stat
Historia dźwiękowa i dziedzictwo akustyczne to pojęcia, wokół których koncentruje się nowy numer kwartalnika Czas Kultury. To także centralne zagadnienia w pracy twórczej Agaty Dyczko (Teatr Wielki w Warszawie, Radio Kapitał), pisarskiej Natalii Glinki-Hebel (Glissando, Ruch Muzyczny, Soundrive) i kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego (ostatnio Antenna Non Grata), z którymi podczas spotkania w Nadbałtyckim Centrum Kultury porozmawia redaktor prowadzący wydania, Filip Szałasek.

Przyjrzymy się rozmaitym praktykom i technologiom związanym z nasłuchiwaniem morza w celach nawigacyjnych, estetycznych, terapeutycznych. Wieczór w NCK stworzy okazję do rozmowy o różnych formach aktywizmu pamięciowego związanego z Bałtykiem i jego niepowtarzalnym środowiskiem dźwiękowym. Zastanowimy się, co takiego oznacza dla nas relacja z morską audiosferą, że coraz częściej i na coraz liczniejsze sposoby staramy się ją chronić i dokumentować w ramach drobnych, prywatnych inicjatyw.

Punktem wyjścia wieczoru będą fragmenty słuchowiska terenowego Serce z Bałtyku Agaty Dyczko, słuchane i komentowane wspólnie a na zakończenie set nagrań terenowych z Górek Zachodnich autorstwa Dariusza Mazurowskiego. Zapraszamy!
 
BIOGRAMY
Agata Dyczko
Związana z Bałtykiem i żeglująca reżyserka teatralna, twórczyni słuchowisk, osoba pisząca. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Operą Wrocławską. W Radiu Kapitał, w ramach Pasma dla Ziemi, prowadzi audycje W pasiece taty Dyczko i Hydrofony mes amours. Lubi przyglądać się miejscom i ich mieszkańcom, interesują ją sytuacje wielogatunkowe, zwłaszcza relacje i negocjacje. Ostatnio rezydentka Biura Dźwięku Katowice.

Natalia Glinka-Hebel
Absolwentka studiów magisterskich z filologii angielskiej oraz przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Gdańskim, a także studiów podyplomowych Muzyka w mediach na Collegium Civitas (2020). Współpracuje z magazynem Glissando i portalem Soundrive, pisząc także dla Ruchu Muzycznego i innych mediów. Na co dzień pracuje w branży IT, po pracy szukając związków między przetwarzaniem języka a muzyką.

Dariusz Mazurowski
Kompozytor muzyki elektroakustycznej, producent oraz wykonawca. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach elektroakustycznych / akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką (w tym także różne obiekty dźwiękowe), realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, pejzaże dźwiękowe, field recording czy muzykę improwizowaną elektroakustyczną. Współautor i współproducent cyklu koncertowego Nowa Muzyka w Starym Ratuszu, który odbywa się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku.

Filip Szałasek
Literaturoznawca, krytyk muzyczny i dźwiękowy. Autor książek Jak pisać o muzyce (2015) i Nagrania terenowe (201oraz licznych publikacji naukowych i eseistycznych. Organizuje FieldMeet cykl spotkań online i podcast z krajowymi rekordystami i rekordystkami oraz instagrama o polskich nagraniach terenowych @fieldrecordingspl. Redaktor prowadzący Czasu Kultury 3/24: Historia dźwiękowa.