stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Cykl Poza Granice:Mistrz improwizacji Guillermo Horta Betancourt

14 listopada - 19 grudnia 2024, g. 17:30

Wstęp wolny
16-17.03.2007
Spektakl i warsztaty taneczne

Alchemik improwizacji - Guillermo Horta Betancourt – po raz kolejny gości na scenie Klubu Żak. Spotkanie ze sztuką Betancourta jest pełną niespodzianek podróżą na pograniczu kultur, gatunków, stylów. Z wykształcenia aktor, tancerz, choreograf, reżyser i artysta plastyk – Betancourt określa siebie jako outsidera oficjalnych nurtów.
Jego taniec to odważne metamorfozy cielesne i fuzja różnych tradycji kulturowych, szczypta Kathakali z odrobiną modern dance i baletem klasycznym i ognisty kubański temperament, którym tancerz magnetyzuje publiczność. Jak mówią krytycy - „[…] z solowego teatru tańca Betancourta wynika zasadnicze pytanie o zasadę świata. Dziś chyba jeszcze tylko teatr poszukujący, ten teatr wyrosły z inspiracji Jerzego Grotowskiego […] usiłuje stawiać takie pytania.” [Tadeusz Szyłłejko; Gazeta Warmii i Mazur]

Spektakl „Sztuka noszenia jedwabnego kimono”
17.03.2007
g. 19.00
Choreografia i wykonanie: Guillermo Horta Betancourt
Muzyka: Guillermo Horta Betancourt, Peter Gabisand electronics
Część 1 – „Pieśni z mojej ostatniej podróży”
Część 2 – „Napisałem długi tekst”


„Pod powierzchnią mojej skóry istnieje ktoś inny, a pod nim jeszcze inny i inny ... poprzez nich podróżuję ku sobie ...” [Guillermo Horta]

Spektakl-improwizacja. Guillermo Horta Betancourt łączy elementy indyjskiego tańca Kathakali, technik japońskiego teatru tradycyjnego, baletu klasycznego oraz modern dance, by opowiedzieć o „drugiej stronie lustra” – rzeczywistości, której każdy z nas doświadcza, gdy jego intelekt na moment przymknie oczy i pozwoli wyobraźni śnić.


Warsztaty taneczne z Guillermo Horta Betancourtem
Taniec współczesny - Improwizacja - Montaż
16.03.2007 - g. 17.00-20.00
17.03.2007 - g. 14.00-17.00

Warsztaty skierowane są do wszystkich pasjonatów teatru, tańca oraz śpiewu. Zajęcia będą skupiały się na pracy nad świadomością i kontrolą ciała w celu przygotowania go do twórczej improwizacji. Zajęcia będą obejmowały następujące elementy:
- elementy Kathakali i modern dance
- partnerowanie
- kontakt-improwizacja oraz improwizacja solowa
- teatralność ruchu i dramaturgia choreografii
- technika montażu choreografii: łączenie elementów tańca Kathakali, tekstu i ruchu

„Podczas warsztatu pracujemy bezpośrednio nad zgłębianiem własnej osobowości i duchowości tak, by móc w pełniejszy sposób komunikować się poprzez ciało. Moim zamiarem jest podzielenie się tym, co odkryłem na swojej drodze. Moim głównym źródłem inspiracji są pierwotne tradycje sztuk performatywnych. Wciąż poszukuję pamięci zamierzchłych kultur i próbuję przywołać w swojej pracy twórczej pierwotne reguły tańca i teatru. Kiedy zadaję sobie pytanie, czego chcę uczyć, mówię:
Odczuwam pokrewieństwo z kulturami wschodu Indii i Japonii i od dłuższego czasu staram się kultywować ten sposób myślenia o tańcu i teatrze jako procesie inicjacyjnym, który z racji swoich zasad i traktowania rzemiosła teatralnego jako niekończącego się poszukiwania potrzebuje innych przestrzeni i ludzi, którzy nie są zniszczeni przez komercję charakteryzującą „gotowych” artystów.
Taniec jest jak uobecnianie sekretnego procesu wewnątrz alchemicznej przestrzeni naszych ciał, umysłów i dusz.” [Guillemo Horta Betancourt]


Info o artyście:
Guillermo Horta Betancourt - urodzony na Kubie, mieszkający na stałe w Wiedniu (Austria), tancerz, aktor, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, w praktyce i teorii zgłębia metody ekspresji cielesnej i rozwoju kreatywności. Guillermo interesuje się także terapeutycznymi aspektami tańca, ruchu, ekspresji twórczej. Warsztat, którego uczy, ma na celu odkrywanie i rozwój za pomocą improwizacji potencjałów ruchowych, głosowych, kreatywności. Trening Horty czerpie z wielu technik, takich jak: balet klasyczny, taniec współczesny, Kathakali. Guillermo ukończył The National School of Art (Państwowa Szkoła Sztuk Plastycznych) oraz The National School of Ballet (Państwowa Szkoła Baletowa) w Havanie (Kuba). Pobierał lekcje tańca współczesnego w Instituto Superior de Arte de la Universidad de La Havana oraz uczestniczył w warsztatach tańca Finenza Guidi. W 1996 Guillermo uczestniczył 10-ej sesji International School of Theatre and Anthropology (ISTA - Międzynarodowa Szkoła Antropologii Teatru - założona i kierowana przez Eugenio Barbę) w Kopenhadze (Dania). W 1999 Guillermo rozpoczął naukę w Kathakali School Trivamdrum w Indiach i od tamtego czasu kontynuuje naukę w tym kierunku. Guillermo Horta był współzałożycielem wielu eksperymentalnych grup teatralnych, m.in.: Teatro Experimental Del Espacio (Kuba), Proyecto Espiral Danza Contemporanea (Spiral Project Contemporary Dance), Teatro de la Danza (Kuba). W latach 1990-tych Guillermo przenosi się do Austrii, gdzie tworzy spektakle i choreografie solowe i grupowe we współpracy z Odeon Theatre, Tanztheater Wien (Liz King), Theater des Augenblicks. W 1996 założył teatr tańca Metaffa Tanztheater. Równolegle Horta uczy się i występuje z Theatre Trivamdrum (Indie). W latach 1993-2004 Guillermo Horta dawał spektakle m.in. w Hiszpanii, La Palma, na Wyspach Kanaryjskich, w Austrii, Niemczech, Japonii, Polsce. Od 2000 roku, oprócz solowych działań artystycznych, Guillermo współpracuje także z zespołem Compagnie Irene K. założonym i prowadzonym przez Irene Borguet-Kalbusch.

Zgłoszenia na warsztaty: kasia.pastuszak@klubzak.com.pl, kasa@klubzak.com.pl

Ceny biletów:
Bilety w przedsprzedaży do 12.03:
20 zł, 15 zł - ulgowy, 10 zł - zniżkowy (karta klubowa lub bilety okresowe SKM)
Bilety od 12.03:
30 zł, 20 zł - ulgowy, 15 zł - zniżkowy (karta klubowa lub bilety okresowe SKM)
Karnety na warsztaty:
80 zł, 70 zł - ulgowy, 50 zł - zniżkowy (studenci AST)
Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK.
Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb od g.16.00, w nd od g.14.30
(kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117)
Nie ma możliwości rezerwacji biletów oraz karnetów w cenie przedsprzedaży.
Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem i koncertem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.
Klub ŻAK, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197; www.klubzak.com.pl
Realizacja: Katarzyna Julia Pastuszak