Cykl: Dekalog to długoterminowy projekt skoncentrowany wokół filmowego projektu Dekalog w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz kolejnych, inspirowanych nim produkcji fabularnych i dokumentalnych. O znaczeniu Dekalogu na tle rodzimej i zagranicznej kinematografii, roli przykazań we współczesnym świecie i duchowej kondycji człowieka, rozmawiać będą goście ze świata sztuki i nauki.
Dekalog IV, reż. Krzysztof Kieślowski, dramat, psychologiczny, 1988, Polska, 55 min.
Czwarta odsłona cyklu rozwijająca przykazanie: Czcij ojca swego i matkę swoją. Michał (Janusz Gajos) wyjeżdża za granicę, zostawiając na stole kopertę z niepokojącą adnotacją Otworzyć po mojej śmierci. List zaadresowany jest do jego córki Anki (Adrianna Biedrzyńska) przez jej zmarłą już matkę, której dziewczyna nie znała. Treść listu odmienia losy bohaterów, każąc im stawić czoło skrywanym długo emocjom i burząc ich uporządkowane życie.
Znakomicie obsadzony Dekalog IV czerpie swoją siłę z niejednoznaczności psychologicznych portretów, ludzkich reakcji i reżyserskiego przesłania. Rozpisany na brawurowe kreacje Janusza Gajosa i Adrianny Biedrzyckiej po latach pozostaje jednym z najbardziej nieoczywistych odcinków legendarnego serialu. (culture.pl)
Dekalog... po Dekalogu, reż. Marcin Koszałka, dokument, 2008, Polska, 25 min.
Bohaterem dokumentu jest Jacek 53 letni mężczyzna mieszkający z neurotyczną, zaborczą i apodyktyczną matką w jednym pokoju. Bohater czuje się bezradny, zagubiony i jest pełen kompleksów, choć może się pochwalić chociażby doświadczeniem z praktyki lekarza psychiatrii. Od 25 lat żyje w celibacie, czasem za dużo wypije i wciąż rozmawia o ojcu. Pewnego dnia w jego życiu pojawia się kobieta, a to budzi w jego matce gniew.
Dekalog 89+: Moja biedna głowa, reż. Adrian Panek, dokument, 2009, Polska, 19 min.
Odcinek cyklu filmowego
Dekalog 89 +, inspirowany przykazaniem Czcij ojca swego i matkę swoją. Film opowiada historię nastolatka, który po śmierci matki opiekuje się chorym na schizofrenię ojcem. Chłopiec musi udowodnić szkolnej pedagog, że jego ojciec jest zdrowy, w przeciwnym razie może trafić do placówki opiekuńczej
Gościni:
Katarzyna Surmiak-Domańska reporterka i autorka biografii Krzysztofa Kieślowskiego Kieślowski. Zbliżenie (Wydawnictwo Agora, 201wyróżnionej Nagrodą im. Teresy Torańskiej dla najlepszej książki reporterskiej w 2019 roku. Od 1995 r. związana z Gazetą Wyborczą. Publikuje reportaże, wywiady i eseje o tematyce społecznej i kulturalnej. Jej teksty ukazują się w dodatkach Gazety Wyborczej: Duży Format, Wysokie Obcasy oraz czasopiśmie Książki. Magazyn do czytania.