniu wybitnych osiągnięć artystycznych otrzymał medal "Gloria Artis".
ZYGMUNT RYCHERT
DYRYGENT
Urodził się 2 maja 1947 roku w Gdańsku. Studiował dyrygenturę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu u prof. Witolda Krzemieńskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego. Dyplom tej uczelni uzyskał w 1971 roku. Rok wcześniej został laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Katowicach. Zdobywał też liczne nagrody na konkursach kompozytorskich. Po studiach pełnił funkcje asystenta dyrygenta Witolda Rowickiego, w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczył w licznych podróżach zagranicznych tej orkiestry. W 1971 roku założył, jako szef artystyczny, i prowadził do 1981 roku orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej.
W latach 1982-1984 i 1986-1989 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym Państwowej Opery w Bydgoszczy. Za jego czasów podniósł się poziom gry orkiestry operowej.
Przygotował kilka premier operowych, operetkowych i baletowych (Otello, Carmen, Cyrulik sewilski, Flis, Verbum nobile, Pan Twardowski, Ptasznik z Tyrolu i inne). Współpracował także z bydgoską Akademią Muzyczną, przygotowując Akademicką Orkiestrę Symfoniczną i solistów - studentów tej uczelni do koncertów dyplomowych, organizowanych corocznie w sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Po odejściu z bydgoskiej opery, od 1992 roku pełnił funkcję dyrygenta i kierownika muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracował także z Toruńską Orkiestrą Kameralną oraz często pojawiał się na estradach różnych filharmonii w Polsce, m.in. Filharmonii Pomorskiej. Dokonał wielu nagrań płytowych z rożnymi orkiestrami oraz dla Polskiego Radia i Telewizji.