stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Crude Life - Oron Catts i Ionat Zurr

Projekt Art & Science Meeting 2012, w ramach którego organizowana jest wystawa, stanowi kontynuację projektu, jaki CSW Łaźnia we współpracy z Narodowym Centrum Kultury zainicjowało w 2011 roku. Na projekt składają się wystawy prezentujące najwybitniejszych światowych artystów współpracujących z naukowcami bądź operujących na styku nauki i sztuki i zestawia ze sobą czołowych artystów zajmujących się życiem i procesami biologicznymi, ale podchodzących do tych zagadnień ze skrajnie odmiennej perspektywy.

3 - 26 stycznia 2025, g. 17:00

Gdańsk,
Wstęp wolny

7 - 29 stycznia 2025, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Oron Catts i Ionat Zurr zaprezentują swoje klasyczne dzieła, jak "Victimless Leather", "The Semi-Living Worry Dolls", czy "The Pig Wings Project" oraz nowy, przygotowany specjalnie na wystawę w Gdańsku "Crude Substrate". Przedstawiona zostanie również dokumentacja z niezwykłego performensu wykonanego w Berlinie w 2005 roku pod tytułem The Remains of a Disembodied Cuisine, w którym artyści i publiczność ucztowali przy kotletach uformowanych z tkanki mięśniowej wyhodowanej z komórek macierzystych nieżyjącej od kilku lat owcy.

Wystawa Orona Cattsa i Ionat Zurr stawia szczególnie aktualne pytania dotyczące bioetyki, inżynierii genetycznej i biotechnologii. Artyści zwracają uwagę z jednej strony na olbrzymie możliwości współczesnej nauki, ale jednocześnie ujawniają nieświadome uprzedzenia i tabu, jakie w sobie nosimy w obliczu zagadnień związanych z samą istotą życia i operacjami technologicznymi dokonywanymi na materii organicznej.

Oron Catts i Ionat Zurr należą do czołowych przedstawicieli bio-artu - dziedziny łączącej w sobie działania artystyczne z narzędziami i praktykami wyniesionymi z laboratorium biologicznego. W 1996 roku powołali do istnienia Tissue Culture & Art Project przy Uniwersytecie Zachodniej Australii, którego celem jest rozwijanie współpracy pomiędzy artystami i naukowcami zajmującymi się materią organiczną.

Artyści tworzą instalacje i obiekty wykorzystując tkanki wyhodowane w laboratorium, a częściowo też przekształcają przestrzeń galeryjną w zaimprowizowane laboratorium biologiczne. Obiekty formowane z wyhodowanych tkanek Catts i Zurr nazywają bytami "pół-żywymi" (Semi-Living) zwracając tym samym uwagę na problematyczność pojęcia "życie" w odniesieniu do hodowanych sztucznie tkanek: pozornie podlegających procesom biologicznym, ale niezdolnych do samoistnego trwania, ani do przekształcenia się w bardziej złożone formy organiczne.