"COPPÉLIA"
LÉO DELIBES
Coppélia Léo Delibesa to kolejna klasyczna propozycja baletowa Opery Bałtyckiej. Do współpracy przy tej produkcji zaproszony został Johan Kobborg, doceniany i nagradzany na całym świecie duński choreograf. Orkiestrę Opery Bałtyckiej poprowadzi Luis Gorelik, a scenografię i kostiumy przygotowuje Hanna Wójcikowska-Szymczak.
Dzieło Delibesa powstało w XIX wieku i od samego początku cieszyło się dużą popularnością. Ówczesna publiczność doceniła nie tylko warstwy muzyczną i choreograficzną, ale również samo libretto, oparte na opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna. Za literackim pierwowzorem Coppélia oddawała ówczesną fascynację techniką, ale też spirytyzmem i magnetyzmem. Współczesna wiedza o świecie pozwala nam te wątki traktować z większym dystansem, jednak sama fabuła baletu Delibesa pozostała interesująca.
Akcja Coppélii rozgrywa się w małym miasteczku, które w przygotowywanej przez Operę Bałtycką inscenizacji w warstwie wizualnej przywołuje na myśl obrazy Chagalla. Trudno dokładnie określić miejsce i czas opowieści. Choreograf podąża za klasyką, mając jednak na uwadze współczesnego widza.
- Jako choreograf nie czuję potrzeby ani umieszczania akcji Coppélii w fabryce robotów lub domu wariatów, ani też zmieniania klasycznej muzyki baletowej czy ruchu - mówi w wywiadzie do programu Johan Kobborg. - Mam natomiast poczucie konieczności dostosowanie spektaklu do współczesnego widza, mocno jednocześnie wierząc w siłę baletu klasycznego (...) Wybrałem te utwory muzyczne, które coś we mnie poruszały, ułożyłem do nich choreografię i wkomponowałem je w spektakl, być może czasami nawet w innych miejscach niż było to pierwotnie zamierzone. Spektakl przygotowywany jest dla widzów w różnym wieku. Dla młodszych będzie to zabawna historia, i jednocześnie spotkanie z baletem klasycznym, starsi natomiast z pewnością dostrzegą w nim coś więcej.
Jeśli potraktujemy to jako czystą rozrywkę, to Coppélia jest idealnym, kolorowym i zabawnym spektaklem baletowym dla młodego widza - mówi Johan Kobborg. - Moim celem jest jednak przeniesienie tej opowieści na inny poziom emocjonalny, który pozwoli pokazać coś więcej. Kluczem do odczytania libretta stał się dla mnie doktor Coppelius - dorosły mężczyzna, siedzący w domu i tworzący lalki, których nie sprzedaje, ale zatrzymuje dla siebie. Zastanawiając się nad tą postacią, myślałem o osobie, która straciła w życiu coś cennego.
Coppélia na scenie Opery Bałtyckiej dotychczas doczekała się tylko jednej inscenizacji, w 1987 roku, w choreografii Vitałtasa Brazdylisa, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Michalak, ze scenografią Władysława Wigury.
Léo Delibes
COPPÉLIA
kierownictwo muzyczne Luis Gorelik
choreografia Johan Kobborg
scenografia i kostiumy Hanna Wójcikowska-Szymczak
Premiera: Paryż, 25 maja 1870, Théatre de l'Opera z 16-letnią Giuseppiną Bozzacchi w roli Swanildy i Eugénie Fiocre w roli Frantza. Balet został dobrze przyjęty. Pierwsze pasmo sukcesów przerwała wojna francusko-pruska, oblężenie Paryża i śmierć baleriny.
Premiera polska: Warszawa, 7 grudnia 1882, Teatr Wielki.
OPERA CHAT - 28 kwietnia 2024
Pół godziny przed spektaklem zapraszamy na prelekcję Jerzego Snakowskiego, który pokrótce zaprezentuje dzieło i wskaże możliwe ścieżki interpretacyjne, dzieląc się przy tym ciekawostkami i anegdotami związanymi z tytułem.
W przerwie na monitorach w foyer będzie można podejrzeć co podczas antraktu dzieje się za kulisami. A po spektaklu Jerzy Snakowski czekać będzie w foyer na tych, którzy będą chcieli na gorąco podzielić się swoimi refleksjami, emocjami czy wątpliwościami.
Wstęp na Opera Chat dla widzów posiadających bilet na spektakl 28 kwietnia 2024.
