Zespół
Cukunft (Przyszłość) powołał do życia gitarzysta Raphael Rogiński. Założeniem zespołu jest kontynuowanie tradycji miejskiej muzyki żydowskiej Europy Wschodniej w sposób, który nie odgradza się od współczesności. Materiał, nad którym pracuje zespół, powstaje spontanicznie, jak i jest poparty badaniami muzykologicznymi oraz socjologicznymi.
W pierwotnym składzie (R. Roginski, Paweł Szamburski - klarnet, Tomasz Duda - saksofon barytonowy) zespół opracował utwory kompozytora i poety żydowskiego Mordechaja Gebirtiga (1877-1942) żyjącego i tworzącego w międzywojniu w mieście Kraków. Z materiałem tym grupa wydała w 2005 r. swą pierwszą płytę "Lider fun Mordechaj Gebirtig" (wyd. własne).
Po zmianach w składzie (T. Dudę zastąpił Kuba Kossak na fagocie, dołączył Piotr Kaliński na instrumentach perkusyjnych) grupa wykonuje utwory polskich kompozytorów i poetów żydowskich (Icyk Manger, Mosche Shneur i innych). Oszczędne opracowanie i wykonanie utworów przez zespół daje możliwości wsłuchania się w całe spektrum dźwięków charakterystyczne dla współczesnej muzyki żydowskiej.
Ircha Pneumatic to instrumentalne trio dęte, składające się z trzech osobowości, znakomitych muzyków oraz improwizatorów, władających przeróżnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Można się domyślić, iż takie instrumentarium buduje wprost unikalne brzmienie. Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, wybitny, trójmiejski, saksofonista i klarnecista. Główną ideą stworzenia grupy jest przedstawienie współczesnego spojrzenia na muzykę żydowską w Polsce, która to od kilku lat jest twórczą inspiracją lidera, wystarczy przypomnieć projekt Shofar zrealizowany razem z Raphalem Rogisnkim. Celem jest także odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i współczesnym jazzie. Zespół tworzą jedni z najciekawszych krajowych improwizatorów: Wacław Zimpel, Paweł Szamburski oraz Mikołaj Trzaska. Repertuar to magiczne utwory, nieznanych kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski, uzupełnione o utwory własne oraz bogato rozbudowane improwizacje.