Paul Cézanne, uważany za jednego z trzech wielkich postimpresjonistów, wyznaczył nowe kierunki w sztuce europejskiej i światowej. Zdobycze impresjonistów poszerzył i zradykalizował, pozostając jednocześnie z dala od wielkiego świata i wielkiego miasta, które impresjonistów inspirowało. Cézanne z upodobaniem kreślił zarówno pejzaże, jak niezliczone ujęcia góry Sainte-Victoire, oraz portrety ludzi i przedmiotów.
Martwe natury, ale i wizerunki tak zwyczajnych rzeczy, jak krzesło, zajmują poczesne miejsce w jego twórczości. Artysta z wolna kształtował i zmieniał swój warsztat, przechodząc od impresjonistycznych wizji otaczającego go świata po grubo ciosane obrazy tworzone za pomocą szpachli i potężnych warstw farby. Z czasem odszedł i od niej kierując się w stronę subtelniejszych pociągnięć, ale za to zrywając z tradycyjnie pojętą perspektywą i pokazując jeden przedmiot z różnych punktów widzenia na raz, co dało inspirację dla kubizmu Picassa i innych.
Film powstał na bazie wielkich wystaw twórczości Cézannea, które odbyły się w National Portrait Gallery w Londynie, Musée dOrsay w Paryżu i National Gallery of Art w Waszyngtonie. Ważną rolę w filmie odgrywają listy malarza i zdjęcia z miejsc na południu Francji, w których mieszkał i pracował, z widokiem na wymienioną już górę Sainte-Victoire.