LÉO DELIBES
Coppélia Léo Delibesa to kolejna klasyczna propozycja baletowa Opery Bałtyckiej. Do współpracy przy tej produkcji zaproszony został Johan Kobborg, doceniany i nagradzany na całym świecie duński choreograf. Orkiestrę Opery Bałtyckiej poprowadzi Luis Gorelik, a scenografię i kostiumy przygotowuje Hanna Wójcikowska-Szymczak.
Dzieło Delibesa powstało w XIX wieku i od samego początku cieszyło się dużą popularnością. Ówczesna publiczność doceniła nie tylko warstwy muzyczną i choreograficzną, ale również samo libretto, oparte na opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna. Za literackim pierwowzorem Coppélia oddawała ówczesną fascynację techniką, ale też spirytyzmem i magnetyzmem. Współczesna wiedza o świecie pozwala nam te wątki traktować z większym dystansem, jednak sama fabuła baletu Delibesa pozostała interesująca.
Akcja Coppélii rozgrywa się w małym miasteczku, które w przygotowywanej przez Operę Bałtycką inscenizacji w warstwie wizualnej przywołuje na myśl obrazy Chagalla. Trudno dokładnie określić miejsce i czas opowieści. Choreograf podąża za klasyką, mając jednak na uwadze współczesnego widza.
- Jako choreograf nie czuję potrzeby ani umieszczania akcji Coppélii w fabryce robotów lub domu wariatów, ani też zmieniania klasycznej muzyki baletowej czy ruchu - mówi w wywiadzie do programu Johan Kobborg. - Mam natomiast poczucie konieczności dostosowanie spektaklu do współczesnego widza, mocno jednocześnie wierząc w siłę baletu klasycznego (...) Wybrałem te utwory muzyczne, które coś we mnie poruszały, ułożyłem do nich choreografię i wkomponowałem je w spektakl, być może czasami nawet w innych miejscach niż było to pierwotnie zamierzone. Spektakl przygotowywany jest dla widzów w różnym wieku. Dla młodszych będzie to zabawna historia, i jednocześnie spotkanie z baletem klasycznym, starsi natomiast z pewnością dostrzegą w nim coś więcej.
Jeśli potraktujemy to jako czystą rozrywkę, to Coppélia jest idealnym, kolorowym i zabawnym spektaklem baletowym dla młodego widza - mówi Johan Kobborg. - Moim celem jest jednak przeniesienie tej opowieści na inny poziom emocjonalny, który pozwoli pokazać coś więcej. Kluczem do odczytania libretta stał się dla mnie doktor Coppelius - dorosły mężczyzna, siedzący w domu i tworzący lalki, których nie sprzedaje, ale zatrzymuje dla siebie. Zastanawiając się nad tą postacią, myślałem o osobie, która straciła w życiu coś cennego.
Coppélia na scenie Opery Bałtyckiej dotychczas doczekała się tylko jednej inscenizacji, w 1987 roku, w choreografii Vitałtasa Brazdylisa, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Michalak, ze scenografią Władysława Wigury.
Léo Delibes
COPPÉLIA
kierownictwo muzyczne Luis Gorelik
choreografia Johan Kobborg
scenografia i kostiumy Hanna Wójcikowska-Szymczak
Premiera: Paryż, 25 maja 1870, Théatre de l'Opera z 16-letnią Giuseppiną Bozzacchi w roli Swanildy i Eugénie Fiocre w roli Frantza. Balet został dobrze przyjęty. Pierwsze pasmo sukcesów przerwała wojna francusko-pruska, oblężenie Paryża i śmierć baleriny.
Premiera polska: Warszawa, 7 grudnia 1882, Teatr Wielki.
OPERA CHAT - 28 kwietnia 2024
Pół godziny przed spektaklem zapraszamy na prelekcję Jerzego Snakowskiego, który pokrótce zaprezentuje dzieło i wskaże możliwe ścieżki interpretacyjne, dzieląc się przy tym ciekawostkami i anegdotami związanymi z tytułem.
W przerwie na monitorach w foyer będzie można podejrzeć co podczas antraktu dzieje się za kulisami. A po spektaklu Jerzy Snakowski czekać będzie w foyer na tych, którzy będą chcieli na gorąco podzielić się swoimi refleksjami, emocjami czy wątpliwościami.
Wstęp na Opera Chat dla widzów posiadających bilet na spektakl 28 kwietnia 2024.