stat
Impreza już się odbyła

11 października - 8 grudnia 2024, g. 9:00 - 18:00

Wstęp wolny
Wernisaż projektu w dniu 1 września (ok. godz. 22.00) - tuż po koncercie Requiem wojennego Brittena w Bazylice Mariackiej - poprzedzi wędrówka publiczności ulicami: Długą, Garbary, Bogusławskiego, Kładki (tu przystanek przy budynku dawnej Victoria-Schule, przejściowego więzienia dla gdańskich Polaków) - do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy. Kolumnę prowadzić będą aktorzy Teatru Znak, prezentujący specjalnie przygotowany spektakl pt. Wynoście swoich zmarłych (tytuł nawiązuje do okrzyku wznoszonego na ulicach Gdańska podczas Wielkiej Zarazy w roku 1709).

Instalacja City on fire będzie czynna od godziny 21.00 do 23.00, codziennie do 10 września.

Projekt City on fire - Holy Trinity on Fire zapoczątkowany został w 2005 roku przez Thyre Hilden i Pio Diaza (duet artystyczny mieszkający i pracujący w Kopenhadze) w odpowiedzi na ogrom zniszczeń, będących konsekwencją toczących się współcześnie wojen. Za pomocą projekcji multimedialnej, każdorazowo adaptowanej do miejsca prezentacji, artyści dokonują symbolicznego spalenia zabytków - miejsc ważnych dla rozwoju kultury zachodniej.

Zabudowa architektoniczna miast, w szczególności historyczna, jest dla Hilden i Diaza wyrazem rozwoju społeczeństw, fizycznym, namacalnym fundamentem ich tożsamości. Stawiając zabytki w płomieniach, artyści obnażają ich kruchość i nietrwałość. Tym samym destabilizują sposób myślenia o dominującym nad nimi porządku - poddają w wątpliwość trwałość społecznych, kulturowych, a także politycznych struktur, które ukształtowały Europę.


Od 2005 roku City on fire pokazano w Kopenhadze, Arhus, Kijowie, Berlinie, Frankfurcie, a także w Seulu. Obecnie artyści przygotują się także do monumentalnej projekcji na murach Koloseum w Rzymie - kolebce cywilizacji europejskiej.

Holy Trinity on fire

Celem projektu jest naświetlenie fundamentu cywilizacji zachodu i obnażenie związanych z nim pokładów destrukcji. W naszej świadomości najtragiczniejszym tego świadectwem pozostaje II wojna światowa. Dlatego City on fire zaprezentowane zostanie w Gdańsku 1 września br. podczas Obchodów 70. rocznicy Wybuchu II Wojny Światowej, tuż po koncercie Requiem Wojennego Benjamina Brittena, przygotowanym przez Polską Filharmonię Bałtycką. Miejscem projekcji będzie franciszkański kościół św. Trójcy, którego prezbiterium zostało zbombardowane i całkowicie zniszczone na skutek działań wojennych w 1945 roku.

Wernisaż projektu w dniu 1 września - tuż po koncercie Requiem wojennego Brittena w Bazylice Mariackiej - poprzedzi wędrówka publiczności ulicami: Długą, Garbary, Bogusławskiego, Kładki (tu przystanek przy budynku dawnej Victoria-Schule, przejściowego więzienia dla gdańskich Polaków) - do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy. Kolumnę prowadzić będą aktorzy Teatru Znak, prezentujący specjalnie przygotowany spektakl pt. Wynoście swoich zmarłych (tytuł nawiązuje do okrzyku wznoszonego na ulicach Gdańska podczas Wielkiej Zarazy w roku 1709).



Projekt pokazany zostanie w ramach Festiwalu Solidarity of Arts. Jednocześnie będzie kolejną odsłoną Galerii Świętojańskiej - programu powołanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w celu tworzenia projektów artystycznych wpisanych w kontekst wnętrz sakralnych.

Program Galerii Świętojańskiej zainaugurowany został w kościele św. Jana w Gdańsku marcu 2009 roku pokazem pracy austriackiego artysty Roberta Stadlera pt. ? Rok wcześniej zaprezentowano tu video Billa Violi The Messenger (praca powstała w 1996 roku specjalnie dla Katedry w Durham i od tego czasu wyświetlana jest głównie w kościołach), a także videofresk Dominika Lejmana pt. Oddychająca Katedra. Do kościoła św. Jana, użytkowanego przez NCK od 1995 roku, instalacje site-specific przygotowywali w ubiegłych latach także Teresa Murak (Dywan), Mirosław Filonik (Daylight system), Jacek Staniszewski, Zbigniew Treppa i Olga Micińska.

Thyra Hilden (ur. 1972, Dania). Artystka zajmuje się fotografią i wideo, jej prace poruszają głównie problematykę psychologiczną i egzystencjalną. W 2002 roku ukończyła Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Swoje prace prezentowała w muzeach i galeriach w Niemczech, Skandynawii, Holandii, Francji i Szwajcarii, m.in. w Arken, Pakhus II i Vestsjaellands Art Museum. Od 2002 roku współtworzy internetowy magazyn o sztuce kopenhagen.dk. W 2005 roku w kopenhaskiej Galerii Tom Christoffersen zaprezentowała indywidualną wystawę pt. Castels in the Sand. W tym samym roku wraz z Pio Diazem zainaugurowali wspólny projekt City on fire stawiając w płomieniach Instytut Duński w Rzymie. W 2006 roku wraz z Luise Fauerholt przygotowała wspólną wystawę w Århus Art Academy.

Strona artystki: www.thyrahilden.dk

Pio Diaz (ur. 1974, Argentyna). Kurator, artysta, założyciel New Exhibition Space w Kopenhadze (2003-04). Twórczość Diaza skoncentrowana jest na sztuce politycznie i społecznie zaangażowanej, interweniującej w przestrzeń publiczną. Do najnowszych projektów artysty należą: Minority Policy w Charlottenborg Exhibition Hall w Kopenhadze, Setting up podczas Międzynarodowego Biennale Sztuki w Sharjah, City Rumble w Overgaden Intitute for Contenporary Art oraz Cream and Recidence - INDEX 2005 w Kopenhadze.

Strona artysty: www.piodiaz.dk

Przeczytaj także