stat
PATRONAT

Cykl filmowy Eros i Tanatos

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Mówi się, że miłość i śmierć chodzą ze sobą w parze. Jak twierdził Zygmunt Freud, jako popęd życia (Eros) i popęd śmierci (Tanatos) to dwa równie silnie uczucia, które często trudno od siebie oddzielić.

w każdą środę (do 27.09), g. 12:00

bilety 12 zł
wrz 29

niedziela, g. 13:10

Gdańsk,
bilety 10 zł
ulgowy 10 zł
Sztuka wielu epok stara się oddać charakter miłości sprzężonej ze śmiercią. Istotę tego hybrydycznego uczucia ciężko wyrazić za pomocą języka sztuki, stąd tak wiele wyobrażeń i koncepcji dotyczących Erosa i Tanatosa. Z tego powodu zdecydowaliśmy się wybrać do naszego cyklu filmy, które różnią się od siebie tematyką i sposobem ukazywania miłości powiązanej ze śmiercią. Najnowszy cykl DKF-u został poświęcony tematyce miłości i śmierci, która pozornie wydaje się ulotna, jednak w istocie trwale zmienia wszystkich filmowych bohaterów.

07 lutego godz. 17:00 (czwartek)
OSTATNIE TANGO W PARYŻU (1972)
reż. B.Bertolucci, Francja, Włochy, 136 min

14 lutego godz. 17:00 (czwartek)
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ (1975)
reż. P.Weir, Australia, 1975, 107 min

21 lutego godz. 17:00 (czwartek)
SAMOTNY MĘŻCZYZNA (2009)
reż. T. Ford, USA, 99 min.

28 lutego godz. 17:00 (czwartek)
MIŁOŚĆ (2012)
reż. M.Haneke, Austria, Francja, Niemcy, 2012, 127 min.

Miejsce: Aula 1.43 Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa

Karnety: 1 film 5 zł / 2 filmy 10 zł / 4 filmy 15 zł (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem)


Organizatorzy:
DKF Miłość Blondynki UG / Akademickie Centrum Kultury ALTERNATOR UG

Patroni medialni:
Portal Trojmiasto.pl // Radio Gdańsk // Gazeta Uniwersytecka UG / Radio MORS



OSTATNIE TANGO W PARYŻU (1972)
 
Reżyseria: Bernardo Bertolucci
Scenariusz: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli
Produkcja: Francja, Włochy
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Czas trwania: 136 min.
Obsada: Marlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Catherine Allégret
 
Młoda Francuzka Jeanne nawiązuje romans z wiele od siebie starszym Paulem. Choć nic o sobie nie wiedzą, są gotowi wejść w odważną relację erotyczną, w której będą próbować rzeczy, o jakich dotąd nie mieli pojęcia. Choć ich romans pozornie wiąże się wyłącznie z seksem, po rozstaniu zaczynają odczuwać tęsknotę. Oboje jednak boją się porozumienia, które zaczyna się między nimi rodzić, i są gotowi uciec od niego za wszelką cenę. Ostatnie tango w Paryżu to film, który mocno szokował, nawet pomimo coraz odważniejszych haseł rewolucji seksualnej, która przypadła na czasy jego powstania i dystrybucji.


PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ
Australia, 1975, 110 min.
Reżyseria: Peter Weir
Scenariusz: Cliff Green
Zdjęcia: Russel Boyd
Obsada: Rachel Roberts, Vivean Gray, Helen Morse, Jacki Weaver

Piknik pod wiszącą skałą - pierwszy międzynarodowy sukces Petera Weira - należy do najbardziej tajemniczych filmów w historii kina. Świadczy o tym choćby liczba przeróżnych interpretacji dzieła, jakie przewinęły się przez te kilkadziesiąt lat. Piknik wciąż rezonuje, działa na wyobraźnię, porusza.

Akcja rozgrywa się 14 lutego 1900 roku w małej miejscowości, gdzie grupa uczennic wraz z wychowawczyniami wyrusza na tytułowy piknik w miejsce zwane Wisząca Skała. Kilka dziewcząt i nauczycielka odłącza się od grupy i idzie z bliska zobaczyć kamienny masyw. Jak się później okaże - wróci tylko jedna. Co się stało z resztą? Uciekły? Ktoś je porwał? Śledztwo pokrywa tajemnica, której nikt nigdy nie odkryje.


SAMOTNY MĘŻCZYZNA (2009)
 
Reżyseria: Tom Ford
Scenariusz: Tom Ford, David Scearce
Produkcja: USA
Zdjęcia: Eduard Grau
Czas trwania: 99 min.
Obsada: Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode
 
Debiut reżyserski Toma Forda, który na co dzień jest stylistą projektantem mody, zdobył spore uznanie krytyków i widzów. Opowiada o brytyjskim profesorze literatury, George'u, który wykłada na amerykańskiej uczelni. Wieloletni partner George'a ginie w wypadku samochodowym. Mężczyzna nie może poradzić sobie ze śmiercią ukochanego i mimo pocieszeń przyjaciółki (Julianne Moore) popada w coraz większą depresję. Na uwagę w filmie, prócz wyróżnionej nagrodą BAFTA roli Colina Firtha, z pewnością zasługują pełne subtelności i liryzmu zdjęcia, które podkreślają nastrój głównego bohatera.


MIŁOŚĆ
Austria, Francja, Niemcy, 2012, 126 min.
Reżyseria: Michael Haneke
Scenariusz: Michael Haneke
Zdjęcia: Darius Khondji
Obsada: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert

W swoim najnowszym filmie Michael Haneke nie przygląda się - jak dotychczas to robił - źródłom zła. Bohaterowie Miłości muszą zmierzyć się nieuchronnym, co staje się najtrudniejszym etapem w ich trwającym - jak można się domyślać - kilkadziesiąt lat związku. Uhonorowane Złotą Palmą dzieło autora Białej wstążki przez wielu zostało okrzyknięte najlepszym i najdojrzalszym filmem w karierze reżysera.

"(...) Tym razem efekciarskiego czarnowidztwa nie ma prawie wcale - zamiast niego Haneke staje twarzą w twarz z umieraniem jako ostateczną potwarzą natury rzuconą pod adresem ludzkiej godności. Zamiast epatować i dopowiadać, reżyser głównie pomija i sugeruje. Wiele scen kończy się, zanim dojdzie do spodziewanej kulminacji. Swoiste novum w dorobku Austriaka: film nieustraszony, ale nie bezlitosny." [Michał Oleszczyk o Miłości, https://www.dwutygodnik.com/artykul/4067-milosc-rez-michael-haneke.html]

Najważniejsze nagrody:
2012 - Złota Palma na festiwalu w Cannes, Europejska nagroda filmowa (w kategoriach: najlepszy film najlepszy reżyser, najlepsza aktorka, najlepszy aktor)
2013 - Złoty Glob (w kategorii: najlepszy film zagraniczny)